Un studiu european dovedeste ca sistemele de securitate activa sporesc siguranta traficului Imprimare
Auto
Marţi, 31 Iulie 2012 17:43
    Atunci când, la Bruxelles, în 26 iunie, au fost prezentate rezultatele studiului pan european euroFOT concluzia a fost clară: sistemele de siguranţă activă Volvo Trucks ajută şoferii să evite accidentele.
                                  

    Proiectul euroFOT (FOT = Field Operation Test) reprezentand un test real de exploatare s-a desfăşurat pe parcursul a aproape patru ani. La acesta au participat în total 28 de parteneri care, în numele Uniunii Europene, au cercetat sistemele proiectate pentru a ajuta şoferii autoturismelor şi camioanelor să detecteze riscurile, să prevină accidentele şi să conducă mai eficient.


 

Volvo Trucks a participat la proiect ca parte a echipei suedeze, alături de Volvo Car Corporation şi Universitatea Tehnică Chalmers. "În acest proiect sarcina noastră a fost aceea de a studia 30 de camioane utilizate de către două firme de transport, şi anume DHL Tradeteam din Marea Britanie şi Nijhof Wassink din Olanda. Am examinat eficacitatea a trei sisteme: Pilot automat adaptiv (Adaptive Cruise Control - ACC),  Avertizare la coliziune frontală  (Forward Collision Warning - FCW) şi Asistenţa pentru păstrarea benzii de rulare (Lane Keeping Support)", declara Karsten Heinig, manager de proiect Volvo Trucks.

Riscurile reduse cu 15%

Pentru sistemele Pilotul automat adaptiv (ACC) şi Asistenţa la coliziune frontală (FCW), care împreună menţin o distanţă sigură faţă de vehiculul ce rulează înainte evitând astfel coliziunile faţă-spate, studiul a dovedit că numărul coliziunilor faţă-spate pe autostradă scade cu 15% pentru camioanele echipate cu aceste sisteme. Studiul a arătat de asemenea, că există un potenţial considerabil pentru creşterea acestui procent.

"În medie, sistemul este folosit în mai puţin de jumătate din timpul de conducere. Dacă utilizarea sa ar creşte, aceasta ar conduce la o reducere şi mai mare a numărului de accidente. Eforturile trebuie acum îndreptate către instruirea şi perfecţionarea şoferilor," explică Karsten Heinig, şi continua: "Există de asemenea şi un obiectiv tehnic, şi anume acela de a face sistemul tot mai uşor de utilizat."

Referitor la sistemul Asistenta pentru păstrarea benzii de rulare (LKS), datele statistice sunt insuficiente pentru a putea fi trase concluzii clare cu privire la evitatea accidentelor. Cu toate acestea, a fost dovedit faptul că sistemul ajută şoferii să menţină traiectoria dorită pe drum.

Sistemele ACC, FCW şi LKS nu au arătat vreun efect negativ asupra comportamentului şoferului.

"Uneori suntem întrebaţi dacă nu cumva aceste sisteme pot distrage atenţia şoferilor sau pot conduce la scăderea concentrării celor de la volan. Dar analiza datelor din euroFOT nu a arătat un astfel de efect," declară Karsten Heinig.

În studiu, fiecare camion a fost echipat cu cinci camere video:

  1. Una orientată spre înainte, filmând ceea ce vede şoferul în direcţia de mers
  2. Una care acoperă unghiul mort din partea pasagerului
  3. Una care filmează piciorul drept al şoferului
  4. Una ataşată de stâlpul parbrizului care filmează comportamentul şoferului
  5. Una orientată spre faţa şoferului, care înregistrează mişcarea ochilor şoferului.

Împreună cu toate datele disponibile din calculatoarele de bord, printre care parametrii precum viteza curentă, aceste filmări au însumat un material de circa 70 TB de date. Patru milioane de kilometri rulaţi de camioane sunt gata pentru a fi analizaţi, şi alte patru milioane de kilometri pot fi obţinute din sistem - datele fiind deja disponibile lumii academice datorită parteneriatului cu Universitatea Chalmers.

"Acesta este un material pe care îl vom folosi ca pe o resursă bogată ce ne va folosi să accelerăm dezvoltarea unui trafic mai sigur," declară Karsten Heinig.

Date despre euroFOT

Proiectul euroFOT este finanţat de către Uniunea Europeană şi adună un număr de 28 de organizaţii printre care constructori de vehicule, furnizori de echipamente, instituţii de cercetare şi universităţi. Peste 1.000 de autoturisme şi camioane au fost implicate în acest studiu.

În partea suedeză a proiectului, Volvo Car Corporation, Volvo Trucks şi Universitatea Tehnică Chalmers au lucrat împreună pentru a dezvolta metode potrivite pentru a putea desfăşura cercetarea şi pentru a analiza datele colectate.