Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule în luna Iunie și după șase luni din 2022 |
Vineri, 15 Iulie 2022 09:46 |
Inmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la șase luni 2022 (+23,2%) faţă de 2021 După evoluția importantă a primelor luni, iunie 2022 vine cu o scădere de 7,8% a Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna iunie 2022 este în creștere cu 8,9% față de
Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA
Segmentarea pe clase. Dupa primele șase luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,2%, în creștere cu 0,7% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,2%, în scădere cu 0,9% și Clasa
In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele șase luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 24,5% față de perioada similara din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 26,4% față de primele șase luni din 2021 și dețin o cotă de 14,5% din total.
In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele șase luni din Cu atât mai mult, în primele șase luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful
clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 2.385 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 37 ori față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 279 unități, cu o creștere de 19 ori față de 2021, Hyundai Kona cu 233 unități, în creștere cu 356,9%, Volkswagen e-UP! cu 209 unități, în creștere cu 39,3% și Renault Zoe cu 135 unități, în creștere cu 84,9%. In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 208 unități, +252,5%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 143 unități, +138,3%, Hyundai Tucson cu 121 unități și o creștere de 611,8%, Renault Captur cu 119 unități, în creștere cu 11,2% și Mercedes Benz GLC cu 115 unități, în creștere cu 51,3%. Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.203 unități, în creștere cu 30,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 987 unități și 14,2% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 763 unități, în creștere cu 23,7%. „În primul semestru al anului curent continua cresterea livrarilor in ceea ce priveste
autovehiculele “ electrificate “ total sau parțial, în raport cu celelalte tipuri de mașini care folosesc încă motoarele termice. Este un fenomen la care ne așteptam, ținând cont de facilitățile oferite de către autoritățile române - cu care APIA a purtat și poarta, în continuare, un dialog permanent - alături de tendințele manifestate la nivel global. Pentru anul în curs, ca și pentru următorii ani, rămâne o provocare pentru industria de profil satisfacerea cerererii in creștere pentru autovehicule non poluante împreună cu realizarea, de către factorii responsabili, a unei infrastructuri eficiente de încărcare a bateriilor, atât din punctul de vedere al timpilor de încarcare cât și al localizării acestora.” Mihai Ivanescu, Vicepreședinte APIA Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), observăm că, după șase luni din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 20,6%, corespunzătoare unui volum total de 11.953 unități, în creştere cu 1,7% față de anul 2021, când se înregistrau 11.749 unități. In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în iunie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 56,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele șase luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 60,0%, iar diferenta de 40,0% le revine persoanelor fizice. II. Autovehicule comerciale ușoare Această categorie de autovehicule înregistrează, în iunie 2022, o scădere de 9,9% față de luna iunie 2021. Pe ansamblul celor șase luni din acest an, se remarcă o scădere de 14,2%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+23,3%). „Piața totală de vehicule comerciale din România a înregistrat o ușoară creștere în comparație cu primul semestru al anului trecut (2021). Luate pe segmente, categoria 3,5- 6 tone este cea cu cele mai puține unități înregistrate, dar cu cea mai mare creștere procentuală. Segmentul de vehicule comerciale între 6 și 16 tone, cat si cel de vehicule comerciale grele, peste 16 tone, cel care are cea mai mare pondere in cota de piață a vehiculelor comerciale, au înregistrat creștere. Vehiculele comerciale ușoare, cele sub 3,5 tone au înregistrat o scădere de peste 16%, fiind singurul segment care înregistreaza o scădere a înmatriculărilor. Segmentul bus de peste 22 de locuri a înregistrat o creștere de 30,6%. Potențialul pe segmentul de autobuze în România este mare, având în vedere nevoia de înnoire a parcurilor auto de transport urban și interurban. Cererea de vehicule comerciale se menține la un nivel înalt, trend început înca din semestrul 2 al anului 2021, însă producătorii nu reușesc sa fabrice pe măsura cererii. Războiul început de Rusia împotriva Ucrainei a accentuat și mai mult lipsa componentelor necesare în fabricarea camioanelor. Dacă în timpul pandemiei componentele electronice au fost cele care lipseau, războiul a generat lipsa cablajelor, majoritatea producându-se în Ucraina. În acest context, majoritatea mărcilor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a anului trecut.” Claudia Iordache, membru Consiliu Director APIA. Propuneri de inițiative APIA :
1. Propunerea de construire a unei scheme de stat, cu scopul de a impulsiona achiziția de autoturisme electrice pentru taxiuri; 2. Program național pentru rețea de stații de încarcare electrice de tip fast charge, stații special dedicate pentru transportul în comun (taxi, car sharing, etc); 3. Aplicație / mapare la nivel de România pentru sincronizarea celor 3 fluxuri principale analizate în amplasarea rețelei de stații de încarcare -> Flux de turism, Flux rutier și Flux energetic; 4. Propunere pentru înființarea unui comitet interministerial cu rol de implementare a policitilor UE în domeniul transporturilor. 5. Stabilirea unui sistem de bonusare suplimentara pentru achizitia autoturismelor produse din: • Materiale reciclabile • Autoturisme cu grad de reciclare mare • Fabrici cu nivel scazut de emisii CO2 *
*__ APIA
a |