Pentru anul viitor un deficit bugetar de 2,2% din PIB, investitii care sa depaseasca 6% din PIB Imprimare
Politic
Sâmbătă, 14 Decembrie 2013 21:06

           Primul-ministru Victor Ponta: Am stabilit pentru anul viitor un deficit bugetar de 2,2% din PIB, investiții care să depășească 6% din PIB; Salariul minim va crește la 850 de lei, începând cu 1 ianuarie, şi la 900 de lei, începând cu 1 iulie, iar pensiile vor fi majorate cu 3,76%

                                                      

    Declaraţii susținute de premierul Victor Ponta și vicepremierul Daniel Chițoiu, ministrul Finanțelor Publice, la finalul negocierilor cu delegația Comisiei Europene, FMI și Băncii Mondiale

    Victor Ponta: Bună seara! Aş vrea să fac o scurtă declaraţie, după care domnul vicepremier, ministru de finanţe, vă va da detalii şi vă va răspunde la întrebările dumneavoastră. Am finalizat cu bine astă-seară negocierile cu instituţiile internaţionale, Comisia Europeană, FMI şi Banca Mondială referitoare la bugetul pe anul 2014 şi la priorităţile noastre pentru anul 2014. Vreau să mulţumesc domnului Chiţoiu, domnului Voinea şi tuturor celorlalţi care au făcut parte din echipa coordonată de domnul vicepremier, pentru că, evident, nu a fost vorba despre nişte discuţii uşoare.
    Au fost abordate probleme extrem de dificile şi alegeri dificile referitoare la priorităţile pentru anul viitor. Aş vrea să vă precizez câteva dintre punctele care s-au aflat în discuţie şi asupra cărora, evident, am luat decizii pentru a putea anunţa astăzi şi mâine, în mod oficial, încheierea cu succes a acestor negocieri.
În primul rând, am stabilit pentru anul viitor un deficit bugetar atât ESA, cât şi pe cash, de 2,2% din PIB şi, evident, în scădere faţă de anul acesta, conform obligaţiilor pe care România le are ca ţară care a ratificat Tratatul de guvernanţă fiscală. Însă, un deficit de 2,2%, care va fi luat în calcul într-un PIB în care anul viitor se consideră că îşi va continua creşterea ca şi anul acesta, cu 2,2%.



Pentru investiţii, în ansamblu, am prevăzut ca date de construcţie a bugetului investiţii care să depăşească 6% din PIB, în acest fel având posibilitatea să continuăm creşterea economică şi să lansăm anumite proiecte extrem de importante pentru diverse domenii. Referitor la salariul minim, vom lua în calcul creşterea acestuia la 850 de lei, începând cu 1 ianuarie şi la 900 de lei, începând cu 1 iulie. De asemenea, avem un fond de creştere a salariilor în domeniul bugetar. Nu va fi o creştere egală pentru toţi angajaţii, ci va fi o creştere ţintită pe anumite categorii. Şi vreau doar să vă dau ca exemplu: vom continua negocierile pentru a stabili gradul în care vor creşte salariile medicilor rezidenţi, ale profesorilor debutanţi şi ale altor categorii asupra cărora, chiar şi în situaţii de restrângere bugetară trebuie, în mod clar, să luăm decizii de creştere pentru 2014.
De asemenea, vom avea alocate în buget două miliarde de lei pentru continuarea investiţiilor în infrastructura locală şi 500 de milioane de lei pentru continuarea programelor pe care le avem în desfăşurare tot pentru investiţii în infrastructură, programe finanţate de către BEI, BERD sau Banca Mondială.
Toate pensiile vor fi indexate cu un procent de 3,76%.
Vom avea o creştere a plafonului de datorie pentru proiecte de infrastructură la autorităţile locale de 1,2 miliarde de lei şi o creştere a cofinanţărilor pentru fondurile europene la 3%.
De asemenea, avem prevăzut un buffer bugetar pentru a putea semna şi demara proiecte importante de infrastructură, în primul rând, proiectul de Autostradă Comarnic-Braşov, chiar cu 2014 şi, de asemenea, proiectul de Autostradă Suplacu de Barcău - Borş, o parte din ceea ce ştiţi că s-a declanşat ca fostul proiect al Autostrăzii Transilvania şi pe care trebuie să îl continuăm şi avem posibilitatea să-l continuăm în 2014.
