Publicat în Monitorul Oficial nr. 30 din 11.01.2023
Ordinul ministrului privind finanțarea federațiilor sportive |
![]() |
![]() |
Luni, 16 Ianuarie 2023 12:57 |
Ministrul Sportului - emite prezentul ordin ART.1 Se aprobă programele sportive de utilitate publică destinate finanţării Federaţiilor Sportive Naţionale și a Comitetului Naţional Paralimpic, conform anexei nr. 1. ART.2 Se aprobă metodologia de finanţare a Federaţiilor Sportive Naționale si a Comitetului Naţional Paralimpic pe baza programelor de utilitate publică ,conform anexei nr. 2. ART.3 Anexele nr.1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. ART.4. Direcţiile, serviciile, compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Sportului, Federaţiile Sportive Naţionale și Comitetul Naţional Paralimpic vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART.5. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul Sportului Carol - Eduard NOVÁK din Anexa2 .................. Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sportului nr. 12
METODOLOGIE
Capitolul I – Dispoziţii generale
Art.1. Prezenta metodologie reglementează următoarele aspecte privind finanțarea Federațiilor Sportive Naționale și a Comitetului Național Paralimpic pe baza programelor sportive de utilitate publică
Art.2. În înţelesul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie: - Federaţie Sportivă Națională eligibilă: Federaţie Sportivă Naţională, posesoare a Certificatului de Identitate Sportivă emis de autoritatea sportivă naţională competentă, care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate; - Cerere de finanţare eligibilă: cerere de finanţare depusă de o Federaţie Sportivă Naţională, corect întocmită şi completă, prin care face dovada că îndeplineşte condiţiile de eligibilitate, conform legislației în vigoare și a prezentei metodologii; - Grupe sportive: grupe alcătuite din Federaţii Sportive Naţionale, stabilite conform unor definiţii, principii şi criterii pe baza cărora se face o evaluare a federaţiilor eligibile, stabilindu-se astfel ordinea priorităţilor de finanţare; - Indicatori specifici: indicatori prin care, în cadrul fiecărei grupe așa cum este definită în metodologie, se evaluează activitatea şi performanţa sportivă a fiecărei Federaţii Sportive Naţionale în integralitatea sa, nivelul de practicare şi dezvoltare a sportului la nivel naţional, dezvoltarea bazei de selecţie, respectiv numărul de sportivi legitimaţi, performanţa sportivă, respectiv obiective de performanţă propuse şi realizate, nivelul de dificultate, în obţinerea performanţei sportive, nivelul de reprezentare a imaginii României în competițiile sportive, importanţa şi amploarea competițiilor sportive, nivelul de recunoaștere pe plan internaţional, campaniile pentru combaterea şi prevenirea folosirii substanțelor interzise, infrastructura sportivă, formarea şi perfectionarea permanentă și continuă a antrenorilor, a colectivelor tehnice la cerințele actuale, sprijinirea, finanțarea persoanelor cu dizabilități pentru practicarea activităților fizice şi sportive, precum şi asigurarea accesibilității infrastructurii sportive specifice, etc; - Federaţii Sportive Naţionale care administreaza sporturi olimpice prioritare: federaţii sportive naționale, posesoare ale certificatului de identitate sportivă eliberat de autoritatea naţională competentă, coordonatoare de sporturi olimpice individuale și/sau de echipă, afiliate sau recunoscute de cel puţin o federație sportivă internațională care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe sportive incluse în programul ultimelor trei ediții şi al proximei ediţii ale Jocurilor Olimpice /Paralimpice - Federații Sportive Naţionale care administrează sporturi olimpice: federaţii sportive naţionale, posesoare ale certificatului de identitate sportivă eliberat de autoritatea naţională competentă, coordonatoare de sporturi olimpice individuale și/sau de echipă, afiliate sau recunoscute de cel puţin o federație sportivă internațională care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe sportive incluse în programul ediţiei anterioare şi al proximei ediţii ale Jocurilor Olimpice /Paralimpice; - Federaţii Sportive Naţionale care administrează sporturi neolimpice: federaţii sportive naţionale, posesoare ale certificatului de identitate sportivă eliberat de autoritatea naţională competentă, ale căror ramuri de sport/discipline/probe nu sunt incluse în programul Jocurilor Olimpice/Paralimpice, coordonatoare de sporturi neolimpice individuale și/sau de echipă, afiliate sau recunoscute de cel puţin o federație sportivă internațională recunoscută de Comitetul Olimpic Internaţional, GAISF, ICSSPE, IAKS sau de alte foruri recunoscute de Comitetul Olimpic Internaţional; - Probă Olimpică - probă sportivă inclusă în programul proximei ediții ale Jocurilor Olimpice/Paralimpice; - Lot Olimpic/Paralimpic: echipa olimpică/paralimpică a Romaniei, formată din cei mai buni sportivi selecţionaţi în urma unor criterii de selecție, care reprezintă România la probele olimpice incluse în Programul Comitetului Internațional Olimpic/Comitetului Internațional Paralimpic; - Lot Naţional: echipă reprezentativă a României, formată din cei mai buni sportivi legitimaț i şi selectionați în urma unor criterii de selecţie din secțiile cluburilor afiliate, care vor fi scutiți de plata taxei de înscriere la campionatele naţionale organizate de federaţiile de resort; - Loturile Naţionale ale Federaţiilor Sportive Naţionale care coordonează activitatea unor sporturi neolimpice de contact, a căror activitate se desfășoară pe categorii de vârstă şi/sau greutate, participante la Campionate Mondiale sau Europene , vor fi formate din cel mult doi sportivi sau două echipe/disciplină/probă/stil/ categorie; - Campionate Europene: competiții sportive oficiale interțări, la care participă loturi naţionale reprezentând doar ţări europene, numărul