Barocameră |
Sanatate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Joi, 11 Noiembrie 2021 17:49 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Barocamera a fost inventată de Alberto Gianni în anul 1916 și denumită "camera de dezazotare". Funcție de numărul de compartimente (sas-uri) pe care le are, barocamera poate fi:
Barocameră monolocBarocamera monoloc este un recipient cilindric în care poate încăpea un singur om. Este utilizată în special pentru acordarea primului ajutor în cazul unui accident de decompresie, urmat de transportul la o barocameră multiloc, sau un centru hiperbar specializat (laborator hiperbar) pentru continuarea tratamentului.
Elemente componenteElementele componenete ale unei barocamere monoloc sunt:
Date tehnice
Barocameră multilocBarocamerele multiloc sunt cele mai utilizate pentru efectuarea decompresiei la suprafață și a tratamentului, precum și pentru efectuarea de teste de aptitudini, de brevetare a viitorilor scafandri și antrenament al marinarilor de pe submarine. Barocamerele multiloc pot fi amplasate în locație fixă la țărm în cadrul unui laborator hiperbar, sau la bordul unei nave-suport, barjă sau platformă marină. Elemente componente
Barocamerele multiloc cunoscute și existente în România sunt arătate în tabel.
Cele mai utilizate sunt barocamele de 1200, 1500 și 1800 mm. Sunt fabricate din oțel carbon, oțel inoxidabil, sau aliaj de aluminiu. Acesta din urmă este folosit la barocamerele de pe navele militare în misiuni de deminare cu scafandrii deminori, datorită proprietății aluminiului de a fi amagnetic. Personalul care lucrează la barocameră trebuie să fie autorizat de o instituție specializată, iar echipa minimă formată din:
Barocamera multiloc trebuie să aibă două surse de alimentare cu aer, principală și secundară de securitate, care pot fi compresoare sau baterii de butelii, precum și rezervoare tampon. Sas medicalEste un compartiment etanș de mici dimensiuni prevăzut cu două porți și două vane, de admisie și evacuare. Este folosit pentru trecerea în sas-ul principal a alimentelor, reviste, medicamente, necesare scafandrilor aflați în barocameră. Presurizarea și depresurizarea se face cu cele două vane. Instalația de prevenire și stingere a incendiilorMăsurile de prevenire și stingere a unui eventual incendiu în barocameră sunt deosebit de importante, datorită în primul rând a unei presiuni parțiale crescute a oxigenului. Acestea sunt:
Ventilarea barocamereiVentilarea barocamerei cu aer proaspăt este deosebit de necesară pentru a se menține nivelele admisibile de bioxid de carbon și oxigen. Mărimea debitului de aer pentru ventilare depinde de numărul de scafandri din interior și de activitatea pe care o depun. Limita admisibilă pentru PpCO2 este de 20 mbar (0,02 bar) sc. abs.
Barocamerele și instalațiile aferente trebuie avizate de I.S.C.I.R. și prevăzute cu placă de timbru care să indice presiunea maximă de lucru, presiunea de testare, data verificării și scadența viitoare a încercării hidraulice.
Locații cu barocamere aflate în România
FOARTE Important :
inca de pe vremea lui Ceausescu exista o Barocamera la Spitalul militar din Bucuresti ( unde mergeau pilotii si personalul navigant din aviatie )
- ca fapt divers am fost si eu in ea prin 1981- cred............................................unde am avut deaosebita onoare sa il cunosc pe singurul astronaut roman
----
** la Centrul de Aeronautica au o barocamera pentru hipobara. De regula o folosesc pentru piloti
**
" O cameră de câteva sute de metri pătraţi din Spitalul Militar este locul în care piloţii militari vin şi susţin, o dată la cinci ani, probabil cel mai dificil test pe care sunt nevoiţi să-l promoveze. Barocamera arată ca o capsulă vidată etanş. Totul este supravegheat atent de o echipă medicală. „Este monitorizat video iar sistemul ne permite să vizualizăm online și offline proba. Dacă au apărut probleme medicale, luăm decizia de moment”, spune Angelica Raicu, asistentă șef a laboratorului barocameră. Piloţii simulează aici reacţia organismului în lipsa oxigenului, la peste 10.000 de metri altitudine. .............................................................. Cine pică unul dintre aceste teste îşi poate lua adio de la cariera de pilot de vânătoare. Regula se aplică şi candidaţilor pentru un loc la manşa supersonicului. Pentru ca testările medicale să fie cât mai amănunţite, există şi un simulator special. Simulatorul poate crea situaţii reale de aterizare, pe vreme rea sau pe diferite aeroporturi din întreaga lume. Aici este testul final. Piloţii sunt obligaţi să decoleze sau să aterizeze doar pe baza instrumentelor de bord. Institutul Naţional de testare Aeronautică din România este unul dintre cele mai performante din sud-estul Europei. De curând, a fost acreditat inclusiv de Forţele Aeriene ale Statelor Unite şi poate găzdui teste sau da acreditări de zbor piloţilor din întreaga Europă."................................--- https://www.digi24.ro/special/reportaje/reportaj/reportaj-cum-sunt-testati-pilotii-de-vanatoare-cei-care-apara-spatiul-aerian-al-romaniei-119987 **--wikipedia |