Ca măsuri de creştere a veniturilor vom indexa accizele în funcţie de rata inflaţiei. Din fericire, inflaţia a avut o cotă şi va avea pentru 2013 o cotă scăzută şi, evident, influenţa acestora va fi destul de mică.
Vom introduce un impozit pentru construcţiile speciale - şi aici domnul vicepremier vă va da detalii la ce tipuri de construcţii ne referim, nu e vorba de construcţii de locuinţe, ci e vorba despre persoane juridice şi despre construcţiile civile cu un anumit caracter, o creştere a redevenţelor la resursele minerale cu excepţia petrol şi gaze, de 25%, o acciză de 7 eurocenţi la litrul de carburant, fie benzină, fie motorină. Aceste accize şi aceşti bani rezultaţi vor merge în fondul special pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, mai concret, pentru marile proiecte de infrastructură rutieră.
Vom avea ca acţiune prioritară adoptarea, până la sfârşitul anului, deci de la începutul lunii decembrie a bugetului de venituri şi cheltuieli pentru CFR Marfă, care evident va intra într-o nouă procedură de data aceasta într-un termen rezonabil, într-o nouă procedură de privatizare.
Referitor la reducerea contribuţiilor de asigurări sociale, a fost în mod sigur tema cea mai intens discutată pe parcursul acestor zile. Va exista în Memorandumul de înţelegere, atât cu FMI, Comisia Europeană, Banca Mondială, un angajament foarte clar de /.../ scădere semnificativă şi, din punctul nostru de vedere, semnificativ este mai mult decât 3%. Semnificativ este 5%, aşa cum în baza studiilor pe care le-am avut ar avea într-adevăr un impact pentru mediul de afaceri, şi anume deci o creştere semnificativă în al doilea semestru al anului...
Daniel Chiţoiu: Scădere, scădere.
Victor Ponta: De aceea îl am pe domnul Chiţoiu. O scădere semnificativă cu 5% a contribuţiilor de asigurări sociale din al doilea semestru al anului, cu obligaţia, din partea Guvernului, de a identifica, până la 1 iulie, toate resursele necesare pentru ca impactul bugetar să fie neutru, adică ceea ce pierdem prin reducerea contribuţiilor de asigurări sociale să compensăm din venituri suplimentare sau din realocarea unor alte fonduri sau reducerea de cheltuieli. Este un angajament politic pe care îl asumăm în numele Guvernului şi în numele coaliţiei de guvernare şi în mod sigur, de la 1 iulie această scădere semnificativă, pentru că într-adevăr 5% este semnificativ, va opera şi sperăm să aibă într-un timp mediu, evident, efectele pe care ni le dorim cu toţii.
Aş vrea încă odată să mulţumesc vicepremierului Chiţoiu pentru modul în care a coordonat eforturile de negociere şi să spun că pe baza acestor date vom finaliza construcţia bugetului, probabil până în săptămâna viitoare, vom face o prezentare în Guvern şi o prezentare publică, după care, evident, ne vom prezenta în faţa Parlamentului pentru a cere votul pentru acest buget pe anul 2014. Sper că nu am uitat niciuna din datele importante. Îmi cer scuze pentru confuzia între scădere şi creştere, dar atâta am scăzut şi am crescut tot felul de lucruri încât mi se întâmplă, pentru toate celelalte decizii o să-l rog pe domnul vicepremier, eventual să vă prezinte, sau să vă răspundă la întrebări.
Vroiam însă să spun, încă odată, că acesta este angajamentul politic solidar al Guvernului şi al coaliţiei de guvernare şi că sunt convins că prin măsurile pe care le luăm putem continua trendul pozitiv atât de creştere economică, cât şi de dreptate socială, de a repara o parte importantă din nedreptăţile sociale pe care România le-a trăit începând din anul 2010. Mulţumesc!