minim de ţări fiind 15: a) în cazul Campionatelor Europene, Federațiile Sportive Naţionale olimpice vor putea introduce în calendarul sportiv oficial doar Campionatele Europene organizate sub egida federaţiei de specialitate cu competenţă la nivel european. b) în cazul Campionatelor Europene, Federaţiile Sportive Naționale care administrează sporturi neolimpice de contact, a căror activitate se desfășoară pe categorii de vârstă şi/sau greutate, vor putea introduce în calendarul sportiv oficial doar Campionatele Europene organizate sub egida unor federaţii sportive de specialitate recunoscută de CIO, GAISF, ICSSPE sau de alte foruri/organizații recunoscute de CIO la care, conform statutelor și regulamentelor, este permisă participarea, înscrierea şi/sau calificarea a cel mult doi sportivi sau două echipe/disciplină/probă/stil/categorie; - Campionate Mondiale: competiții sportive oficiale interțări, la care participă loturi naţionale reprezentând cel puțin 20 de țări de pe cel puţin trei continente: în cazul Campionatelor Mondiale, Federaţiile Sportive Naționale coordonatoare ale unor sporturi neolimpice de contact, a căror activitate se desfășoară pe categorii de vârstă şi/sau greutate, vor putea introduce în calendarul sportiv oficial doar Campionatele Mondiale organizate sub egida unor Federaţii Sportive Internaţionale recunoscute de CIO, GAISF, ICSSPE, IAKS sau de alte foruri recunoscute CIO la care, conform statutelor şi regulamentelor , este permisă participarea, înscrierea şi/sau calificarea a cel mult doi sportivi sau două echipe/disciplină/probă/stil/categorie; - Contract de finanțare: contract care se încheie între Ministerul Sportului şi o federație sportivă naţională eligibilă în vederea finanțării programelor sportive de utilitate publică; - Calendar sportiv: succesiune de evenimente sportive organizate anual, prevăzut la Programul „Promovarea sportului de performanţă”, conform contractului de finanțare încheiat între Federaţiile Sportive Naţionale și Ministerul Sportului; - Solicitant: Federație Sportivă Naţională /Comitetul Național Paralimpic care a depus o cerere de finanțare pentru programele sportive de utilitate publică; - Beneficiar: solicitantul căruia i se atribuie un contract de finanțare în urma aplicării condițiilor de eligibilitate şi a criteriilor de finanțare; - Venituri proprii ale federației: orice venituri obținute, în condiţiile legii, de către o Federație Sportivă Națională, cu excepția sumelor primite din bugetul Ministerului Sportului, din bugetul Comitetului Olimpic Sportiv Român sau din alte sume de la bugetul de stat/bugetele locale, în condițiile legii, precum :
- persoane cu dizabilități : persoane cu diferite incapacități, handicapuri, dizabilități, care sunt și care urmează să fie integrate în activitatea sportivă ;
Capitolul II – Principii care stau la baza finanțării programelor sportive de utilitate publică
Art.3. Principiile care stau la baza finanțării programelor sportive de utilitate publică sunt:
Capitolul III – Condiții de eligibilitate Art.4. (1) Pentru a putea beneficia de finanţare, Federaţiile Sportive Naţionale interesate trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
i) să depună, odată cu cererea de finanţare, Raportul de activitate pe anul anterior, care trebuie să cuprindă, următoarele elemente: - modul de îndeplinire a obiectivelor şi de realizare a obligaţiilor asumate în contractul de finanţare încheiat cu Ministerul Sportului pe anul anterior. - numărul de membri afiliaţi la data depunerii cererii de finanțare și actele în baza cărora au fost afiliați, inclusiv avizele de la Ministerul Sportului pentru modificare act constitutiv/statut, decizii ale organelor de conducere și, după caz, încheierile instanțelor de judecată de admitere a cererilor de înscriere a modificărilor; - numărul de sportivi legitimați; - date referitoare la activitatea sportivă (campionate naţionale organizate, numărul de cluburi participante la fiecare campionat, cursuri de perfecţionare pentru antrenori, etc.); - modificări survenite la statutele şi regulamentele organismelor internaţionale la care federaţia este afiliată; - dovada afilierii/recunoaşterii la organismele internaţionale în domeniu; - să depună fişele de post aferente posturilor finanțate de la bugetul Ministerului Sportului. j) la data depunerii cererii de finanţare, federaţiile sportive naţionale care au mai mult de 8 ani de la înfiinţare trebuie să aibă un număr de cel puţin 20 membri afiliaţi/structuri sportive, iar federaţiile sportive naţionale care au mai puţin de 8 ani de la înfiinţare trebuie să aibă un număr de cel puţin 15 membri afiliaţi/structuri sportive, în conditiile legii; k) să depună cererea de finanţare, conform modelului şi în formatul prevăzut în anexele: 1a, 1b, 1c, după caz, în termenul stabilit de Ministerul Sportului; l) să depună o declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte faptul că ultimele modificări aduse statutelor, actelor constitutive, respectiv organelor de conducere au fost efectuate cu avizul expres al Ministerului Sportului în condiţiile legii. (2) În cererea de finanțare, întocmită conform prezentei metodologii, nu vor fi cuprinse Campionatele Mondiale, Europene și Regionale programate a se organiza în România în anul în curs, dacă pentru acestea Federația Sportivă Națională va solicita finanțare printr-un contract separat, în cadrul activității sportive de excelență, conform Metodologiei pentru finanțarea activității sportive de excelență prin Federaţiile Sportive Naţionale pe disciplină/ramură de sport, aprobată prin ordinul ministrului sportului sau care beneficiază de finanțare de la Comitetul Olimpic și Sportiv Român. Pentru organizarea competițiilor programate a se organiza in România în anul în curs, în baza autorizațiilor prealabile, se va depune separat o cerere de finanțare a activității sportive de excelenţă.
