Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în primele cinci luni ale lui 2013 o scădere de 18,6% comparativ cu aceași perioadă din anul trecut.
In interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 19,8%.
Si pe plan european vedem scăderi ale pieței, principalele țări înregistrând scăderi importante (Franța -11,9%, Italia -11,2%, Germania -8,8%). In România, în continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (85% din total în luna mai), cele către persoanele fizice continuând să scadă până la un minim de doar 15% din total. Pentru comparație, în mai 2012 (o lună în care Programul Rabla funcționa deja în mod efectiv), acest raport era de 49% pers. fizice și 51% pers. juridice.
In plus, continuă să se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 86.000 unităţi la autoturisme şi 18.400 la vehicule comerciale, au o creştere de 42%, respectiv 10% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că, la fiecare autovehicul (autotursim + vehicul comercial) nou vândut în România, au fost aduse alte 3,7 rulate ! (raport totuși în scădere față luna anterioară, când acesta era de 4 /1). Analiza sectorială. I. Producţia naţională. Aceasta a înregistrat în luna aprilie o creștere de 5,8% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca, după 5 luni din 2013, să avem o creştere totală faţă de 2012 de 32,8% (la volum total 188.705 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme +40,8% (volum total 188.696 unităţi). In cifre absolute, fata de aceeași periodă din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 46.577 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (55.195 unități), urmată de Dacia Sandero (51.948 unități), Dacia Logan (45.059 unități) și Ford B-MAX (36.494 unități). II. Exportul. Si la acest capitol se înregistrează creștere după 5 luni din 2013, aceasta fiind de 22,5%, comparativ cu aceași perioadă din anul trecut, volumul total fiind de 158.770 unităţi. Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează +29,5%. In ceea ce privește vehiculele comerciale, în absența producției, nu au fost nici volume la export. Cel mai exportat model în luna mai, a fost Dacia Sandero (13.177 unităţi), urmat de Duster (10.251 unităţi) şi B-MAX (6.802 unităţi). Pe ansamblul celor 5 luni de până acum, pe primul loc este Duster (54.859), urmat de Sandero (49.564) si Ford B-MAX (36.309). III. Vânzările. Vânzările de autovehicule (28.059 unități) au scăzut însă cu 18,6% faţă de aceeași perioadă din 2012, autoturismele (23.245 unități) înregistrând o scădere de 19,8%, cea mai mare din ultimii trei ani. La autoturisme, top-ul pe mărci la 5 luni din 2013 este format din Dacia, cu 6.638 unităţi vândute (28,6% din total), urmată de Volkswagen (2.747 unităţi / 11,8%), Skoda (1.917 unităţi / 8,2%), Renault (1.355 unităţi / 5,8%), Ford (1.266 unităţi / 5,4%), şi Hyundai (1.204 unităţi / 5,2%). Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf. 2 / 2 Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 5 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 15% şi 38% !. În funcţie de tipul de combustibil, remarcăm în 2013 o creștere a ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 57,8% din piață, față de 50,3% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care volumele autoturismelor diesel au scăzut cu 7,8%, iar cele pe benzină cu 32,5%. Un alt aspect care merită menționat la acest capitol, este faptul că pentru 5 din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări. Situația se repetă și în cazul analizei pe modele, unde 5 dintre modele înregistrează un procent de peste 70% motorizare diesel din vânzările respectivei mărci. In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o scădere ceva mai mică a pieței (-8,2%), dar și faptul că primele două mărci (Dacia și Ford), reprezintă împreună aproape 35% din piață. Evoluţia pieţei 2013. Având în vedere faptul că impactul Programului “Rabla” asupra pieței se va resimți (sperăm) abia în a doua parte a lunii Iunie, când tichetele valorice vor ajunge în posesia cetățenilor, o eventuală revizuire a estimării făcute la începutul anului poate fi avută în vedere doar după analiza volumelor înregistrate în lunile Iulie-August
APIA |