Inspectorii ANAF cer formulare completate de mână pentru deducerea cheltuielilor cu parcul auto |
Miercuri, 03 Octombrie 2012 06:43 |
Deducerea parţială a cheltuielilor cu autovehiculele companiei, lege fiscală intrată în vigoare la jumătatea anului în curs, creează probleme mai mari decât se anticipa iniţial. Nu doar prin actele în plus pe care companiile trebuie să le completeze, ci şi prin obtuzitatea inspectorilor fiscale, care cer uneori foi de parcurs separate de cele generate de programele informatice de profil.
Clienţi ai SAS au semnalat că, în anumite cazuri, unii inspectori ANAF nu au recunoscut rapoartele emise de soluţia de monitorizare a flotelor prin GPS, solicitând (re)scrierea de mână a unor foi de parcurs separate, pe anumite formulare.
Conform Codului Fiscal, costurile cu autoturismele ce sunt utilizate în activităţi exclusiv economice sau în excepţiile prevăzute de lege (agenţi vânzări sau de achiziţii, intervenţii la clienţi etc) sunt total deductibile, la calculul impozitului pe profit. Pentru costurile cu combustibilii, justificarea deducerii se realizează prin întocmirea foilor de parcurs. Prin Normele metodologice date în aplicarea art. 1451 din Codul fiscal se prevede că din foaia de parcurs trebuie să reiasă cel puţin următoarele informaţii: categoria de vehicul utilizat, scopul şi locul deplasării, kilometrii parcurşi şi norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs, foaia de parcurs nefiind reglementată în mod special de OMFP nr. 3512/2008 privind documentele comune pe economie utilizate în activitatea financiar – contabilă. Foile de parcurs şi Foile de Activitate Zilnică sunt instrumente (rapoarte) precise, care pot fi obţinute printr-o soluţie profesională de monitorizare a flotelor auto prin GPS. Aceste rapoarte permit gruparea pe categorii de vehicule, evidenţierea traseelor de serviciu, numărul de kilometri parcurşi, consumul normat, data, identificarea adreselor de start/stop şi deci a scopului deplasării etc, adică elementele necesare determinării deductibilităţii unei cheltuieli. Unele companii au sute de maşini în dotare şi au achiziţionat sisteme de supraveghere a acestora pentru a avea imaginea clară a costurilor cu flota auto, a scădea cheltuielile şi furturile de combustibilii, precum şi pentru a elimina sau măcar controla drumurile efectuate de angajaţi în interes personal.
Desigur, este mai greu de acceptat de către un inspector fiscal „clasic”, adică îngropat în hârtii şi formulare completate de mână, că un software este aproape imposibil de manipulat, mai ales atunci când vorbim de date bazate pe GPS.
** sursa :businesscover.ro |