Obligatiile si drepturile administratorului unei societaiti comerciale Imprimare
Companii
Luni, 25 Februarie 2013 22:56

               Administratorul are diferite sarcini şi îndatoriri prestabilite de asociaţii şi fondatorii firmelor în documentele oficiale ale societăţii comerciale.

 

    De asemenea, Codul Comercial, Legea societăţilor comerciale nr.31/1990 republicată şi Legea contabilităţii nr.82/1991 republicată precizează cele mai importante responsabilităţi ale unei persoane care îndeplineşte această funcţie în cadrul unei firme. Găsiţi toate răspunsurile la întrebarea „Care sunt obligaţiile şi drepturile administratorului unei firme?” în acest ghid juridic.

Conform prevederilor legale din Legea societăţilor comerciale nr.31/1990 republicată, administratorii au următoarele obligaţii:


 

  • să preia şi să păstreze toate actele oficiale privind înfiinţarea firmei;
  • să îndeplinească şi să monitorizeze operaţiunile juridice legate de înfiinţarea firmei;
  • să administreze operaţiunile legale de încadrare în muncă a tuturor angajaţilor (fişa de protecţie şi PSI, medicină muncii etc.);
  • să depună semnăturile (semnătura asociaţilor/ administratorului) la oficiul Registrului Comerţului. Semnătura în registru poate fi înlocuită de semnătura legalizată de un notar public;
  • să verifice vărsămintele datorate de asociaţii firmei;
  • să administreze procedurile juridice legate de realizarea obiectului de activitate ai societăţii comerciale;
  • să stabilească şi să verifice programul de lucru;
  • să gestioneze bunurile societăţii comerciale şi să verifica stocurile firmei;
  • să ţină şi să verifice registrele solicitate de autorităţile competente conform legislaţiei contabile;
  • să participe la şedinţele organizate de fondatorii firmei;
  • să îndeplinească toate angajamentele prestabilite în Actul Constitutiv al firmei; Aici găsiţi informaţii despre ce trebuie să conţină actul constitutiv: http://www.avocat-firme.info/ce-trebuie-sa-cuprinda-actul-constitutiv-al-unui-s-r-l.html
  • să îndeplinească toate îndatoririle prestabilite de prevederile legislative;
  • să realizeze deciziile fondatorilor firmei;
  • să realizeze bilanţul firmei precum şi contul de beneficii şi pierderi al societăţii. Administratorii au obligaţia să asigura achitarea dividendelor şi repartizarea beneficiilor în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Drepturile unui administrator sunt următoarele:

  • dreptul de a semna documentele oficiale în numele firmei. Administratorul are dreptul să semneze diferite documente fără formalităţi prealabile. În situaţii de urgenţă aprobarea asociaţilor firmei se poate obţine ulterior. Persoanele care refuză să respecte aceste formalităţi pot fi sancţionate cu amenzi;
  • dreptul de a reprezenta societatea comercială în diferite situaţii. Administratorii trebuie să acorde atenţie specială interdicţiei de transmitere a drepturilor de reprezentare. În cazul în care administratorul va transmite acest drept unui alt delegat fără acordul asociaţilor firmei, administratorul va răspunde de eventualele daune sau pagube;
  • dreptul de administrare a formalităţilor legale pentru a putea realiză obiectul de activitate al firmei. Potrivit prevederilor legislative în vigoare administratorul poate participa la şedinţele ţinute de fondatorii societăţii comerciale. În funcţie de scopul şedinţei generale administratorul poate să-şi exercite dreptul de administrare extraordinară (în cazul în care discuţia vizează interesele administratorului şi ale societăţii) respectiv dreptul de administrare ordinară (când discuţiile vizează realizarea obiectului de activitate al firmei).

Aici găsiţi mai larg informaţii despre drepturile şi obligaţiile administratorului unei firme: http://www.avocat-firme.info/drepturile-si-obligatiile-administratorului-unei-firme.html

Lista de obligaţii a administratorilor poate fi completată cu alte îndatoriri precum gestiunea bazei de date clienţi şi alte sarcini. Aceste obligaţii sunt prestabilite de asociaţii firmei şi sunt incluse în contractul de administrare. Pentru a afla mai multe informaţii legate de întocmirea unui contract de administrare puteţi apela la serviciile de asistenţă juridică oferite de cabinetele de avocatură.

Alte informaţii suplimentare:

- Care sunt costurile de înfiinţare a firmei? - Cine conduce firma…asociatul sau adimistratorul? - Cum pot înfiinţa o firmă dacă nu am sediu social?

Aflaţi pe www.avocat-firme.info

Acest articol v-a fost oferit de Cabinet de avocatură Leonte Oana Mădălina