Art.5. În vederea acordării sumelor de la bugetul de stat, criteriile de finanțare au drept scop clasificarea, ierarhizarea și prioritizarea pe principii valorice de performanţă sportivă, a capacității solicitanților de a contribui la realizarea programelor sportive de utilitate publică; conform criteriilor de finanțare, evaluarea şi prioritizarea Federaţiilor Sportive Naționale se va face evaluând performanţa federală în integralitatea sa, pe baza unor criterii sportive şi administrativ-organizatorice, în funcție de tradiţia, istoria şi notorietatea sportului în România, de nivelul de îndeplinire al obiectivelor de performanţă, de nivelul performanţelor sportive obținute la competițiile internaţionale, Jocuri Olimpice/ Paralimpice, Campionate Mondiale, Europene, Jocuri Mondiale sau Europene multisport, de nivelul de reprezentare a imaginii României pe plan internaţional, de nivelul de recunoaștere al Federaţiilor Sportive Internaţionale la care Federația Sportivă Naţională este membră, de importanța și amploarea competițiilor sportive la care participă, de dificultatea obținerii rezultatelor sportive, de rezultatele campaniilor de prevenire şi combatere a folosirii substanțelor interzise, de nivelul de dezvoltare al sportului pe plan intern, prin numărul de structuri sportive afiliate și numărul de sportivi legitimați.
Finanţarea Federațiilor Sportive Naționale pe baza programelor de utilitate publică, prin intermediul Federaţiilor Sportive Naționale/Comitetului Național Paralimpic care au îndeplinit condițiile de eligibilitate, se realizează în limita sumelor aprobate pentru aceste programe în bugetul Ministerului Sportului, prioritizat, pe grupe de performanta , în funcţie de criterii şi indicatori specifici prevăzuţi în prezenta metodologie. Art.6. Conform criteriilor de finanţare pentru programul „Promovarea sportului de performanţă”, evaluarea şi prioritizarea Federaţiilor Sportive Naționale se va face astfel:
Grupa I - Federaţii Sportive Naţionale care administrează sporturi olimpice prioritare Federaţii Sportive Naționale şi Comitetul Naţional Paralimpic, posesoare ale Certificatului de Identitate Sportivă eliberat de autoritatea naţională competentă, care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe olimpice prioritare, cu mare tradiţie şi notorietate în România, cu un înalt impact de imagine la nivelul societății românești, afiliate la Federaţii Sportive Internaţionale participante la ultimele trei ediţii ale Jocurilor Olimpice/Paralimpice şi care au cel puţin o probă olimpică prioritară inclusă în programul proximei ediţii ale acestora; rezultate excepţionale la ultimele trei ediţii ale Jocurilor Olimpice/Paralimpice şi la campionatele mondiale şi europene ; rezultate deosebite în lupta anti-doping; potențial şi continuitate în reprezentarea cu succes a României la Jocurile Olimpice/Paralimpice;
Indicatori specifici
- nivelul de indeplinire a obiectivelor de performanță raportat la obiectivele de performanţă estimate în anul anterior; - Federaţia Sportivă Naţională/Comitetul Naţional Paralimpic (CNP) a obţinut cel puţin un loc I-VI la ultimele trei editii ale JO/JP; - Federaţia Sportivă Naţională a obţinut în ultimii doi ani cel puţin un loc I-VI la Campionatele Mondiale şi/sau Europene, Cupe Mondiale şi/sau Europene, Campionate Balcanice sau alte competiții internaţionale oficiale, organizate de Federaţii Sportive Internaţionale recunoscute de CIO, GAISF, ICSSPE, IAKS sau de alte foruri recunoscute de Comitetul Olimpic Internaţional; - Federaţia Sportivă Naţională/Comitetul Naţional Paralimpic a avut sportivi calificaţi la ultimele trei ediţii ale Jocurilor Olimpice/Paralimpice; - Federaţia Sportivă Naţională/Comitetul Naţional Paralimpic a avut sportivi calificaţi la ultimele trei ediţii ale Campionatelor Mondiale /Europene; - Federaţia Sportivă Naţională a obţinut una sau mai multe medalii la competiții sportive organizate de entităţi juridice recunoscute de Comitetul Olimpic Internaţional; - Federația Sportivă Națională are sportivi care participă la proxima ediţie a Festivalului Olimpic al Tineretului European; - Federaţia Sportivă Naţională a organizat în ultimii doi ani una sau mai multe ediții ale Campionatelor Naţionale; c) COMPONENTA LOTULUI NAŢIONAL
- sa fie stabilit în baza criteriilor de selecție și calificare de către Federațiile Sportive Naționale în cadrul organelor de conducere şi administrare, publicate și sa fie format din sportivi cu șanse reale de calificare la Campionate Mondiale / Campionate Europene şi la Jocurile Olimpice de la Paris 2024 şi de la Los Angeles 2028.
