Piata auto din Romania la sfirsitul trimestrului I din 2013 Imprimare
Joi, 18 Aprilie 2013 15:03

             Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în   primele trei luni ale lui 2013 o scădere de 6,6% comparativ cu aceași perioadă din anul trecut.

                               
     In interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de
6,9%. Situaţia nu este diferită de ceea ce se întâmplă pe plan european, unde, pe ansamblul   UE, remarcăm o scădere importantă a înmatricularilor de autoturisme noi (-9,8% comparativ  cu aceași perioadă din anul trecut), principalele țări (Franţa -14,6%, Germania -12,9%, Italia - 13% și Spania -11,5%) înregistrând scăderi peste medie.



   In România, în continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către
persoanele juridice (84% din total în luna martie), cele către persoanele fizice reprezentând
doar 16% din total (în scădere față de luna precedentă cu 3 puncte procentuale).
In plus, continuă să se manifeste, impactul negativ al importului masiv de vehicule
rulate care, la un volum de aprox. 53.000 unităţi la autoturisme şi 11.200 la vehicule
comerciale, au o creştere de 50%, respectiv 12.3% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte 4,7 rulate !. Si mai grav este faptul că 28.730 (peste 54%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de 10 ani, adică de 2,2 ori mai multe decât autoturisme noi vândute prin reţelele naţionale ale producătorilor
autohtoni şi importatorilor autorizaţi !

 Considerăm că aceste cifre sunt de natură să îngrijoreze atât autoritățile centrale ale

statului, care se confruntă în mod evident cu o scădere a încasarilor la bugetul de stat (TVA, taxe si impozite aferente vânzărilor de autoturisme noi), cât și autoritățile locale, populația din principalele orașe ale țării fiind, în mod cert afectată de creșterea poluării aerului. Este de așteptat și analizat în perioada următoare, dacă și în ce măsură “Timbrul de mediu” și “Programul de înnoire a parcului auto” vor contribui la redresarea acestei situații.
           Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
Aceasta a înregistrat în luna martie o scădere de 2% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca  în primul trimestru al lui 2013 să avem o creştere totală faţă de 2012 de 24,3% (la volum total  107.686 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme +32,7% (volum total 107.684 unităţi) dar şi o scădere completă a producţiei de vehicule comerciale. Volumele cele mai mari la 3 luni le înregistrează Dacia Duster (34.194 unități), urmat de Dacia Sandero (27.301 unități), Dacia Logan (24.045 unități) și Ford B-MAX (22.144 unități).
      II. Exportul.

    La acest capitol înregistrăm pe primele 3 luni din 2013, o creștere generală de
12%, comparativ cu aceași perioadă din anul trecut, volumul total fiind de 89.709 unităţi.
Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un + 19,1%. In  ceea ce privește vehiculele comerciale, în absența producției, nu au fost nici volume la export.
    Cel mai exportat model în luna martie, a fost Dacia Duster (12.089 unităţi), urmat de Sandero  (9.389 unităţi) şi B-MAX (8.560 unităţi), ordinea fiind aceeași si pe total an 2013.
2 / 2


     III. Vânzările.

   Vânzările de autovehicule au scăzut însă cu 6,6% faţă de aceeași perioadă din
2012, autoturismele înregistrând o scădere de 7%.
    La autoturisme, pe primul trimestru din 2013 top-ul pe marci este format de Dacia, cu
3.622 unităţi vândute (28,1% din total), urmată de Volkswagen (1423 unităţi / 11,1%), Skoda (1163 unităţi / 9%), Renault (783 unităţi / 6,1%), Ford (725 unităţi / 5,6%), şi Hyundai (628 unităţi / 4,9%).
   Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Skoda Octavia,
Sandero şi Renault Clio.
   Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, la început de an, doar clasele B
(sub-compact), C (compact) şi monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu
scăderi cuprinse între 5% şi 36% !
  În funcţie de tipul de combustibil, remarcăm în primul trimestru din 2013 o scadere a
vanzarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piață, față de 61,7% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. Un alt aspect pe care îl observăm este faptul că pentru 6 din primele zece mărci motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări, situație care se repetă și în cazul analizei pe modele (aici segmentarea este și mai puternică, 4 dintre modele având un procent de peste 80% din vânzările respectivei mărci).
  In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o
scădere ceva mai mică a pieței (-2%), dar și faptul că primele trei marci (Dacia, Ford și
Volkswagen), reprezintă împreună peste 50% din piață.
    

           Evoluţia pieţei 2013.
     Dupa cum menționam și în analiza de luna trecută, pe termen scurt (2-3 luni) ea depinde într-o măsură importantă de impactul noilor reglementări (Timbrul de mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilității amortizării).
     Timbrul de mediu și Programul Rabla, ar trebui să stimuleze (într-o buna măsură)
vânzările către persoanele fizice, în timp ce limitarea deductibilității amortizării, dimpotrivă,
să pună presiune pe vânzările către persoanele juridice.
    In ceea ce privește impactul Programului “Rabla”, acesta este controversat, deoarece el
prezintă atât elemente de impact pozitiv, dar și negativ. Astfel, impactul favorabil este dat de  mecanismul de derulare menit să elimine tezaurizarea tichetelor și blocarea programului (cum s-a întâmplat anul trecut, iar cel defavorabil, de cuantumul total al beneficiului pentru achiziția unei mașini, care este mai mic decât cel anul trecut si de demararea întârziată a programului  (efectiv, luna mai/iunie?).
   Pe de altă parte, limitarea deductibilității amortizării va afecta în mod cert achizițiile de
autovehicule ale persoanelor juridice, fapt ce poate anula, într-o bună măsură mult așteptatul  impact pozitiv asupra pietei al celorlalte două inițiative (“timbrul de mediu” și „Programul rabla”).

 

 

 

**  sursa  :  APIA