Total Media News

Piața auto din România - ritmul de creștere susținut din primele 9 luni PDF Imprimare
Joi, 17 Octombrie 2019 16:51
                        
   Piața auto din România - ritmul de creștere susținut din primele 9 luni din acest an,
consemnează o creștere solidă (+ 9,7%), în contrast cu evoluția din alte state europene
In luna septembrie, consemnăm în România o creștere a pieței totale de 15,7% comparativ cu luna similară a anului anterior. Astfel, după primele nouă luni din 2019, se înregistrează o creștere  generală de 9,7% comparativ cu aceeași perioadă din 2018. In acest context, este de reținut faptul  că, spre deosebire de majoritatea Statelor Membre UE, România înregistrează o creștere continuă a  pieței în ultimele 12 luni (o singură lună fiind în scădere – martie 2019, probabil datorită așteptarii  începerii programului “Rabla”,.
Pe de altă parte, referitor la vânzările de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul că  grupul celor 5 țări (FR, D, IT, ES, si UK) care, împreună, totalizează cca.75% din piata auto a UE,
înregistrează în primele 9 luni din 2019, o scădere generală de 1,2% comparativ cu aceeași perioadă  din 2018, astfel: Spania -7,4%, UK –2,5%, Franța -1,3%, Italia -3,1%. Singura piață care nu este în  teritoriul negativ și care datorită mărimii sale, are un impact semnificativ asupra evoluției de  ansamblu, Germania, înregistrează la 9 luni o creștere totală de 2,5%.
In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice,
care realizează 57% din totalul achizițiilor de autoturisme din primele nouă luni ale lui 2019. Este însă
de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime
nouă luni (54.558 unități) este cu 29,5% superior celui din perioada similară a anului trecut (când se
înregistrau doar 42.127 unități). Ca urmare, și ponderea achizițiilor realizate de către persoanele
fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 37% în 2018 la 43% în 2019.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele
nouă luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 329.231 unități, cu 5,1% mai puține decât în 2018,
având și o structură de vârstă îmbunătățită (cu scăderi importante pe segmentul celor mai vechi de
12 ani).
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem
aceste două componente ale analizei. Menționăm doar producția și exportul Ford România, care
înregistrează volume consistente după primele 9 luni din 2019, respectiv 97.063 unități (-7,0%) la
producție și 97.043 unitați (-7,6%) la export.
2/3
II. Vânzările de autovehicule noi. Luna septembrie 2019 consemnează un volum al vânzărilor în
creștere (+15,7%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, în primele nouă luni ale
anului 2019, se înregistrează o creștere generală a pieței cu 9,7%, pe un volum total de 147.966
unități. Din acestea, 127.251 sunt autoturisme care, pe ansamblului perioadei, înregistrează o
creștere de 11,9% și 20.715 vehicule comerciale, acestea având o scădere de 1,8%.
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 40.893
unități, urmată de către Volkswagen, cu 13.043 unități și Renault 11.978 unități. Dacia, cu 38.797
unități, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (2.751 unități) pe cel de la vehicule
comerciale ușoare.
Autoturisme - top mărci. După Dacia, cu cele 38.797 unități (30,5% cotă de piață, realizată pe
volum în creștere cu 8,4% față de 2018), urmează Volkswagen cu 11.499 unități (9,0% cotă de piață
și un volum în creștere cu 2,8% față de 2018); Renault 10.470 unităţi (8,2% din total piață și un volum
în creștere cu 20,6%), Skoda 10.370 unități (8,1% cotă de piață și un volum mai mare cu 4,5%) și
Ford 8.330 unități (6,5% cotă de piață și un volum în creștere cu 19,9%).
Pe modele, cu cele 15.781 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în
primele nouă luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 9.150 unități, Dacia Sandero 8.560 unități,
Renault Clio 4.451 unități și Skoda Octavia 3.909 unități.
Analizând segmentarea pe clase, după primele 9 luni ale anului, consemnăm o evoluție mixtă,
astfel: creșteri pe segmentele Sport (+44,6%), SUV(+23,8%), clasa B (+11,6%), clasa C (+8,2%), și
scăderi pe F (-42,0%), D (-16,4%), A (-15,8%), MPV (-10,6%) și E (-7,4%). Este însă de remarcat
faptul că, dacă Clasa SUV își continuă evoluția crescătoare (ceea ce este foarte posibil), aceasta va
ocupa, în scurt timp, primul loc în preferințele clienților, în detrimentul Clasei C, care mulți ani a