- pregatirea lotului naţional se face pe o perioadă de minimum 6 luni pe an calendaristic. - antrenorii loturilor naționale să detină calificare superioară/cu recunoaștere internațională/continental. - colectivul tehnic va fi format din specialiști din domeniul medical, nutriție, kinetoterapie , psihologie și alţi tehnicieni în domeniul sportului.
- numărul de structuri sportive afiliate/asociate; (Ex: 20 structuri sportive, 26-50 structuri sportive, 51-100 structuri sportive, 101-150 structuri sportive, peste 150 de structuri sportive, etc, cu excepția federaţiilor sportive naţionale care au mai puţin de 8 ani de la înființare,în condițiile legii )
f) NIVELUL DE PRACTICARE, respectiv nivelul de practicare a sportului în teritoriu: - numărul de persoane care practică sportul la nivel naţional; - numărul de antrenori la nivel naţional; - numărul de instructori la nivel naţional;
g) BAZA DE SELECTIE, respectiv nivelul de dezvoltare a pepinierei sportive, a bazei de selecție, ca una dintre măsurile esenţiale atât în obţinerea performanţelor sportive cât şi a asigurării continuităţii acestora: - numărul de sportivi legitimaţi existenţi la data depunerii cererii de finanţare; - numărul de sportivi legitimați în anul anterior (Ex: sub 500 de sportivi, 501-750 de sportivi, 751-1000 sportivi, 1001-1500 sportivi, etc)
h) PROMOVAREA SPORTULUI, respectiv nivelul de promovare a sportului în mass-media, rețele de socializare, etc: - acțiuni şi programe de promovare a sportului în rândul copiilor și tinerilor;
acțiuni, programe şi emisiuni TV având ca scop promovarea sportului; - promovarea sportului în social media (număr conturi, număr total de urmăritori); - existența unei strategii de promovare a sportului, respectiv a sportivilor de valoare din elita sportului;
i) INFRASTRUCTURA, respectiv întreţinerea bazelor materiale aflate în folosință federaţiilor: - nivelul cheltuielilor privind întreţinerea bazei materiale; j) ANTI-DOPING, respectiv rezultatele testelor anti-doping; număr de teste efectuate; număr de teste depistate pozitiv;
k) STRUCTURA POSTURILOR care derulează programele de utilitate publică - nivelul studiilor personalului de specialitate, secretar general de federație, expert sportiv, antrenor naţional, antrenor, instructor, referent, alţi angajați conform clasificării ocupațiilor din România; - colectivul tehnic este alcatuit din: antrenori, medici, cercetători, metodiști, asistenți medicali, kinetoterapeuti, psihologi, biochimiști, coregrafi, corepetitori, alţi specialiști stabiliți de federațiile sportive sau de către organizațiile sportive abilitate cu atribuții în coordonarea și finanțarea activității sportive de performanţă care sunt implicați direct şi indirect prin intermediul atribuțiilor, în performanța sportivă; - postul de antrenor finanțat prin contractul de finanţare de la bugetul de stat să fie ocupat de o persoană specializată, alta decât membrii organului de conducere și control al federaţiei; - fișele de post aferente posturilor ce pot fi finantate de la bugetul de stat; - nivelul cheltuielilor aferente posturilor finanțate de la Ministetul Sportului;
l) FORMAREA ŞI PERFECTIONAREA ANTRENORILOR - existența unor proceduri de licențiere pentru antrenori acolo unde este cazul,conform specificului fiecărei Federaţii Sportive Naţionale;
m) PERSOANE CU DIZABILITĂȚI - finanțarea subprogramului pentru persoanele cu dizabilități pentru practicarea activităților fizice şi sportive, precum şi asigurarea accesibilității la infrastructura sportivă specifică; - desemnarea unei persoane din cadrul federației care să se ocupe de categoria sportivilor cu
dizabilități; - elaborarea unui calendar competițional intern; - organizarea unui campionat naţional; - instruirea unei persoane în vederea obținerii competențelor de clasificator naţional/international.