Daniel Chiţoiu: Aici mai vreau eu să completez cu câteva elemente, legat de celelalte aspecte negociate cu instituţiile financiare internaţionale, respectiv măsurile pe care le-am convenit în domeniul reformelor structurale. De asemenea, am prevăzut măsuri de continuare a reducerii arieratelor din partea întreprinderilor cu capital majoritar de stat, sau capital integral de stat, şi aici ne-am încadrat în ţintele indicative asumate, atât în vară, prin acordul convenit cu Fondul Monetar şi Memorandumul economic încheiat cu Comisia Europeană. De asemenea, o altă măsură în domeniul reformei companiilor de stat vizează implementarea managementului profesionist la toate companiile de stat şi, cu precădere, avem termene fixate pentru sfârşitul lunii noiembrie de a selecta management profesionist la Hidroelectrica şi, de asemenea, de a tranzacţiona toate contractele pe piaţa OPCOM.
O altă măsură de reformă, de restructurare a companiilor de stat şi de îmbunătăţire a performanţelor o constituie continuarea procesului de listare şi de vânzare a pachetelor majoritare de acţiuni; respectiv, la Hidroelectrica, listarea unui pachet de 15% - am majorat de la 10 - la 15%. De asemenea, listarea a 51, prin majorare de capital, a Companiei Electrica şi listarea Hidroelectrica şi a treia companie, Complexul Energetic Oltenia. Ca termene, lunile mai-iunie 2014, iar Complexul Energetic Oltenia, în trimestrul IV 2014. De asemenea, s-au prevăzut măsuri de restructurare şi avem obligaţia să aprobăm bugetul şi planul de restructurare a Companiei CFR Marfă până în prima parte a lunii decembrie, respectiv până în data de 8 decembrie. Compania CFR Marfă - alături de celelalte două companii din domeniul transporturilor pe cale ferată - va face parte dintr-un program comun de restructurare şi de îmbunătăţire a managementului şi performanţei acestor companii.
Legat de măsurile de creştere economică doresc să mai completez, faţă de ce a spus domnul premier, că am alocat, de asemenea, o sumă importantă de bani, respectiv peste 300 de milioane de lei, ca şi cofinanţare la fondurile rambursabile - la împrumuturile luate de la BEI şi BERD - respectiv pentru a dezvolta infrastructura şi a avea încă un element de creştere economică şi de majorare a cheltuielilor cu investiţiile pentru 2014. Aştept întrebările dumneavoastră legat de cele expuse.
Reporter: Domnule vicepremier, aş vrea să vă întreb dacă posibilitatea revenirii drepturilor pentru grupa I de muncă a fost discutată sau este în planul guvernului pentru bugetul de anul viitor.
Daniel Chiţoiu: Este în planul guvernului pentru anul viitor, dar nu a fost discutat, nu s-a pus pe masa discuţiilor acest lucru.
Reporter: Există, măcar la nivel de principiu, intenţia guvernului de revenire a drepturilor?
Daniel Chiţoiu: Aici, nu discutăm...
Reporter: Ministrul..., doamna Câmpeanu spunea de un proiect de lege...
Daniel Chiţoiu: Da, am înţeles, dar nu discutăm acum prevederile proiectului de buget; v-am spus că vi-l prezentăm săptămâna viitoare. Eu v-am prezentat aici cifrele mari şi măsurile de creştere economică, măsurile în domeniul reformei structurale a companiilor de stat şi măsurile de creştere a veniturilor principale, care au fost negociate. Nu am negociat punctual, pe fiecare buget, pe fiecare minister în parte.
Reporter: Dar aţi putea să spuneţi dumneavoastră, în această seară, personal, cum aţi vedea posibil, măcar ca principiu?
Daniel Chiţoiu: Nu. Vă dau răspunsul săptămâna viitoare, când prezentăm bugetul. V-am spus, prezentăm bugetul pentru toate categoriile de pensionari.
Reporter: Vroiam să vă rog să precizaţi sau să daţi câteva detalii legate de acele construcţii speciale şi modul în care vor fi taxate, impozitate și, dacă îmi permiteţi, ultima întrebare: dacă aţi avut în vedere sau s-a discutat despre eliminarea facilităţilor fiscale pentru culte? Mulţumesc mult.
Daniel Chiţoiu: Da. Legat de categoria de construcţii speciale supuse impozitării - aici este vorba de construcţiile speciale deţinute de persoanele juridice, nu de persoane fizice, cum ar fi: reţele de transport, stâlpi, depozite, magazii asupra cărora, în prezent, sunt scutite sau nu sunt supuse impozitării, nu intră în baza de impozitare. Legat de scutirile care se acordă pentru culte, nu s-a pus în discuţie, nu am discutat legat de măsurile fiscale pe această zonă.
