Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele 10 luni ale anului 2015, o creștere de 17,7% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o creștere de 15,9%.
Această consolidare a creșterii de până acum este dată și de vânzările mai mari cu 20,3% înregistrate în luna octombrie 2015 față de luna septembrie. Si pe plan european observăm o creștere generală în luna octombrie 2015 față de aceeași lună din 2014, fapt ce susține trendul crescător de până acum, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând la 10 luni creșteri relativ importante pe segmentul de autoturisme,astfel: Germania +5,1%, UK cu +6,4%, Franța +5,7% și Italia +14,7%. In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 10 luni din 2015, de 73%, cu un raport de 68% vs. 32% în favoarea pers. jur. în luna octombrie). Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (după cum menționam în analizele anterioare), se observă faptul că, în acest an s-a manifestat o tendință de creștere a importurilor de autoturisme rulate care ajung să înregistreze, în primele 10 luni ale anului 2015, un avans de 12,8%, comparativ cu perioada similară din 2014 (cca. 204 mii unități în 2015 față de cca. 181 mii în 2014, mare parte dintre acestea fiind nefiscalizate).
Astfel, avem, la 10 luni din 2015, un raport de 3,2 la 1 (cu unul de 3,3 la 1 în octombrie) între importurile de autoturisme rulate și vânzarile celor noi, ușor mai ridicat comparativ cu cel care se înregistra după aceeași perioadă din anul 2014 (3,1 la 1). Analiza sectorială.
I. Producţia naţională. In luna octombrie 2015 s-au produs 30.421 de autovehicule, cu 27,6% mai puțin decât în luna similară din 2014. Cu aceasta cifră, care este cea mai mică din acest an (dar cu o lună anterioară care a fost un maxim pentru acest an), se înregistrează în primele 10 luni ale anului 2015, o producție totală de 328.776 unități, în scădere cu 0,2% comparativ cu perioada similară din anul trecut. Dintre acestea, 286.789 au fost produse de către Dacia și 41.987 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care, în aceste 10 luni din 2015 au fost fabricate 141.278 unități (cu 0,8% mai mult puțin comparativ cu aceeași perioadă a anului 2014), urmat de Dacia Logan (62.277 unități, în scădere cu 9,4% față de aceeași perioadă a anului 2014), Dacia Sandero (48.436 unități, cu 29,5% mai mult decât in 2014), Ford B-MAX (41.987 unități, cu 8,5% mai puțin decât în 2014), și Dacia Logan MCV (34.798 unități, cu 0,3% mai puțin decât în 2014). II. Exportul. Cu cele 301.580 unităţi exportate în primele 10 luni ale anului 2015, consemnăm practic același volum (-0,1%) cu cel din perioada similară din 2014. Cel mai exportat model în primele 10 luni din 2015 a fost Dacia Duster (135.155 unități, respectiv +1,4% față de aceeași perioadă din 2014), urmat de Dacia Logan (48.191 unităţi, în scădere cu 16,6% față de 2014), Dacia Sandero (43.760 unităţi, +33,7%), Ford B-MAX (41.804 unități, -8,7%) și Logan MCV (32.670 unități, +1,1%). Ar mai fi de remarcat faptul că cca. 92% din producția națională realizată în aceste 10 luni din 2015 a fost exportată, procent similar cu cel care se înregistra și anul trecut după 10 luni. 2/2 III. Vânzările. Cu un volum total de 97.807 unități vândute în primele 10 luni ale anului 2015, consemnăm, față de perioada similară din 2014, o creștere totală importantă, de 17,7%. Autoturismele, care reprezintă 82% din acest volum (79.739 unități), înregistrează o creștere de 15,9% față de aceeași perioadă din 2014, iar vehiculele comerciale, una de 27,6%. La autoturisme, după 10 luni din 2015 top-ul pe mărci este condus de către Dacia, cu 27.986 de unități (35,1% din total piață), urmată de Volkswagen cu 7.960 unități (10%); Skoda 7.245 unităţi (9,1%); Ford 4.991 unităţi (6,3%); Renault 4.832 unități (6,1%); și Opel, 2.953 unităţi (3,7%). Pe modele, cu cele 13.379 unități livrate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 10 luni ale anului 2015, urmat de Dacia Duster, cu 5.366 unități, Dacia Sandero, cu 4.926 unități, Skoda Octavia, 3.298 unitați și Dacia Logan MCV, cu 2.612 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că două sunt segmentele care la 10 luni înregistrează scăderi, respectiv Clasa A (-4,3%) și Clasa E (-3.3%). Toate celelalte consemnează creșteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +45,7%; SUV +29,6%; Clasa C, care reprezintă aproape jumătate din piață +16,9%; Clasa F +12,6%). In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere care, la 10 luni, ajunge la 53,3%, în continuă scădere, însă, de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizările diesel reprezentau 67,4% din piață) și mai mică decât cea din perioada ianuarie-octombrie 2014 (55,3%). Situația din piață ne arată faptul că 8 mărci și respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (53,3%). In ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice, în primele 10 luni ale acestui an au fost vândute 411 de autoturisme noi (din care 25 electrice 100%), comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 182 unități (din care doar 6 erau electrice 100%). In funcție de culoarea preferată, în aceste prime 10 luni, cele mai multe autoturisme noi vândute au fost de culoare albă (35,1%), urmate de cele gri (22,2%) și cele albastre (17,4%). După clasificarea în funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 33,1% sunt de proveniență autohtonă, 17,4% sunt import Germania; 10% din Cehia; 7,8% din Spania și 7,4% din Franța. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut, în aceste 10 luni din 2015, cu 26,5% față de aceeași periodă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere mult mai mică, respectiv de 11,2%. ========= // =========
** APIA |