Grupa II - Federaţii Sportive Naționale care administrează sporturi olimpice Federaţii Sportive Naționale, posesoare ale Certificatului de Identitate Sportivă eliberat de autoritatea naţională competentă, care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe cu un înalt impact de imagine la nivelul societății româneşti, afiliate sau recunoscute de Federaţii Sportive Internaţionale participante la ultima ediţie a Jocurile Olimpice şi care au cel puţin o probă inclusă în programul proximei ediţii ale Jocurilor Olimpice; rezultate excepționale la Campionatele Mondiale şi Europene ; rezultate deosebite în lupta anti-doping; potențial şi continuitate în reprezentarea cu succes a României la Jocurile Olimpice, Campionate Mondiale, Europene, Balcanice;
Indicatori specifici
- nivelul de îndeplinire a obiectivelor de performanţă raportat la obiectivele de performanţă estimate în anul anterior; - Federaţia Sportivă Naţională a avut sportivi calificați la ultima ediție a Jocurile Olimpice; - Federaţia Sportivă Naţională a obţinut în ultimii doi ani cel puțin un loc I-VI la Campionatele Mondiale şi/sau Europene, Cupe mondiale şi/sau Europene, Campionate Balcanice sau alte competiții internaţionale oficiale organizate de Federaţii Sportive Internaţionale sau de organizatii recunoscute de CIO, GAISF, ICSSPE, IAKS sau de alte foruri recunoscute de Comitetul Olimpic Internaţional; - Federația Sportivă Națională a obținut una sau mai multe medalii la competiții sportive organizate la foruri/entități juridice recunoscute de Comitetul Olimpic Internaţional; - Federația Sportivă Națională are sportivi care participă la proxima ediţie a Festivalului Olimpic al Tineretului European; - Federaţia Sportivă Naţională a organizat în ultimii doi ani una sau mai multe ediții ale Campionatelor Naţionale; c) COMPONENTA LOTULUI NAŢIONAL - să fie stabilit în baza criteriilor de selecție și calificare de către Federațiile Sportive Naționale, în cadrul organelor de conducere și administrare, publicate, și să fie format din sportivi cu șanse reale de calificare la Campionatele Europene, Campionatele Mondiale şi Jocurile Olimpice de la Paris 2024;
d) PREGATIRE LOT NAŢIONAL - pregătirea lotului naţional se face pe o perioadă de minimum 6 luni pe an calendaristic; - antrenorii lotulurilor naţionale trebuie să dețină calificare superioară/cu recunoaștere internațională/continentală; - colectivul tehnic va fi format din specialiști din domeniul medical, nutriție, kinetoterapie , psihologie și alţi tehnicieni în domeniul sportului;
e) DEZVOLTAREA SPORTULUI, respectiv nivelul de dezvoltare a sportului în teritoriu: - numărul de structuri sportive afiliate/asociate; (Ex: 20 structuri sportive, 26-50 structuri sportive, 51-100 structuri sportive, 101-150 structuri sportive, peste 150 de structuri sportive, etc, cu excepția Federațiilor Sportive Naţionale care au mai puţin de 8 ani de la recunoaștere, în condițiile legii)
f) NIVELUL DE PRACTICARE, respectiv nivelul de practicare a sportului în teritoriu: - numărul de persoane care practica sportul la nivel naţional; - numărul de antrenori la nivel național; - numărul de instructori sportive la nivel naţional;
g) BAZA DE SELECTIE, respectiv nivelul de dezvoltare al bazei de selecție, ca măsură esenţială atât în obţinerea performanţelor sportive cât şi a asigurării continuităţii acestora: - numărul de sportivi legitimaţi existenţi la data depunerii cererii de finanţare; - numărul de sportivi legitimați în anul anterior (Ex: sub 500 de sportivi, 501-750 de sportivi, 751-1000 sportivi, 1001-1500 sportivi etc)
h) PROMOVAREA SPORTULUI, respectiv nivelul de promovare a sportului in mass-media, rețele de socializare, etc: - acțiuni şi programe de promovare a sportului în randul copiilor și tinerilor; - acțiuni, programe şi emisiuni TV având ca scop promovarea sportului; - promovarea sportului în social media (număr de conturi, număr total de urmăritori); - existența unei strategii de promovare a sportului, respectiv a sportivilor de valoare;
i) INFRASTRUCTURA, respectiv întreţinerea bazelor materiale aflate în foloşința federaţiilor: - nivelul cheltuielilor privind întreţinerea bazei materiale; j) ANTI-DOPING, respectiv rezultatele testelor anti-doping; număr de teste efectuate; număr de teste depistate pozitiv; k ) STRUCTURA POSTURILOR care derulează programele de utilitate publică - nivelul studiilor personalului de specialitate, secretar general de federație, expert sportiv, antrenor naţional, antrenor, instructor, referent, alţi angajați conform clasificării ocupațiilor din România; -colectivul tehnic să fie alcatuit din: antrenori, medici, cercetători, metodist, asistent medical, kinetoterapeuti, psihologi, biochimist, coregraf, corepetitor, alţi specialiști stabiliți de Federațiile Sportive sau de către organizațiile sportive abilitate cu atribuții în coordonarea și finanțarea activității sportive de performanţă care sunt implicați direct şi indirect prin intermediul atribuțiilor, în performanța sportivă; - postul de antrenor finanțat prin contractul de finanţare de la bugetul de stat să fie ocupat de o persoană specializată, alta decât membrii organului de conducere și control al federaţiei; - fișele de post aferente posturilor ce pot fi finantate de la bugetul de stat; - nivelul cheltuielilor aferente posturilor finanțate de la Ministerul Sportului;
l) FORMAREA ŞI PERFECȚIONAREA ANTRENORILOR - existența unor proceduri de licențiere pentru antrenori acolo unde este cazul, conform specificului fiecarei Federaţii Sportive Naţionale;
m) PERSOANE CU DIZABILITĂȚI - finanțarea subprogramului pentru persoanele cu dizabilități pentru practicarea activitatilor fizice şi sportive, precum şi aşigurarea acceşibilității la infrastructura sportivă specifică; - desemnarea unei persoane din cadrul federației care să se ocupe de categoria sportivilor cu dizabilități; - elaborarea unui calendar competițional intern; - organizarea unui Campionat Naţional; - instruirea unei persoane în vederea obținerii competențelor de clasificator naţional/internațional;