dominat acest top (Fig.2).
(Fig.2)
In funcţie de tipul de combustibil al achizițiilor de autoturisme, o primă remarcă ar fi cea
că în luna septembrie, atât autoturismele cu motoare pe benzină cât și cele diesel au cedat procente
celor cu combustibili alternativi. Cu toate acestea, după 9 luni, autoturismele pe benzină continuă să
dețină un procent de 71,0% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau
în aceeași perioadă din 2018 (60,6%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și
respectiv 9 modele au o pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.
(Fig.3)
Pe de altă parte, în septembrie,
ponderea motorizărilor diesel a crescut
cu 1pp față de cota avută în luna
august, iar trendul pe care îl remarcăm
în acest an (începând cu luna aprilie),
este unul crescător, ceea ce arata o
posibilă consolidare în lunile următoare
(Fig.3). In acest context, ponderea la
care ajung autoturismele cu motoare
diesel după 9 luni din 2019 este 25,3%
din total, 8 mărci și respectiv, 8 modele
având o pondere a vânzărilor de
autoturisme peste acest procent.
In schimb, la categoria vehicule comerciale ușoare, ponderea motorizărilor diesel reprezintă 96,6%
din total.
3/3
La acest subiect (evoluție diesel), apreciem necesar să reiterăm mențiunea făcută și cu alte
ocazii: motoarele diesel de ultimă generație au emisii poluante comparabile cu cele pe benzină,
având, în plus, emisii de CO2 mai mici (deci, consum mai redus) decât acestea la modele cu echipări
similare (cca. -15%-20%). In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce
privește reducerea emisiilor de CO2 (atât de către constructorii de automobile, cât și de către Statele
semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel puțin pe termen mediu, în mare măsură,
de o mai mare penetrare pe piață a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generație.
Autoturismele “verzi“ (electrice și hibride): în luna septembrie, acestea au înregistrat o cotă
de 4,0% din total, inferioară celei din luna precedentă, dar pe ansamblul celor 9 luni din 2019,
această categorie de autoturisme înregistrează o creștere semnficativă de volum (4.734 față de doar
2.927 în 2018), fapt ce face ca ponderea sa în ansamblul pieței să fie una să fie una semnificativ
mai mare celei din anul trecut (3,7% în 2019 față de doar 2,6% în 2018).
Pe subcategorii, consemnăm o creștere de 138,6% (2,4 ori) la autoturismele full electrice și o
creștere de 7,0% la cele plug-in. Pe de altă parte și autoturismele hibride înregistrează o creștere
consistentă, de 52,8%. In acest context, trebuie remarcată și în acest an evoluția foarte bună a
Programului Rabla Plus, numărul persoanelor fizice care au achiziționat o mașină electrică (full sau
plug-in) fiind de cca. 3 ori (!) mai mare decât cel consemnat la sfârșitul lunii septembrie a anului
trecut. Un alt aspect important de semnalat este faptul ca în primele 9 luni ale acestui an au fost
achiziționate cu cca. 30% mai multe autoturisme cu încărcare electrică decât în întreg anul trecut
(9M2019 = 1.267 unități vs. 12M2018 = 987).
(Fig 4)
Această evoluție constant pozitivă din
ultimii ani (x15 ori în 3 ani) impune, din rațiuni de
mediu, continuarea, și în anii viitori, a acestui
Program (ex: 2020-2025), dar cu un buget în
creștere, în concordanță cu cererea tot mai
ridicată de autovehicule „verzi”, dar și cu țintele
de mediu stabilite pentru România în Directiva
UE nr. 1161/2019 (achizițiile publice de
autovehicule cu emisii zero sau scăzute trebuie
să ajungă la o pondere minimă de 18,7% în
perioada de referință august 2021 – dec.2025).
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea
reprezintă 18,7% din totalul achizițiilor realizate în primele 9 luni ale lui 2019, pe un volum total de
23.845 unități, ușor superior (+3.7%) celui consemnat în 2018.
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația după 9 luni din 2019 se prezintă
astfel: România, o pondere de 30,5%, Germania 17,8%, Cehia 10,5%, Turcia 9,7% și Spania 8,3%.
In acest context, comparativ cu perioada similară din 2018, vânzările de autoturisme din
producția autohtonă au crescut cu 10,8%, iar cele din import cu 12,4%.
========= // =========
*
** --  APIA
 

Bannere

total-media-news.ro
karate.info.ro
tmn-tv.ro
Magazin specializat piese auto
AutoPuls
Salonul Auto Bucuresti 2023

Sunteti aici: Home Economie Auto Piața auto din România - ritmul de creștere susținut din primele 9 luni