Piata auto :2014 - primul an de creștere după șase ani de scăderi consecutive |
Vineri, 19 Decembrie 2014 09:05 |
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) înregistrează, după 11 luni din 2014, o creștere de 24,1% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. În interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 23,4%. Astfel, anul 2014, devine primul an de creștere al pieței auto după șase ani consecutivi de scăderi puternice. Si pe plan european se remarcă o evoluție pozitivă, principalele țări europene înregistrând creșteri ce consolidează un trend ascendent pentru 2014 (datele după 11 luni fiind: Franța +1,1%, Germania +2,6%, Italia +4,3%, Spania +18,1%, UK +9,4%). In România, în continuare vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, acestea reprezentând 72% din volumulul total înregistrat pe primele 11 luni din 2014. In interiorului acestei valori medii anuale, ar fi de remarcat faptul că ponderea achizițiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut de la 41% in luna mai la 28% in luna noiembrie. Un alt aspect analizat de către noi este raportul dintre vehiculele noi si cele rulate. Remarcăm faptul că, în aceste 11 luni din 2014, înmatricularile de autoturisme rulate au scăzut cu cca. 2% (4.200 unități) comparativ cu aceeași perioadă din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (cca. 200.000 unități în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (de cca. 3 ori mai mare), deși în scădere față de situația din 2013 (când raportul a fost de 4 rulate la unul nou).
Analiza sectorială. I. Producţia naţională. După 11 luni din 2014 consemnăm o producție de 363.905 de autovehicule, cu 3,5% mai puțin decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 314.719 unități (86,5%) sunt produse de către Dacia, 49.178 (13,5%) de către Ford și 5 unități de către Roman Brașov. In funcție de model, cele mai mari volume în aceste 11 luni le-au înregistrat Dacia Duster (160.769 unități, din care 18.303 în luna noiembrie), urmată de Dacia Logan (73.652 unități, din care 4.885 unități în noiembrie), Ford B-MAX (49.178 unități, din care 3.302 în noiembrie), Dacia Sandero (42.006 unități) și Dacia Logan MCV (38.292 unități). II. Exportul. Au fost exportate în luna noiembrie 2014 un număr de 33.727 unități, ceea ce face ca după 11 luni din 2014 să consemnăm un export total de 335.649 unităţi, adică o creștere de 0,4% față de perioada similară din 2013. Cel mai exportat model după 11 luni din 2014 este Dacia Duster cu 152.352 unităţi, urmat de Logan cu 62.253 unități și Ford B-MAX cu 48.979 unităţi. III. Vânzările. Cu un volum total de 9.396 autovehicule (din care 7.695 autoturisme) în luna noiembrie (cu 14,5% mai mult decât luna similară din 2013), ajungem la un volum total de 92.512 unități după 11 luni din 2014, rezultând o creștere față de aceeași perioadă din 2013 de 24,1%. Pe categorii, autoturismele înregistrează +23,4%, iar cele comerciale +28%. Ar mai fi de remarcat și faptul că volumele comercializate în 11 luni din 2014 sunt cu cca. 13% mai mari decât întreg anul 2013. La autoturisme, top-ul pe mărci după 11 luni din 2014 este condus de către Dacia, cu 25.168 unităţi vândute (32,9% din total), urmată de Volkswagen (7.997 unități / 10,5%), Skoda (7.272 unităţi / 9,5%), Renault (5.299 unităţi / 6,9%), Ford (5.256 unităţi / 6,9%) și Opel (3.362 unităţi / 4,4%). In ceea ce priveste top-ul pe modele, Dacia Duster este cel mai bine vândut model în luna noiembrie (al doilea însă după 11 luni din 2014), urmat de Dacia Logan (locul 1 după 11 2/2 luni), Dacia Sandero (locul 3 după 11 luni), Ford Fiesta (locul 6 dupâ 11 luni) și Skoda Octavia (locul 4 după 11 luni). Analizând segmentarea pe clase, situația la nouă luni ne arată faptul că majoritatea segmentelor (în special cele de volum, respectiv B și C) înregistrează creșteri importante (22% - 30%), scăderi consemnându-se la clasa monovolum (-7,6%) și pe segementele care cuprind autoturisme aflate