Grupa III - Federaţii Sportive Naționale care administrează sporturi neolimpice Federaţii Sportive naţionale neolimpice, posesoare ale Certificatului de Identitate Sportivă eliberat de autoritatea naţională competentă, coordonatoare de sporturi neolimpice individuale și/sau de echipă;
. Federaţii Sportive Naţionale care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe neolimpice, afiliate sau recunoscute de cel puţin o federaţie sportivă internaţională participantă la proxima ediţie a jocurilor olimpice/paralimpice; B. Federaţii Sportive Naţionale care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe neolimpice, afiliate sau recunoscute de cel puţin o federaţie sportivă i nternaţională recunoscută CIO; C. Federaţii Sportive Naționale care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe neolimpice, afiliate sau recunoscute de cel puţin o federaţie sportivă internaţională membră a GAISF (Global Association of Internaţional Sport Federations), ICSSPE, IAKS sau a altor foruri/organizaţii recunoscute CIO; D. Federaţii Sportive Naţionale care administrează activitatea unor ramuri de sport/discipline/probe neolimpice, care nu sunt afiliate sau recunoscute de Federaţii Sportive Internaţionale recunoscute de Comitetul Olimpic Internaţional sau de alte foruri/organizaţii recunoscute CIO; Indicatori specifici a) IMPORTANŢA ŞI AMPLOAREA competițiilor la care poate participa Federaţia Sportivă Naţională în funcţie de afilierile sau recunoaşterile internaţionale, respectiv: Campionatele Mondiale/ Europene organizate sub egida unor Federaţii Sportive Internaţionale participante la proxima ediţie a Jocurilor Olimpice/Paralimpice; Campionatele Mondiale/Europene organizate sub egida unor federații/foruri sportive internaţionale recunoscute de CIO, GAISF, ICSSPE, IAKS sau de alte foruri/organizaţii recunoscute de CIO; Jocurile Mondiale /Europene multisport organizate de foruri recunoscute de Comitetul Olimpic Internaţional, GAIFS ICSSPE, IAKS sau de alte foruri/organizaţii recunoscute CIO; Campionate Balcanice; alte competiții sportive internaţionale organizate de federaţii sau foruri internaţionale de specialitate; b) PERFORMANŢE SPORTIVE - nivelul de îndeplinire a obiectivelor de performanţă raportat la obiectivele de performanţă estimate în anul anterior; - Federaţia Sportivă Naţională a obţinut în ultimii doi ani cel puţin un loc I-VI la Campionatele Mondiale şi/sau Europene de seniori, organizate de Federaţii Sportive Internaţionale participante la proxima ediţie a Jocurilor Olimpice/Paralimpice; - Federaţia Sportivă Naţională a obţinut în ultimii doi ani cel puţin un loc I-III la Campionatele Mondiale şi/sau Europene de seniori, organizate de Federaţii Sportive Internaţionale recunoscute de CIO; - Federaţia Sportivă Naţională a obţinut în ultimii doi ani cel puţin un loc I-III la Campionatele Mondiale şi/sau Europene de seniori, organizate de Federaţii Sportive Internaţionale recunoscute de GAISF (Global Association of Internaţional Sport Federations), ICSSPE, IAKS sau de alte foruri/organizaţii recunoscute CIO; - Federația Sportivă Națională are sportivi calificaţi care participă la proxima ediţie a Festivalului Olimpic al Tineretului European; - Federaţia Sportivă Naţională a obţinut în ultimii doi ani cel puţin un loc I-III la Campionatele Mondiale şi/sau Europene de seniori, organizate de Federaţii Sportive Internaţionale de specialitate; - Federaţia Sportivă Naţională a organizat în ultimii doi ani una sau mai multe ediții ale Campionatelor Naţionale;
c) COMPONENȚA LOTULUI NAŢIONAL - să fie stabilit în baza criteriilor de selecție și calificare de către Federațiile Sportive Naționale în cadrul organelor de conducere şi administrare şi să fie format din sportivi cu șanse reale de performanţă la Campionatele Mondiale, Campionatele Europene şi Festivalul Olimpic al Tineretului European;
d) PREGATIRE LOT NAŢIONAL - pregătirea lotului naţional se face pe o perioadă de minimum 6 luni pe an calendaristic; - antrenorii loturilor naționale să deţină calificare în condiţiile legii; - colectivul tehnic va fi format din specialiști din domeniul medical, nutriție, kinetoterapie, psihologie sau alţi tehnicieni din domeniul sportului; e) DEZVOLTAREA SPORTULUI, respectiv nivelul de dezvoltare a sportului în teritoriu: - numărul de structuri sportive afiliate/asociate; (Ex: 20 structuri sportive, 26-50 structuri sportive, 51-100 structuri sportive, 101-150 structuri sportive, peste 150 de structuri sportive, etc cu exceptia federaţiilor sportive naţionale care au mai puțin de 8 ani de la recunoaștere, în condițiile legii) f) NIVELUL DE PRACTICARE, respectiv nivelul de practicare a sportului în teritoriu: - numărul de persoane care practică sportul la nivel naţional; - numărul de antrenori la nivel național; - numărul de instructori la nivel național;
g) BAZA DE SELECTIE, respectiv nivelul de dezvoltare a pepinierei sportive, a bazei de selecție, ca una dintre măsurile esenţiale atât în obţinerea performanţelor sportive cât şi a asigurării continuităţii acestora: - numărul de sportivi legitimaţi existenţi la data depunerii cererii de finanţare; - numărul de sportivi legitimați în anul anterior. (Ex: sub 500 de sportivi, 501-750 de sportivi, 751-1000 sportivi, 1001-1500 sportivi, etc) h) PROMOVAREA SPORTULUI, respectiv nivelul de promovare a sportului in mass-media, retele de socializare, etc: - acțiuni şi programe de promovare a sportului în randul copiilor și tinerilor; - acțiuni, programe şi emisiuni TV având ca scop promovarea sportului; - promovarea sportului în social media (număr de conturi, număr total de urmăritori); - existența unei strategii de promovare a sportului, respectiv a sportivilor de valoare din elita sportului.
