Primele trei luni din 2016 – cele mai mari vânzări în primul trimestru din ultimii 7 ani Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele trei luni din 2016, o creștere generală de 17,3% comparativ cu aceeași perioadă din 2015, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 11,4%.
Din analiza datelor istorice referitoarela vânzări, consemnăm faptul că în 2016 înregistrăm cea mai bună lună martie din ultimii 7 ani (2010 - 2016). Si pe plan european remarcăm o creștere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme în primele trei luni din 2016. Practic, majoritatea statelor membre UE au înregistrat creșteri în aceste prime trei luni din 2016, relevante fiind pentru analiza noastră rezultatele înregistrate în cele mai mari piețe: Franța +8,2%, Germania +4,5%, Italia +20,8%, Spania +6,9% și UK +5,1%.
In România, vânzările realizate în luna martie 2016 dar și cele din întreg trim. I, au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din totalul pe primele 3 luni fiind de 89% (vs. 11% pers. fizice), iar în cazul autoturismelor, de 86% (vs. 14% pers. fizice). Procentele sunt similare cu cele înregistrate în aceeași perioadă din 2015, efectul de așteptare generat în piață de către Programul “Rabla” fiind unul evident. Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă faptul că, în primele trei luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut și ele comparativ cu 2015, cu un consistent 25,3%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate și cele noi să fie unul în creștere, respectiv de 3,8 autoturisme rulate la unul nou. Analiza sectorială. I. Producţia naţională. In trim. I 2016 s-au fabricat 101.866 autovehicule, cu 4,1% mai puțin decât în perioada similară din 2015, dar în creștere cu 21,7% față de luna precedentă (februarie). Dintre acestea, 87.791 au fost produse de către Dacia și 14.075 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 50.301 unități (cu 22,7% mai mult decât în primele trei luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (14.411 unități, cu 6,3% mai puțin decât în 2015), Ford B-MAX (14.075 unități, cu 13,7% mai puțin decât în 2015), Dacia Logan (11.711 unități, mai puțin cu 48,9%) și Dacia Logan MCV (11.368 unități, +7,3%). II. Exportul. Cu cele 89.346 unităţi exportate în primele trei luni din acest an, consemnăm o scădere de 10,8% comparativ cu perioada similară din anul 2015, și una de 1,7% în luna martie 2016 față de luna februarie a acestui an. Cel mai exportat model în primul trimestru din 2016 a fost Dacia Duster (47.329 unități), în creștere față de 2015 cu 16,6%, urmat de Ford B-MAX (14.084 unități, -13,6%), Dacia Sandero (10.827 unităţi, -21,6%), Logan MCV (9.942 unități, -5,4%) și Dacia Logan (7.164 unităţi, -62,1%). Ar mai fi de remarcat faptul că 87,7% din producția națională realizată în primul trimestru din 2016 a fost exportată, comparativ cu 94,3% cât s-a înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. 2/2 III. Vânzările. Cu un volum total de 10.801 unități vândute în luna martie, se înregistrează în primul trimestru din 2016 un volum total de 25.762 unități, respectiv cu 17,3% mai mult decât în primele trei luni din 2015. Autoturismele, care reprezintă 77,4% din vânzările înregistrate în prime trei luni din 2016 (19.951 unități), înregistrează o creștere de 11,4%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), una de 43,3%. La autoturisme, top-ul pe mărci după primele trei luni este condus de către Dacia, cu 5.514 unități (27,6% cotă de piață, pe un volum în scădere cu 11,8% față de 2015), urmată de Volkswagen cu 2.244 unități (11,2% cotă de piață, volume în creștere cu 38,9% față de 2015); Skoda 2.097 unităţi (10,5% din total piață, volume în creștere cu 20,9%); Ford 1.327 unităţi (6,7% din total piață, volume în scădere cu 0,8%); Renault 1.227 unități (6,2% cotă de piață, volume mai mari cu 9,8%); și Opel, 695 unităţi (3,5% din total piață, volume mai mici cu 0,6%). Pe modele, cu cele 2.277 unități livrate pe piața autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primul trimestru din 2016, urmat de Dacia Sandero, cu 1.117 unități, Dacia Duster, cu 1.059 unități, Skoda Octavia, 947 unitați, și Volkswagen Polo cu 620 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creșteri, unele chiar importante (MPV +61,5%, Clasa D +40,8%, SUV +17,3%, Clasa C +3,6%, Clasa B +8,5%, Clasa A +1,6%. In schimb, segmentele superioare (Executive - E și Lux - F) înregistrează scăderi, primul cu 24,4%, iar al doilea cu 4,6%. In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere de 55,8%, care este însă mai mică comparativ cu cea din acceași perioadă a anului trecut (61,2% din piață). Situația din piață ne arată faptul că, din primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (55,8%). In ceea ce privește autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcăm o creștere importantă, de 113,6% (dar pe volume mici, respectiv 126 de unități în 2016 față de 59 în 2015) comparativ cu primele trei luni din 2015. In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 25,5% sunt de proveniență autohtonă, 22,3% sunt fabricate în Germania, 11,8% sunt din Cehia; 9% din Spania și 7% din Franța. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut în primele două luni din 2016 cu 15,2% față de aceeași perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere importantă, respectiv de 24,8%. ========= // =========
** APIA |