Reporter: Mă scuzaţi, ce înseamnă să impozitaţi un stâlp sau ...? Pentru că aşa aţi spus: stâlpi.
Daniel Chiţoiu: Reţelele electrice.
Reporter: A, reţelele electrice. Credeam că...
Daniel Chiţoiu: Nu. Reţelele electrice.
Reporter: Scuzaţi-mă şi eu am o nelămurire: cele aparținând de Transelectrica, cele aparţinând Enel, E-ON, GDF sau care?
Daniel Chiţoiu: Deci, toate companiile care deţin construcţii speciale, toate se vor impozita - deci inclusiv E-ON, Enel, Transelectrica, Transgaz, Romgaz. Nu numai companiile de stat, dar şi companiile private, persoane juridice.
Reporter: Şi cât va fi exact impozitul ăsta?
Daniel Chiţoiu: Nu. Aici stabilim în perioada imediat următoare. Noi spunem ca măsură de principiu, măsură ce vom impozita, ca şi construcţie specială. Depinde de categoria de construcţie specială - va avea o cotă diferenţiată.
Reporter: Bun. Și în ceea ce priveşte accizele, spre exemplu. Aţi spus că le indexaţi în funcţie de inflaţie. Ce inflaţie luaţi în calcul? La şase luni, la nouă luni şi ce curs. Bănuiesc că transformaţi acciza acum în lei şi o înmulţiţi cu inflaţia.
Daniel Chiţoiu: Da. Este acciza care se practică în prezent, în lei, la cursul din lei la ...
Reporter: Acciza este în euro în momentul de faţă.
Daniel Chiţoiu: În euro, şi la cursul în lei care este în momentul de faţă, deci pe cursul din 2012, la 1 octombrie 2012 - pentru că aceste accize le avem în prezent - la care aplicăm inflaţia comunicată de Institutul Naţional de Statistică.
Reporter: Şi impactul în preţul carburantului care va fi? Cumulate 0,7 cenţi, acea acciză specială care se va duce în infrastructura rutieră, plus recalcularea accizei cu inflaţia?
Daniel Chiţoiu: Vom face calculul exact în momentul în care avem şi inflaţia comunicată de INS, astfel încât să putem să dăm un impact clar în preţul la carburant.
Reporter: Şi inflaţia? Ce inflaţie va fi luată în calcul? Inflaţia la 9 luni sau care este inflaţia?
Daniel Chiţoiu: Nu. Aici, la data la care aprobăm bugetul; când aprobăm legislaţia fiscală şi când aprobăm bugetul la trimestrul anterior.
Reporter: Şi mai am o nelămurire. Aţi vorbit despre o ... Să înţeleg că e majorare a deficitului bugetar, de la 1,8% la 2,2% pe cash. Şi pe ESA?
Daniel Chiţoiu: Tot la fel.
Reporter: De ce?
Daniel Chiţoiu: Pentru că, în momentul de faţă, raportările se suprapun - raportarea pe cash cu raportarea pe ESA, pentru că s-a trecut la sistemul de raportare EMS 2011 şi este acelaşi sistem de raportare şi avem acelaşi deficit bugetar. Ce vreau să vă spun… că această creştere de deficit bugetar...
Reporter: De 0,4%.
Daniel Chiţoiu: De 0,2 - pentru că am negociat, în acordul din vară, un deficit cash de 2, de două procente. 0,2 sunt destinate cofinanţării la fondurile europene, deci pentru investiţii.
Reporter: Şi mai am o ultimă întrebare în ce priveşte CFR Marfă. În discuţiile cu FMI s-a luat în calcul şi insolvenţa companiei în cazul în care noul proces de restructurare/privatizare eşuează?
Daniel Chiţoiu: Nu. Aici în acordul şi încheiat în vară şi acum am prevăzut că restructurarea şi aprobarea, aşa cum vă spuneam, a bugetului şi a planului de restructurare în vederea privatizării la jumătatea anului 2015, să parcurgem un calendar normal de privatizare.
Reporter: Deci, la jumătatea lui 2015 va fi reluat efectiv procesul de privatizare?