i) INFRASTRUCTURA, respectiv întreţinerea bazelor materiale aflate în foloşința federaţiilor: - nivelul cheltuielilor privind întreţinerea bazei materiale; j) ANTI-DOPING, respectiv rezultatele testelor anti-doping; număr de teste efectuate; număr de teste depistate pozitiv; k) STRUCTURA POSTURILOR care derulează programele de utilitate publică - nivelul studiilor personalului de specialitate, secretar general de federație, expert sportiv, antrenor naţional, antrenor, instructor, referent, alţi angajați conform clasificării ocupațiilor din România; -colectivul tehnic să fie alcatuit din: antrenori, medici, cercetători, metodist, aşistent medical, kinetoterapeuti, pşihologi, biochimist, coregraf, corepetitor, alţi specialiști stabiliți de Federațiile Sportive sau de către organizațiile sportive abilitate cu atribuții în coordonarea și finanțarea activității sportive de performanţă care sunt implicați direct şi indirect prin intermediul atribuțiilor, în performanța sportivă; - postul de antrenor finanțat prin contractul de finanţare de la bugetul de stat să fie ocupat de o persoană specializată, alta decât membrii organului de conducere și control al federaţiei; - fișele de post aferente posturilor ce pot fi finantate de la bugetul de stat; - nivelul cheltuielilor aferente posturilor finanțate de la Ministerul Sportului;
l) FORMAREA ŞI PERFECȚIONAREA ANTRENORILOR - existența unor proceduri de licențiere pentru antrenori acolo unde este cazul,conform specificului fiecărei Federaţii Sportive Naţionale;
m) PERSOANE CU DIZABILITĂȚI - finanțarea subprogramului pentru persoanele cu dizabilități pentru practicarea activităților fizice şi sportive, precum şi aşigurarea acceşibilității la infrastructura sportivă specifică; - desemnarea unei persoane din cadrul federației care să se ocupe de categoria sportivilor cu dizabilități; - elaborarea unui calendar competitional intern; - organizarea unui campionat naţional; - instruirea unei persoane în vederea obținerii competențelor de clasificator naţional/internațional;
Art.7. (1) Finanţarea Federaţiilor eligibile pentru programul „Promovarea sportului de performanţă” din bugetul Ministerului Sportului se realizează în limita sumei aprobate pentru acest program, prioritizat, pe grupe, în funcţie de criteriile şi indicatorii specifici prevăzuţi la art.6. În cadrul fiecărei grupe, prioritizarea finanțării federațiilor sportive naționale se va face în funcție de numărul indicatorilor specifici îndepliniţi, precum şi de nivelul de îndeplinire al acestora, conform unui algoritm stabilit de către comisia de evaluare constituită prin ordin de ministru.
Art.8. Criteriile de finanţare pentru programul „Sportul pentru toţi” sunt:
1) Criteriul 1: - Amploarea şi impactul acţiunilor sportiv recreative; - Numărul şi gradul de adresabilitate al acţiunilor cuprinse în subprogramul „Sportul pentru persoane cu nevoi speciale ”; (2) Criteriul 2: - Eficienţa şi atractivitatea acţiunilor de formare/perfecţionare specialişti;
(3) Criteriul 3: - Amploarea şi eficienţa acţiunilor de promovare - informare; (4) Criteriul 4: - Tradiţia, importanţa şi impactul social al activităţii Federaţiei Române Sportul pentru Toţi;
Art.9. Criterii de finanțare pentru programul „Întreținerea și funcționarea bazei materiale sportive” sunt: (1) Criteriul 1: - Mărimea bazei sportive pentru finanțarea cheltuielilor de întreținere şi funcționare pentru bunurile imobile primite de către Federaţiile Sportive Naţionale în folosinţă gratuită din domeniul public/privat al statului şi/sau din domeniul public/privat local, sau care se află în proprietatea privată a Federației Sportive Naționale, necesare derulării programelor de utilitate publică; (2) Criteriul 2: - Facilitățile pentru antrenament şi competiție de care dispune baza materială sportivă pentru finanțarea cheltuielilor de funcționare a acestora; (3) Criteriul 3: - Necesităţile obiective pentru întreținerea și funcționarea bazei materiale sportive; Art.10. Criteriile de finanţare pentru programul naţional „Redescoperă oina” sunt: (1) Criteriul 1: - Amploarea şi impactul acţiunilor/activităţilor sportive; (2) Criteriul 2: - Nivelul de dezvoltare pe plan naţional, respectiv numărul de sportivi legitimaţi şi numărul de competiții de nivel naţional organizate în anul anterior; (3) Criteriul 3: - Tradiţia, importanţa şi impactul social al activităţii Federaţiei Române de Oină;
Capitolul V – Contractul de finanţare Art.11. (1) Contractul privind finanțarea programelor sportive de utilitate publică este prevăzut în anexa 2 la prezenta metodologie; (2) Contractul prevăzut în anexa 2 se aplică, în mod corespunzător, şi pentru programul naţional „Redescoperă oina” ; Art.12. Contractul pentru finanţarea Comitetului Naţional Paralimpic este prevăzut în anexa 3, la prezenta metodologie; Art.13. Contractul pentru finantarea programului „Sportul pentru toţi” este prevăzut în anexa 4, la prezenta metodologie;
