Piata auto la 6 luni Imprimare
Luni, 15 Iulie 2013 10:36

             Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în    prima jumătate a anului 2013 o scădere de 18,6% comparativ cu aceeași perioadă din anul  trecut (acelasi procent de scadere consemnat si la 5 luni).

                                     

      In interiorul acestei scăderi,remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 19,4%. Si pe plan european se  constată o evoluție negativă, principalele țări înregistrând scăderi importante (Franța -11,3%,
Italia -10,3%, Germania -8,1%).
      In România, în continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către
persoanele juridice (75% din total în luna Iunie).

 


 

Astfel, pe fondul demarării târzii a Programului
“Rabla”, dar și a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 6 luni
doar 19% din total (în creștere totuși față de primele 5 luni când acest procent era de 15%).
Pentru comparație, în primul trimestru din 2012 (după 3 luni de funcționare a Programului
“Rabla”) acest raport era de 31% pers. fizice și 69% pers. juridice.
In plus, continuă să se manifeste în piață impactul negativ al importului masiv de
vehicule rulate care, la un volum de aprox. 102.000 unităţi la autoturisme şi 21.500 la
vehicule comerciale, au o creştere de 38%, respectiv 6% faţă de 2012. Din aceste cifre,
rezultă că, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în
România, au fost aduse alte 4,1 rulate !
                               Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
Aceasta a înregistrat în luna Iunie o scădere de 13,4% faţă de luna precedentă, ceea ce face
ca, după 6 luni din 2013, să avem o creştere totală faţă de 2012 de 36,6% (la volum total
224.773 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme care înregistrează o
creștere de 44,7% (volum total 224.759 unităţi). In cifre absolute, fata de aceeași periodă din
2012, au fost fabricate in 2013 cu 60.183 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au
înregistrat Dacia Duster (63.735 unități), urmată de Dacia Sandero (62.957 unități), Dacia
Logan (54.227 unități) și Ford B-MAX (43.464 unități).
II. Exportul. Si la acest capitol se înregistrează o creștere semnificativă după 6 luni din 2013,
aceasta fiind de 23,3% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut, volumul total fiind de
188.744 unităţi. Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care
înregistrează +30,2%.
Cel mai exportat model în luna iunie, a fost Dacia Sandero (10.882 unităţi), urmat de Duster
(9.377 unităţi) şi B-MAX (7.003 unităţi). Pe ansamblul celor 6 luni de până acum, pe primul loc
este Duster (64.236), urmat de Sandero (60.446) si Ford B-MAX (43.312).
III. Vânzările. Deși luna iunie înregistrează cele mai bune volume din acest an, vânzările de
autovehicule (34.978 unități) înregistrează pe ansamblul primului semestru din 2013 o
scădere de 18,6% faţă de aceeași perioadă din 2012. Cu un volum total de 28.964 unități,
autoturismele “contribuie” la această situație cu -19,4%.
La autoturisme, top-ul pe mărci la 6 luni din 2013 este format din Dacia, cu 8.494
unităţi vândute (29,3% din total), urmată de Volkswagen (3.450 unităţi / 11,9%), Skoda (2.347
unităţi / 8,1%), Renault (1.754 unităţi / 6,1%), Ford (1.622 unităţi / 5,6%), şi Hyundai (1.361
unităţi / 4,7%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda
Octavia şi Volkswagen Golf.

            Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 6 luni, doar clasa
monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 18% şi 44% !.
Aici ar fi de remarcat faptul că modificarea Codului Fiscal prin care a fost limitată deductibilitatea
amortizării se dovedește a fi un factor suplimentar de scădere pentru autoturismele din clasele
superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media pieței(31% - 44%).
În funcţie de tipul de combustibil, se menține în 2013 creșterea ponderii livrărilor de
autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 6 luni la 56,4% din piață, față de 50,2% cât se
înregistra în aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care volumele autoturismelor diesel
au scăzut cu 9,5%, iar cele pe benzină cu 30,2%.

     Un alt aspect care merită menționat la acest
capitol, este faptul că pentru 5 din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70%
din vânzări. Situația se repetă și în cazul analizei pe modele, unde 4 dintre modele
înregistrează un procent de peste 70% motorizare diesel din vânzările respectivei mărci.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o
scădere ceva mai mică a pieței (-14,1%), dar și faptul că primele patru mărci (Dacia, Ford,
Renault și Volkswagen), reprezintă împreună aproape 56% din piață.
Evoluţia pieţei 2013.
După cum menționam și în informarea de luna trecută, având în vedere faptul că
impactul Programului “Rabla” asupra pieței a început să se resimtă abia la sfârșitul lunii Iunie
(când primele tichetele valorice au ajuns la dealeri pentru achizitia unei mașini noi), o eventuală
revizuire a estimării făcute la începutul anului poate fi avută în vedere doar după analiza
volumelor înregistrate în lunile Iulie-August

 

 

 

 

C.d.P.