Total Media News

Analiza : Evolutia pietei auto dupa 8 luni din 2015 PDF Imprimare
Miercuri, 02 Septembrie 2015 09:01

                     

 

     Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele șapte luni ale anului 2015, o creștere de 15,8% faţă de aceeași perioadă a anului trecut.

   In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o creștere de 13,4%.

    Apar însă semnale de temperare a creșterilor înregistrate în lunile anterioare, acestea fiind cu atât mai interesante cu cât cererea ar fi trebuit să fie, totuși, ceva mai consistentă în această perioadă ca urmare a demarării târzii a “Programului Rabla”. Un indicator elocvent în susținerea acestei afirmații este media zilnică a vânzărilor, care în luna iulie a fost mai mică cu 19% față de iunie și cu 29% față de mai.
    Pe plan european observăm în luna iulie dar și pe total șapte luni, o evoluție pozitivă a segmentului de autoturisme, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând creșteri. Relevante pentru această analiză sunt principalele piețe, care după șapte luni înregistrează următoarele evoluții: Germania +5,6%, UK cu +6,5%, Franța +5,6% și Italia +15,2%.

 


In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 7 luni din 2015, de 75%, în continuă scădere față de acum două luni, când ponderea era de 81%. Această evoluție se justifică prin impactul Programului “Rabla” care, pe de-o parte, a generat o așteptare în piață în primele 4 luni ale anului și ca atare și volume mai mici pe segmentul persoanelor fizice iar, pe de altă parte, a generat în ultimele trei luni volume mai mari în rândul persoanelor fizice.
Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, trebuie remarcat că, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, se manifestă o tendință de creștere a importurilor de autoturisme rulate care înregistrează, în primele 7 luni ale anului 2015, un avans de 13,4%, comparativ cu perioada similară din 2014 (135.208 în 2015 față de 119.208 în 2014). Peste 76% (cca. 103.000 unități) dintre acestea au o vechime de cel puțin 8 ani (vârstă la care vehiculele existente în parcul auto național pot fi casate prin Programul “Rabla”). Astfel, avem, după șapte luni din 2015, un raport de 3,1 la 1 între importurile de autoturisme rulate și vânzarile celor noi, relativ similar cu cel care se înregistra în aceeași perioadă a anului 2014.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In luna iulie 2015 s-au produs 39.406 de autovehicule, cu o creștere semnificativă, de 13,3%, față de luna precedentă. Cu acest volum, înregistrăm în primele 7 luni ale anului 2015, o producție totală de 251.839 unități, în creștere cu 2,3% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut. Dintre acestea, 221.335 au fost produse de către Dacia și 30.504 de către Ford. Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster, din care au fost fabricate 104.268 unități (cu 4,8% mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2014), urmat de Dacia Logan (51.712 unități, in scădere cu 5,6% față de aceeași perioadă a anului 2014), Dacia Sandero (40.493 unități, cu 36,4% mai mult decât in 2014), Ford B-MAX (30.504 unități, cu 16,5% mai puțin decât în 2014), și Dacia Logan MCV (24.862 unități, cu 3,4% mai puțin decât în 2014).
II. Exportul. Cu cele 228.306 unităţi exportate în aceste prime 7 luni ale anului 2015, consemnăm o creștere totală de 0,2% față de perioada similară din 2014, comparativ cu situația la șase luni, când se înregistra o scădere de 0,6%.
Cel mai exportat model în primele 7 luni din 2015 a fost Dacia Duster (99.707 unități), urmat de Dacia Logan (38.186 unităţi) și de Dacia Sandero (36.350 unităţi).
Ar mai fi de remarcat faptul că cca. 91% din producția națională realizată în aceste 7 luni din 2015 a fost exportată, comparativ cu aproximativ 93% cât se înregistra anul trecut în aceeași perioadă.
III. Vânzările. Cu un volum total de 66.054 unități vândute în primele 7 luni ale anului 2015, consemnăm față de perioada similară din 2014, o creștere totală importantă, de 15,8%, in scadere totusi, fata de luna precedenta a anului curent, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu +13,4%.
La autoturisme, după 7 luni din 2015 top-ul pe mărci este condus de către Dacia, cu 19.822 de unități (36,5% din total), urmată de Volkswagen cu 5.192 unități (9,6%); Skoda 4.896 unităţi (9%); Ford 3.434 unităţi (6,3%); Renault 3.369 unități (6,2%); și Opel, 1.928 unităţi (3,6%).
Pe modele, cu cele 9.341 unități, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 7 luni ale anului 2015, urmat de Dacia Duster, cu 3.868 unități, Dacia Sandero, cu 3.617 unități, Skoda Octavia, 2.244 unitați și Dacia Logan MCV, cu 1.833 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că toate clasele consemnează creșteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +62,2%; Clasa F +27.3%; SUV +26,3%; Clasa C, care reprezintă aproape jumătate din piață, +14,5%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere care, la 7 luni, ajunge la 54%, in continuă scădere de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizările diesel reprezentau 67,4% din piață) și mai mică decăt cea din 2014 (54,6%). Situația din piață ne arată faptul că 8 mărci și respectiv 9 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (54%), vârfurile fiind BMW la mărci (93,4%) și Volkswagen Passat la modele (96,1%). In ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice, în primele 7 luni ale acestui an au fost vândute 246 de unitați (din care 16 electrice 100%), comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 129 unități, doar 2 fiind electrice.
In ceea ce privește norma de poluare a autoturismelor comercializate, putem observa faptul că, deși Euro6 devine obligatorie la înmatriculare de la 1 septembrie 2015, sunt mărci care deja oferă modele dotate cu astfel de motorizări. Mai concret, din totalul autoturismelor vândute în primele 7 luni din 2015, cca. 19.4% sunt echipate cu motoare Euro6 (10.521 unități), în timp ce, după perioada similară din 2014 acest procent era de numai 4.0% (1.897 unități).
In ceea ce priveste clasificarea în funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 34,5% sunt de proveninență autohtonă, 17,0% sunt import Germania; 9,9% din Cehia; 7,8% din Spania și 7,2% din Franța. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut, în aceste 7 luni din 2015, cu 22,2% față de aceeași periodă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere mult mai mică, respectiv de 9,2%.
========= // =========
**  APIA

 

Bannere

total-media-news.ro
karate.info.ro
tmn-tv.ro
Magazin specializat piese auto
AutoPuls
Salonul Auto Bucuresti 2023

Sunteti aici: Home Economie Auto Analiza : Evolutia pietei auto dupa 8 luni din 2015