Daniel Chiţoiu: Nu. Procesul de privatizare s-a reluat din momentul de faţă, dar va continua toată procedura de privatizare începând cu restructurarea; dar procedura, licitaţia va avea loc la... s-a programat să aibă loc la jumătatea anului 2015.
Reporter: Şi această reducere a CAS-ului... 2014…
Daniel Chiţoiu: Nu, 2015. Privatizarea CFR Marfă în prima jumătate a anului 2015.
Reporter: Peste un an şi jumătate.
Daniel Chiţoiu: Da, peste un an şi jumătate.
Reporter: Deci restructurarea în decembrie anul viitor sau ...
Daniel Chiţoiu: Restructurarea începe din momentul de faţă, începând cu luna decembrie, când aprobăm planul de restructurare; procedura de privatizare demarează şi va fi finalizată în prima parte a anului 2015, deci în iunie 2015.
Reporter: Şi în ceea ce priveşte această reducere a CAS-ului cu 5 procente - pentru a echilibra veniturile, cheltuielile la bugetul de stat, luaţi în calcul chiar şi o majorare a cotei pentru a găsi finanţarea necesară şi a umple golul?
Daniel Chiţoiu: A cărei cote?
Reporter: A cotei unice.
Daniel Chiţoiu:Nu, nu. Cota unică nu se ...
Reporter: S-a discutat despre această echilibrare, o majorare a cotei şi o reducere a CAS-ului cu 5 procente?
Daniel Chiţoiu: Nu. Aici, propunerile, pentru că, vedeţi, am fost acuzaţi că am asigurat confidenţialitatea negocierilor… pe masă s-au pus multe variante, atât de măsuri fiscale, cât şi de măsuri bugetare. Or, toată această confidențialitate nu a făcut decât să avem un succes al negocierilor. Nu pot să vă spun acuma că a venit şi ne-a pus pe masă, FMI sau altcineva, domnule, creşteţi cota unică sau introduceţi alt impozit, sau majoraţi nu ştiu ce impozit sau taxă. În cadrul negocierilor au fost diverse variante, diverse propuneri atât din partea noastră, cât şi din partea partenerilor noştri internaţionali, astfel încât noi la concluzia pe care o prezentăm acum am ajuns.
Reporter: Înţeleg că a fost luată în calcul şi această variantă de majorare a cotei şi o reducere a CAS.
Daniel Chiţoiu: Nu, nu a fost luată în calcul. Deci nu a fost luată în calcul, eu asta v-am spus.
Reporter: Legat de construcţiile speciale, puteţi să ne precizaţi, este vorba şi de antenele de transmisie GSM?
Daniel Chiţoiu: Aici nu pot să vă dau toate amănuntele, toate detaliile. Luăm categoria de construcţii speciale, care sunt prevăzute în planul de conturi şi acelora li se aplică. Eu v-am dat câteva exemple. Dacă vreţi să vă dau detalii...
Reporter: Dar puteţi să lărgiţi un pic sfera?
Daniel Chiţoiu: Nu, nu, dar dacă vreţi să vă dau detalii, săptămâna viitoare vă dau toate categoriile de construcţii speciale. Aici v-am dat câteva exemple.
Reporter: Parcări, piscine...?
Daniel Chiţoiu: Nu că acelea, piscinele sunt ale persoanelor fizice.
Reporter: Poate sunt şi ale unor persoane.....?
Daniel Chiţoiu: Dacă au persoanele juridice, da.
Reporter: Legat de lărgirea bazei de impozitare despre care vorbeaţi în scrisoarea anterioară, ce aţi discutat? Alte măsuri.
Daniel Chiţoiu: Măsurile fiscale pe care le-am discutat vi le-am prezentat aici.
Reporter: Şi alte măsuri de compensare financiară la venit?
Daniel Chiţoiu: Alte măsuri în momentul de faţă nu am discutat, nu am negociat şi nu am aprobat.
Reporter: Dar urmează?
Daniel Chiţoiu: Ce să urmeze?! V-am spus ce urmează. Astea sunt măsurile pentru care....
Reporter: Deci astea acoperă toate cheltuielile de personal prevăzute în ...?