în gama de preț superioară (Executive –2,6% și Sport – 36,8%). In funcţie de tipul de combustibil, după 11 luni din 2014, consemnăm o pondere de 55,7% pentru motoarele diesel, în creștere față de 2013, când aceasta era de 53,3%. Se menține numărul de 8 mărci și respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel, peste ponderea medie a vânzărilor totale (55,7%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depășesc 75% din vânzările totale ale respectivulul model. In ceea ce privește norma de poluare, subiect ce începând cu anul 2015 devine important pentru industrie (mai exact din septembrie, când norma Euro6 devine obligatorie la comercializarea de autoturisme noi), putem observa faptul că sunt deja mărci care oferă astfel de motorizări. Estimăm faptul că autoturismele cu motoare Euro6 reprezintă pe ansamblul anului 2014 un procent între 6% și 7%. O altă analiză de interes specific, ar fi clasificarea în funcție de țara de proveniență. După acest criteriu, situația se prezintă astfel: 30,4% sunt de proveninență autohtonă, 19,7% sunt import Germania, 9,6% Cehia, 9,3% Spania și 8,1% Franța. Concluzii Cu datele înregistrate în luna noiembrie 2014, consemnăm un număr neîntrerupt de 17 luni consecutive (din iulie 2013) de creștere față de lunile similare din anul precedent, fapt ce ne facem să apreciem că pe întreg anul se va atinge, sau poate chiar depăși cifra de 100.000 de autovehicule (PCs, LCVs, HCVs) vândute. Totuși, aceste volume sunt departe de maximul din 2007, când în România au fost comercializate peste 360.000 de autovehicule. In acest context, în care afacerile din sectorul auto au fost în scădere continuă în ultimii 6 ani, rezultatele din 2014 reprezintă un balon de oxigen pentru industria auto (chiar dacă, la nivelul operatorilor din piață, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cât arată aceste cifre). In acest context, pentru recuperarea investițiilor efectuate în anii premergători crizei, dar și pentru stabilizarea afacerilor din sectorul distribuției de autovehicule, este necesar ca evoluția să continue pe aceleași coordonate, astfel încât să se ajungă în cca. 3 ani la jumătatea volumului din 2007, respectiv 180.000 unități. Această cifră devine un obiectiv APIA, care va continua demersurile necesare pentru finalizarea cu succes a unor proiecte din sfera instrumentelor specifice precum: (timbrul de mediu, impozite, stimulente piață pentru tehnologii noi, limitarea circulației autovehiculelor înmatriculate în alte state, fiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate, etc). Pe de altă parte, trebuie remarcat faptul că autovehiculele rulate din import continuă să intre în parcul național în număr important (x3 ori mai mare decât cele noi), datorită, în special, nefiscalizării comerțului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc), aspect nerezolvat de ani de zile și care favorizează, în mod evident, importul de autovehicule rulate în detrimentul celor noi. O mențiune specială în acest sens, privește importurile de autoturisme rulate care au mai puțin de 1 an vechime (!) și care cumulează cca. 2,5% din volumul înmatricularilor de autoturisme noi. Rezultă deci, în mod imperios necesar, luarea de măsuri eficiente prin care să fie limitată evaziunea fiscală din comerțul cu autovehicule rulate. In final, considerăm că trebuie făcută o mențiune specială față de recentele evoluții europene în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi, respectiv Directiva 94/2014/UE și inițiativele în domeniu ale unor state precum Franța și Germania. In acest context, reiterăm urgentarea elaborării unui cadru legal care să stimuleze în mod real achiziția de autovehicule care încorporează tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), orientate către eficiență energetică și protecția mediului, aceste autovehicule fiind nepoluante sau cu un grad redus de poluare, contribuind, totodată și la creșterea gradului de siguranță rutieră.
C.d.P.-- APIA |