2013 –primele două luni, dificile pentru piaţa auto din România
Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat o scădere de 3,8% faţă de anul trecut. In interiorul acestei scăderi, avem autoturismele cu - 5,9%. Situaţia nu este diferită de ceea ce se întâmplă pe plan european unde, în primele 2 luni din 2013, s-a înregistrat o scădere generală de 8,3% a numărului de autoturisme înmatriculate (cele mai mari scăderi procentuale fiind în Portugalia -48%, Grecia -26%, Franţa -20% și Italia - 18%). In România, în continuare în luna februarie, vânzările au fost susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (81% din total), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19% din total.
In plus, continuă să se manifeste, impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 34.000 unităţi la autoturisme şi 7.500 la vehicule comerciale, au o creştere de 49%, respectiv 16% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte patru rulate, si mai grav fiind faptul că 20.837 (peste 60%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de 10 ani, adică de trei ori mai multe decât s-au vândut noi prin reţelele naţionale ale producătorilor autohtoni şi importatorilor autorizaţi ! Aceste cifre trebuie înţelese nu numai ca o scădere a activităţii distribuitorilor de autovehicule, ci şi ca o creștere a poluării aerului, cu toate efectele sale negative asupra mediului ambiant și sănătății populației, precum si o scădere a încasarilor la bugetul de stat. In acest context, initiativa Guvernului de a introduce timbrul de mediu este binevenită, obiectivul declarat al acestuia fiind de a filtra, pe cât posibil, autovehiculele poluante. Conceptul este, de asemenea, în linie cu recomandările Comisiei Europene, dar, pentru a-și produce efectele așteptate, considerăm că el va trebui să fie dublat de un nou concept al impozitului anual care, pe lângă achiziție (timbrul de mediu) să stimuleze și deținerea unui autovehicul cât mai puțin poluant. Analiza sectorială. I. Producţia naţională. Aceasta a înregistrat în luna februarie o creştere de 5,3% faţă de ianuarie, ceea ce face ca pe primele 2 luni ale lui 2013 să avem o creştere totală de 18,9% (volum total 71.668 unităţi) faţă de 2012, cu o creştere foarte bună, de +27,3% înregistrată la autoturisme (71.666 unităţi) dar şi o scădere completă a producţiei de vehicule comerciale. Volumele cele mai mari la 2 luni le înregistrează Dacia Duster (23.204 unități), urmat de Dacia Sandero (18.163 unități), Dacia Logan (16.638 unități) și Ford B-MAX (13.661 unități). II. Exportul. La acest capitol înregistrăm pe primele 2 luni din 2013 o creștere generală de 10,6% comparativ cu anul trecut, pe un volum total de 58.026 unităţi. Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un + 17,8%. In ceea ce privește vehicule comerciale, în absența producției, evident nu au fost nici volume la export. Cel mai exportat model în luna februarie, a fost Dacia Duster (12.479 unităţi), urmat de Sandero (9.490 unităţi) şi B-MAX (7.372 unităţi), ordinea fiind aceeași si pe total an 2013. 2 / 2 III. Vânzările. Vânzările de autovehicule au scăzut însă cu 3.8% faţă de primele 2 luni ale lui 2012, autoturismele înregistrând o scădere de 5,9%. La autoturisme, pe primele două luni din 2013 top-ul pe marci este format de Dacia, cu 1.927 unităţi vândute (25,5% din total), urmată de Skoda (808 unităţi / 10,7%), Volkswagen (759 unităţi / 10,1%), Renault (492 unităţi / 6,5%), Ford (435 unităţi / 5,8%), şi Hyundai (407 unităţi / 5,4%). Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Skoda Octavia, Sandero şi Renault Clio. Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, la început de an, doar clasele B (sub-compact) şi monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu scăderi cuprinse între 7% şi 40% ! În funcţie de tipul de combustibil, remarcăm pentru primele două luni din 2013, o scădere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajung la 59% din piață, față de 64% cât se înregistra în aceași perioadă a anului trecut. Un alt aspect pe care îl observăm este faptul că pentru 6 din primele zece mărci motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări, situație care se repetă și în cazul analizei pe modele (aici segmentarea este și mai puternică, 3 dintre modele având un procent de peste 90% din vânzările respectivei mărci). In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), primele două locuri sunt ocupate de Dacia și Volkswagen, care împreună reprezintă peste 1/3 din piață. Evoluţia pieţei 2013. Pe termen scurt (2-3 luni) ea depinde într-o măsură importantă de impactul noilor reglementări (Timbrul de mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilității amortizării). Timbrul de mediu și Programul Rabla, ar trebui să stimuleze (într-o oarecare măsură) vânzările către persoanele fizice, în timp ce limitarea deductibilității amortizării, dimpotrivă, să pună presiune pe vânzările către persoanele juridice. Ori, în condițiile în care pe primele 2 luni piața a fost susținută în proporție de peste 80% de către persoanele juridice, este foarte posibil ca așteptatul impact pozitiv al celor două inițiative ale Ministerului Mediului (“timbrul de mediu” și „rabla”) să fie în mare măsură anulat de limitarea deductibilității amortizării achiziției de mijloace de transport.
** sursa : APIA
|