Daniel Chiţoiu: Da. Cheltuielile de personal, cheltuielile de investiţii, aşa cum vă spuneam, şi majorarea contribuţiei cu 0,5 puncte procentuale, de la 2,6 la 3,1, a cofinanţării la fondurile europene şi, de asemenea, am majorat şi plafonul împrumuturilor din Trezorerie, de la trei miliarde la patru miliarde de lei pentru a asigura prefinanţarea pentru a face plăţile înainte pentru fondurile europene.
Reporter: Aţi calculat, dacă aplicaţi acea reducere a CAS cu 5% de la 1 iulie pană la sfârşitul anului, câţi bani înseamnă, ca pierdere, la bugetul de stat? Pentru că, spunea premierul, trebuie să fie un impact neutru. Cât trebuie să acoperiţi ca să fie impactul neutru? Ce sumă?
Daniel Chiţoiu: Deci cifrele exacte vi le prezentăm în momentul când avem toate analizele, dar evaluările bineînţeles că le avem făcute şi în momentul de faţă. Suma globală, pe cinci luni de zile, pentru cinci puncte procentuale, deci din al doilea semestru, este undeva la două miliarde de lei.
Reporter: Şi vroiam să vă mai întreb un singur lucru, în sistemul bugetar se va face acea majorare treptată a salariilor pentru ca până la sfârşitul lui 2014 salariul, cel mai mic salariu din aparatul bugetar să ajungă la 1.000 de lei?
Daniel Chiţoiu: Aşa cum v-a spus şi primul ministru, am luat în calcul să majorăm, şi asta va fi o decizie politică şi vom avea măsurile prevăzute în proiectul de buget, numai la anumite categorii socio-profesionale. Deci nu majorăm salariile la toţi bugetarii, la toate categoriile de bugetari.
Reporter: Vor rămâne pe sistemul de salariu minim pe economie.
Daniel Chiţoiu: Salariul pe care îl au în prezent. Dar, aşa cum v-am spus, majorăm salariul minim în două tranşe, de la 800 la 900 de lei.
Reporter:Vreau să vă întreb dacă, în cadrul negocierilor sau în general în proiectul pe 2014, s-a discutat despre extinderea bazei de impozitare, majorare a CAS-urilor pentru PFA şi pentru drepturi de autor?
Daniel Chiţoiu: Nu, acest lucru nu l-am avut în vedere în discuţiile cu partenerii noştri.
Reporter: Deci anul viitor va rămâne acelaşi cadru de impozitare pentru cele două categorii?
Daniel Chiţoiu: Da.
Reporter: Şi încă o întrebare. În privinţa contribuţiilor de asigurări sociale, aţi primit mandat să obţineţi o reducere cu 3% anul viitor. Acum aveţi un fel de promisiune sau o încercare, de o reducere cu 5%, mai mare ce-i drept, însă doar dacă veţi găsi resursele necesare. Partidul Naţional Liberal şi domnul Antonescu sunt mulţumiţi de acest compromis, să zicem?
Daniel Chiţoiu: Deci nu avem o promisiune. Este o prevedere clară în memorandumul tehnic şi economic în care se prevede clar că este un obiectiv major al Guvernului Ponta în vederea creării de locuri de muncă şi creşterii economice, reducerea semnificativă a contribuţiilor sociale, în al doilea semestru, deci este un angajament ferm, în al doilea semestru. De asemenea, din calculele şi analizele pe care le-am făcut şi pe care toată lumea le prezintă, este mult mai benefic atât pentru angajator, cât şi pentru economia românească, să avem o reducere semnificativă, substanţială a cotelor de contribuţii sociale, pentru că impactul în economie este mai mare, evaziunea şi frauda fiscală se vor reduce, economia la gri va ieşi la suprafaţă. Una e să reducem cu două puncte procentuale sau trei puncte procentuale şi alta să reducem cu cinci puncte procentuale. Mandatul a fost primit din partea PNL şi al USL-ului, în cadrul negocierilor, la începutul lor de a reduce contribuţiile sociale cu trei puncte procentuale de la începutul anului. La finalul negocierilor s-a ajuns pe acest acord să le reducem din a doua parte a anului, din semestrul, doi cu cinci puncte procentuale, ca urmare a efectelor pozitive pe care vi le-am prezentat.
Reporter: Deci, domnul Antonescu este mulţumit? Şi Partidul Naţional Liberal este mulţumit de această soluţie?
