Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în prima jumătate a anului 2013 o scădere de 18,6% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut (acelasi procent de scadere consemnat si la 5 luni).
In interiorul acestei scăderi,remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 19,4%. Si pe plan european se constată o evoluție negativă, principalele țări înregistrând scăderi importante (Franța -11,3%, Italia -10,3%, Germania -8,1%). In România, în continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (75% din total în luna Iunie).
Astfel, pe fondul demarării târzii a Programului “Rabla”, dar și a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 6 luni doar 19% din total (în creștere totuși față de primele 5 luni când acest procent era de 15%). Pentru comparație, în primul trimestru din 2012 (după 3 luni de funcționare a Programului “Rabla”) acest raport era de 31% pers. fizice și 69% pers. juridice. In plus, continuă să se manifeste în piață impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 102.000 unităţi la autoturisme şi 21.500 la vehicule comerciale, au o creştere de 38%, respectiv 6% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România, au fost aduse alte 4,1 rulate ! Analiza sectorială. I. Producţia naţională. Aceasta a înregistrat în luna Iunie o scădere de 13,4% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca, după 6 luni din 2013, să avem o creştere totală faţă de 2012 de 36,6% (la volum total 224.773 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme care înregistrează o creștere de 44,7% (volum total 224.759 unităţi). In cifre absolute, fata de aceeași periodă din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 60.183 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (63.735 unități), urmată de Dacia Sandero (62.957 unități), Dacia Logan (54.227 unități) și Ford B-MAX (43.464 unități). II. Exportul. Si la acest capitol se înregistrează o creștere semnificativă după 6 luni din 2013, aceasta fiind de 23,3% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut, volumul total fiind de 188.744 unităţi. Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează +30,2%. Cel mai exportat model în luna iunie, a fost Dacia Sandero (10.882 unităţi), urmat de Duster (9.377 unităţi) şi B-MAX (7.003 unităţi). Pe ansamblul celor 6 luni de până acum, pe primul loc este Duster (64.236), urmat de Sandero (60.446) si Ford B-MAX (43.312). III. Vânzările. Deși luna iunie înregistrează cele mai bune volume din acest an, vânzările de autovehicule (34.978 unități) înregistrează pe ansamblul primului semestru din 2013 o scădere de 18,6% faţă de aceeași perioadă din 2012. Cu un volum total de 28.964 unități, autoturismele “contribuie” la această situație cu -19,4%. La autoturisme, top-ul pe mărci la 6 luni din 2013 este format din Dacia, cu 8.494 unităţi vândute (29,3% din total), urmată de Volkswagen (3.450 unităţi / 11,9%), Skoda (2.347 unităţi / 8,1%), Renault (1.754 unităţi / 6,1%), Ford (1.622 unităţi / 5,6%), şi Hyundai (1.361 unităţi / 4,7%). Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf.
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 6 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 18% şi 44% !. Aici ar fi de remarcat faptul că modificarea Codului Fiscal prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării se dovedește a fi un factor suplimentar de scădere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media pieței(31% - 44%). În funcţie de tipul de combustibil, se menține în 2013 creșterea ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 6 luni la 56,4% din piață, față de 50,2% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care volumele autoturismelor diesel au scăzut cu 9,5%, iar cele pe benzină cu 30,2%.
Un alt aspect care merită menționat la acest capitol, este faptul că pentru 5 din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări. Situația se repetă și în cazul analizei pe modele, unde 4 dintre modele înregistrează un procent de peste 70% motorizare diesel din vânzările respectivei mărci. In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o scădere ceva mai mică a pieței (-14,1%), dar și faptul că primele patru mărci (Dacia, Ford, Renault și Volkswagen), reprezintă împreună aproape 56% din piață. Evoluţia pieţei 2013. După cum menționam și în informarea de luna trecută, având în vedere faptul că impactul Programului “Rabla” asupra pieței a început să se resimtă abia la sfârșitul lunii Iunie (când primele tichetele valorice au ajuns la dealeri pentru achizitia unei mașini noi), o eventuală revizuire a estimării făcute la începutul anului poate fi avută în vedere doar după analiza volumelor înregistrate în lunile Iulie-August
C.d.P. |