Piata auto - noiembrie 2012 Imprimare
Auto
Marţi, 18 Decembrie 2012 23:23
  

          Vânzările de autovehicule noi continuă să scadă; cresc însă importurile de vehicule rulate
Si luna Noiembrie a lui 2012 este una slabă din punct de vedere al vânzărilor de
autovehicule noi, acestea fiind cu 8% mai mici fată de luna octombrie.

                                  

     Ajungem astfel să   consemnăm la 11 luni o scădere de 22,2% faţă de aceeasi perioadă a anului 2011 !.
In continuare, în luna Noiembrie, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de
către persoanele juridice (79% din total), cu opt puncte procentuale mai mult decât în luna
precedentă. Astfel, pe total an, cu doar 31% din vânzări, persoanele fizice, înregistrează
comparativ cu anul trecut o scădere de 55%.



     De asemenea, continuă să se manifeste asupra pieţei, impactul negativ al importului
masiv de vehicule rulate, care, la un volum de aprox. 156.000 unităţi la autoturisme şi
39.000 la vehicule comerciale, au o creştere de 82%, respectiv 43% faţă de 2011.

La aceste  cifre, trebuie remarcat faptul că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost
aduse alte două rulate şi ceea ce este mai grav, că peste 68.000 (44%) dintre acestea din
urmă sunt mai vechi de 10 ani, adică mai multe decât s-au vândut noi prin reţelele
naţionale ale producătorilor autohtoni şi externi !.


In ceea ce priveşte Analiza sectorială, remarcăm evoluţia pozitivă a exportului, în
contrast cu cea negativă a producţiei şi vânzărilor, astfel:
I. Producţia naţională.
S-au fabricat în luna noiembrie 29.958 autovehicule, cu 23% mai puţin decât în luna
octombrie, ceea ce face ca pe întreaga perioadă (ianuarie – noiembrie) să înregistrăm,
comparativ cu perioada similarǎ a anului precedent, o scădere totală de 3,2% (volum total
308.089 unităţi). In interiorul acestei cifre, remarcăm o creştere destul de redusă înregistrată
la autoturisme (+0,9%), dar şi o scădere importantă (-53,7%) a producţiei de vehicule
comerciale.


II. Exportul.
La acest capitol înregistrăm o crestere generală de 7,7% comparativ cu aceeaşi
perioadă din 2011, pe un volum total de 309.104 unităţi. Această creştere se datorează în
exclusivitate autoturismelor care, pe volume importante (298.995), înregistrează un +12,8%.
Vehiculele comerciale în schimb, la un volum total 10.109 unităţi (rămas constant din luna
august a.c.), au înregistrat o scădere de 54%, comparativ cu 2011.
Cel mai vândut model la export în luna noiembrie a fost Noul Sandero (11.971 unităţi)
urmat de Dacia Duster cu 11.825 unităţi, acesta conducând detaşat însă la 11 luni cu un
volum total de 126.643 unităţi, corespunzător unui procent 42% din numărul total de
autoturisme exportate). Acesta este urmat de Ford B-MAX (8.061 în noiembrie, total anual de
28.092 unităţi), Dacia Logan MCV (3.971 unităţi, respectiv 34.778 pe întreg anul) şi Dacia
Logan (3.943 unităţi în noiembrie şi un total de 44.990 în 2012).


III. Vânzările pe piaţa autohtonă.

Vânzările de autovehicule (autoturisme + vehicule  comerciale) au înregistrat o scădere de peste 22% faţă de aceeaşi perioadă din 2011
(aceasta fiind printre cele mai mari din UE), pe un volum total de 80.439 unităţi, autoturismele
înregistrând o scădere şi mai mare, de 24.9%, la un volum de 66.834 unităţi.
La autoturisme, în cele 11 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu
18.346 unităţi vândute (27,5% din total), urmată de Volkswagen (7.550 unităţi / 11,3%),
Skoda (5.932 unităţi / 8,4%), Ford (4.431 unităţi / 6,6%), Renault (4.428 unităţi / 6,6%) şi
Hyundai (3.059 unităţi / 4,6%). După provenienţă, este de remarcat faptul că vânzările de
autoturisme din producţia internă au scăzut cu 32,6% (!), iar cele din import cu 21,6%.



  Pe modele, situaţia din lunile precedente se păstrează neschimbată. Pe primul loc
este Dacia Logan cu vânzări în luna noiembrie de 821 unităţi şi un total în 2012 de 8.975
unităţi, urmat la mare distanţă de Dacia Duster cu 465 unităţi în noiembrie (5.023 unităţi în
2012). Podiumul este completat de către Skoda Octavia, 265 unităţi în noembrie şi un total
de 3.168 unităţi în 2012.

Acestea trei sunt urmate de către Renault Clio şi Logan MCV.
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că la 11 luni, doar clasele E
(executive) şi monovolum sunt pe plus, dar acestea reprezintă doar 4% din piaţa. Toate
celelalte sunt pe minus, cu scăderi cuprinse între 5,6% şi 32,7% !!! cele mai mari fiind tocmai
la clasele de volum (A-C).
      În funcţie de tipul de combustibil, piaţa este împărţită în mod egal între autoturismele
echipate cu motoare diesel şi cele cu benzină (Diesel 50,8% / Benzină 49,2%). Această
situaţie se datorează faptului că vânzările de autoturisme cu motoare diesel au înregistrat o
scadere mult mai mică (-5,7%), comparativ cu cele pe benzină care au înregistrat o scădere
puternică, de 38%.
        In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (plus minibuse), acestea au
înregistrat în 11 luni o scădere de 4,7%. Pe mărci, primele locuri sunt ocupate de către
Dacia, Ford, Renault, Volkswagen şi Fiat, acestea acoperind împreună peste 68% din totalul
pieţei.


         Concluzii.
   Ca şi concluzie, nu putem decât să menţinem cele afirmate luna trecută şi aceasta
pentru a accentua situaţia dificilă în care se găseşte piaţa auto din România. Astfel, după
cinci ani de scăderi consecutive şi la un volum total al pieţei de cca. 85.000 unităţi
(autoturisme + vehicule comerciale), cât probabil se va înregistra în acest an, vom consemna
în 2012 o scădere de 77%, comparativ cu anul premergător crizei (2007) şi un nedorit loc
întâi în acest clasament, pe plan european. Si pentru a reliefa mai bine situaţia pieţei auto din
România, semnalăm faptul că volumele înregistrate la noi sunt comparabile cu cele din ţări
care au o populaţie mult mai mică, precum Slovacia, Slovenia sau Ungaria.


     După cum am menţionat în multe alte ocazii, considerăm că situaţia dificilă în care se
găseşte piaţa auto se datorează:
 derulării defectuoase a Programului „Rabla” (demaraj întârziat, fonduri
insuficiente, întârzieri la plată) şi
 impactului redus al Taxei pe emisii poluante ca şi instrument eficient de
stimulare a achiziţiei de vehicule noi, în special prin reducerea acesteia cu 25%
comparativ cu anul 2011.


   Ca urmare, reiterăm semnalul nostru pentru autorităţi, privind necesitatea ca pentru
2013 şi anii care vin, să fie luate măsuri care să stimuleze în mod eficient achiziţia şi
deţinerea de autovehicule noi cu tehnologie performantă şi care corespund cerinţelor de
mediu (emisii poluante şi de dioxid de carbon cât mai reduse) şi de siguranţă în trafic ale UE,
dar şi retragerea din parc a celor poluante şi nesigure în trafic.

 

 

APIA