Daniel Chiţoiu: Da. Eu l-am informat pe domnul preşedinte şi a fost de acord cu rezultatul negocierii.
Reporter: O precizare. Acea majorare la 850 de lei şi apoi la 900 de lei este salariul minim pe economie sau e doar valoarea de referinţă din sectorul public?
Daniel Chiţoiu: Salariul minim pe economie.
Reporter: Acea reducere de 5%, la care contribuţii?
Daniel Chiţoiu: La angajator.
Reporter: La angajator şi e vorba de CAS sau CASS?
Daniel Chiţoiu: Contribuţiile sociale. Nu, contribuţiile sociale.
Reporter: Deci la fondul de pensii.
Daniel Chiţoiu: Da, la fondul de pensii.
Reporter: Domnule ministru, tot anul acesta, reprezentanţi ai PNL au ieşit şi au spus şi au militat pentru această reducere a CAS şi s-a spus de fiecare dată că, dacă vor exista venituri suplimentare la bugetul de stat, se va aplica şi această reducere de 3%, era discuţia iniţială. Dacă nu s-au găsit banii anul acesta, ce vă face să credeţi că îi veţi găsi anul viitor? Încasările merg din ce în ce mai prost.
Daniel Chiţoiu: Am înţeles! Nu merg mai prost, cred că aţi primit comunicatul astăzi că încasările, la sfârşitul lunii octombrie, deci lună de trimestru, au depăşit atât nivelul programat, cât şi... au fost mai mari cu aproape 8% faţă de anul anterior. Deci reforma ANAF în teritoriu, la nivel regional şi local, judeţean, a luat sfârşit în luna septembrie, fapt relevat de creşterea colectării în luna octombrie, şi, de asemenea, începând cu această săptămână, va intra în funcţiune şi noua structură de antifraudă, Direcţia generală de antifraudă fiscală, care va avea rolul numai de a combate evaziunea şi frauda fiscală. Eu sper ca şi în luna noiembrie, şi în luna decembrie, să avem încasări suplimentare faţă de nivelul programat nu numai față de anul anterior. Și vreau să fac o corecție: veniturile colectate la 10 luni, ca pondere în PIB, în prezent, există o diferență de numai 0,1 puncte procentuale; s-au recuperat în această lună 0,1 puncte procentuale. Ca sumă absolută sunt mai mari față de anul anterior cu 5,4 puncte procentuale. Deci veniturile încasate la bugetul general consolidat sunt mai mari față de anul trecut, dar nu au fost realizate față de programările anterioare.
Reporter: În ceea ce privește veniturile care vor fi realizate în urma impozitării construcțiilor speciale, aveți o estimare? Cât ar strânge la bugetul de stat aceste impozite.
Daniel Chițoiu: Estimarea, căzută de acord cu FMI, este undeva la 480-500 milioane lei dar este o estimare pesimistă, având în vedere că, din calculele făcute de Comisia Națională de Prognoză, direcția Macroeconomică, suma este mult mai mare decât s-a luat în calcul în construcția bugetară.
Reporter: Luați în calcul și impozitarea construcțiilor speciale gen construcții hidro, eoliene?
Daniel Chițoiu: Săptămâna viitoare vă dăm detalii privind toată clasa și categoriile de construcții speciale.
Reporter: S-a mai negociat pe marginea reducerii TVA-ului și pentru categorii de alimente?
Daniel Chițoiu: Nu. Așa cum v-am spus și în momentul când am luat decizia reducerii TVA la pâine, am spus că prima evaluare asupra impactului și care va fi cât de cât corectă va fi după 6 luni de zile, să vedem efectul, mai ales din punct de vedere al reducerii evaziunii fiscale, iar la misiunea din luna aprilie a instituțiilor financiare internaționale vom face această evaluare. În cazul în care constatăm - și am constatat că, în luna octombrie, s-a încasat mult mai mult TVA și s-a redus evaziunea fiscală în domeniul panificației - vom constata că această măsură a fost benefică, la momentul respectiv, vom analiza și vom decide dacă vom extinde reducerea TVA și la alte produse agroalimentare. Dar, în momentul de față, nu am discutat și nu am luat nicio decizie legată de reducerea TVA-ului și la alte produse agroalimentare.
Reporter: Spuneați în iunie sau am înțeles eu greșit?