Capitolul VI – Procedura de atribuire şi încheiere a contractelor de finanţare Art.14. (1) Federațiile Sportive Naţionale interesate să încheie un contract de finanţare cu Ministerul Sportului, trebuie să depună o cerere de finanțare, în termenul stabilit de acesta, corespunzătoare programului/programelor pentru care solicită finanțare; (2) Cererea de finanțare trebuie completată integral şi corect, semnată de reprezentantul legal şi responsabilul financiar transmisa în format letric şi electronic, la adresa de email Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza şi cabinet @sport.gov.ro; (3) Cererea de finanțare se depune la Registratura Ministerului Sportului în termenul stabilit și comunicat de Ministerul Sportului; Art.15. (1) Verificarea şi evaluarea cererilor de finanțare se fac de către Comisii interne/mixte de analiză și evaluare, numite prin ordin al ministrului sportului; Art.16. (I ) Comisia internă de eligibilitate are următoarele atribuții: a) verifică corectitudinea cererilor de finanțare, conform prevederilor legale; b) verifică îndeplinirea condițiilor de eligibilitate de către fiecare solicitant; c) întocmește şi prezintă spre aprobare ministrului sportului Raportul privind îndeplinirea condițiilor de eligibilitate; raportul va cuprinde lista federaţiilor care au depus cerere de finanțare, respectiv federațiile care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate şi federațiile care nu îndeplinesc condiţiile de eligibilitate, şi motivul fundamentat al unor eventuale neîndepliniri ale condițiilor de eligibilitate; d) Raportul privind îndeplinirea condițiilor de eligibilitate, aprobat de Ministrul Sportului, se publică pe site-ul Ministerului Sportului; (II) Comisia mixtă tehnico - sportivă are urmatoarele atributii:
(III) Comisia internă de analiză și evaluare a propunerilor transmise prin cererile de finantare de catre federatii privind finanțarea programelor de utilitate publică a) In baza celor 2 rapoarte ,raportul de eligibilitate si raportul tehnic sportiv,comisia internă analizează cererile de finanțare eligibile și evaluate tehnico-sportiv, precum și sumele propuse de federații pentru finanțarea programelor de utilitate publică . b) întocmește Raportul de finanțare în care se propun sumele ce urmează a fi alocate Federaţiilor Sportive Naţionale și este supus aprobării ministrului sportului; c) în cazul în care o cerere de finanțare eligibilă nu este justificată din punct de vedere al importanței şi amplorii acțiunilor/activităţilor pe care le cuprinde,a celorlalţi indicatori specifici, Comisia poate să propună ca respectivei federaţii să nu i se aloce finanțare; d) alocarea finanțării pentru cheltuielile aferente posturilor, se acordă în strictă concordanță cu volumul, complexitatea şi importanța acțiunilor/activităţilor pe baza fișelor de post și a obiectivelor de performanţă obținute la nivelul anului anterior; Art.17. Pe toată durata procesului de analiză şi evaluare a cererilor de finanţare eligibile, Comisia poate convoca una sau mai multe federaţii eligibile pentru clarificări suplimentare. Art.18. În baza Raportului de analiză şi evaluare, aprobat de ministrul sportului, se comunică fiecărei Federaţii Sportive Naţionale suma aprobată pentru finanţarea programelor sportive proprii. Art.19. După comunicarea sumelor aprobate, Federaţiile Sportive Naţionale pot să depună contractul de finanțare în 3 (trei) exemplare originale, cu semnătura olografă a reprezentantului legal.
Art.20. Ministerul Sportului nu este răspunzător de întârzierea datei de semnare a contractului din cauza eventualelor erori ale federației privind întocmirea contractului sau amânarea depunerii acestuia. Art.21. Direcțiile, serviciile şi compartimentele din cadrul Ministerului Sportului cu responsabilități în procesul de finanțare a Federațiilor Sportive Naţionale, depun toate diligențele pentru încheierea contractelor de finanțare, în condiţiile legii.
Capitolul VII –Completarea contractului de finanțare. Programul P1 „Promovarea sportului de performanta” pe cele 3 subprograme, pregatire loturi naţionale, calendar sportiv național şi calendar sportiv internaţional, va fi structurat de federații, în raport cu modul de organizare al acesteia, conform anexei nr.1 la contractul de finanțare. Anexa 1 la contractul de finanțare, respectiv Programul de activitate pe anul in curs, se va completa astfel: Pentru fiecare acțiune din cadrul celor 3 subprograme se va include costul/acțiune/categorii de vârstă/categorii de cheltuieli conform Hotărârii Guvernului nr.1447/2007 privind aprobarea normelor financiare pentru activitatea sportivă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fiecare disciplină sportivă / departament / stil / comisie / loc de desfășurare / perioada de desfășurare / număr de zile finanțare / număr total de participanți. În contractul de finanțare va fi prevăzut numărul de posturi finanțate de la bugetul de stat în cadrul programelor sportive de utilitate publică.
Capitolul VIII - Justificarea utilizării sumelor acordate în baza contractului de finanţare Art. 22 (1) Federaţiile Sportive Naţionale au obligația de a justifica utilizarea sumelor acordate de Ministerul Sportului, conform Ordinului Ministrului Sportului nr.389/2022 pentru aprobarea Procedurii privind justificarea utilizării sumelor acordate în baza contractului de finanţare, precum şi modalitatea de transmitere a documentelor în format electronic.
Art. 23 Finanțarea programelor sportive de utilitate publică către Federațiile Sportive Naţionale se realizează în limita bugetului aprobat la nivelul Ministerului Sportului.
Art. 24. Anexele 1a,1b,1c și nr. 2,3,4 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
** ORDIN Publicat în Monitorul Oficial nr. 30 din 11.01.2023
|