Daniel Chiţoiu: În aprilie, la misiunea de evaluare din aprilie.
Reporter: Care dintre aceste măsuri, din ce ne-ați spus în seara asta, cu reducerea CAS-ului, cu lărgirea bazei de impozitare, la ce a fost mai reticent, dintre toate, FMI-ul?
Daniel Chiţoiu: Nu putem să spunem din casă cum am negociat cu FMI. Și FMI și CE și BM au vrut să se asigure că avem, ca principii în construcția bugetară și mai ales în evaluarea veniturilor, și, de asemenea, în sumele alocate pe diverse domenii de activitate și mai ales în ce privește partea de investiții, să sumele sunt cât mai aproape de realitate, astfel încât să nu mai avem probleme, cum am avut în acest an, dar au fost justificări obiective de necolectare timp de trei luni de zile, în perioada verii, la nivelul programat al veniturilor bugetare.
Reporter: Aţi pomenit de privatizarea CFR Marfă şi termene stabilite concret, dar despre Oltchim nu aţi spus absolut nimic.
Daniel Chiţoiu: Nu. Oltchimul nu mai face parte din pachetul de negociere.
Reporter: Ne puteţi da mai multe detalii ?
Daniel Chiţoiu: Nu face parte din pachetul de negociere cu instituţiile financiare internaţionale.
Reporter: Deci nu aţi discutat ?
Daniel Chiţoiu: Nu. Nu am discutat nimic.
Reporter: Legat de planurile de restructurare de la companiile de căi ferate, aţi stabilit câte disponibilizări…
Daniel Chiţoiu: N-am stabilit date concrete, sunt discuţiile care se poartă la tehnic, experţii tehnici au purtat aceste discuţii
Reporter: /…/
Daniel Chiţoiu: Ministerul Transporturilor…
Reporter: Iar la CFR Marfă aţi discutat despre schimbarea procedurii de privatizare ?
Daniel Chiţoiu: Nu. Strategia de privatizare nu a fost adoptată. Este în procedură.
Reporter: Veţi adopta o nouă strategie ?
Daniel Chiţoiu: Normal. Obligatoriu.
Reporter: Va trece din nou prin CSAT ?
Daniel Chiţoiu: Obligatoriu.
Reporter: Am înţeles. O elaboraţi cumva în colaborare cu preşedinţia ?
Daniel Chiţoiu: Bun. Este atributul guvernului, dar trebuie să luăm avizul CSAT-ului.
Reporter: Mai aveţi cumva în plan pentru anul viitor reduceri de personal aşa cum au fost anul acesta sau dacă au fost suficiente cele din acest an ?
Daniel Chiţoiu: Nu. Am discutat și am spus că, în procesul de descentralizare și de reorganizare administrativă, atât la nivel național cât și la nivel local, să putem să reducem cu cel puțin 10% numărul de personal de la structurile care se reorganizează, dar nu este o țintă, nu număr de personal bugetar care să să reducă.
Reporter: Dar este posibil.
Daniel Chițoiu: Avem ca obiectiv să limităm și să nu depășim numărul de personal bugetar în prezent în salarizare.
Reporter: Aveți estimare cam câți oameni de la buget ar trebui să mai plece acasă anul viitor.
Daniel Chițoiu: Nu s-a făcut asta. Așa cum vă spuneam, în momentul când vom finaliza și vom adopta și proiectul de lege privind descentralizarea, în momentul când se mai face o analiză la nivelul autorităților publice centrale – ministere, instituții, agenții - de unificare, de reorganizare, de restructurare, atunci putem să vă dăm cifră exactă împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
Reporter: Considerați că acordul României cu FMI este un handicap pentru țara noastră?
Daniel Chițoiu: Nu, nu este un handicap pentru țara noastră. Ați interpretat greșit declarațiile președintelui Cin Antonescu. Dânsul a vrut să se refere la faptul că avem anumite constrângeri în a putea să stabilim un buget și anumite măsuri de relaxare fiscală și măsuri de natură bugetară din cauza constrângerilor cu FMI sau Comisia Europeană.
Reporter: Deci nici o țară debilă nu suntem.
Daniel Chițoiu: Nu suntem nici o țară debilă, normal. Vă mulțumesc!
 

***  sursa : Guvernul Romaniei – Biroul de presa