Cu toate acestea, pe totalul celor 8 luni din 2013, avem o scadere generala a pietei de 13,2% Imprimare
Luni, 16 Septembrie 2013 18:50

             Deși pe plus în ultimele două luni, piața auto nu reușește să recupereze pierderile din   primele 6 luni

                                         
       Si în luna august înregistrăm o creștere față de luna similară a lui 2012, fapt ce face
ca după plusul înregistrat și în iulie, să consemnăm în aceste două luni o creștere medie de
3,5% față de iulie-august 2012, din care la autoturisme de 15,2%. Cu toate acestea, pe
totalul celor 8 luni din 2013, avem o scădere generală a pieței de 13,2%, din care la
autoturisme, de 11,4%.
      Si pe plan european observăm o evoluție negativă (deși așteptările analiștilor erau
favorabile unei reveniri a pieței în al doilea semestru din 2013), principalele țări înregistrând
pe ansamblul celor 8 luni de până acum scăderi importante (Franța -9,8%, Italia -9,2%,
Germania -6,6%).



        In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de
către persoanele juridice (74% din totalul la 8 luni). In ceea ce privește situația pe luna
august, raportul este și de această dată favorabil achizițiilor realizate de către persoanele
juridice care reprezintă 65% din total (în creștere față de luna iulie, când ponderea acestora a
fost de “doar” 53%). Oricum, pe fondul demarării Programului “Rabla” situația s-a mai
echilibrat față de primele luni ale anului, când acest raport era net în favoarea persoanelor
juridice (peste 80% !)
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
La un volum total de 275.313 unităţi fabricate în 8 luni, se înregistrează o creștere de 36%
faţă de anul 2012, cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme care înregistrează
o creștere de 44% (volum total 275.299 unităţi). In cifre absolute, fata de aceeași periodă din
2012, au fost fabricate in 2013 cu 72.839 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari
le-au înregistrat Dacia Sandero (76.734 unități, volum aproape dublu față de 2012), urmată
de Dacia Duster (76.384 unități), Dacia Logan (65.418 unități) și Ford B-MAX (53.945 unități).
II. Exportul. La volum de 237.382 unităţi exportate în 8 luni, înregistrăm si la acest capitol o
creștere semnificativă de 20,1% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut. Creşterea
se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează +26,5%.
Cel mai exportat model în cele 8 luni de până acum a fost Dacia Duster (77.384 unităţi),
urmat de Sandero (77.952 unităţi) şi Ford B-MAX (53.812 unităţi).
Ar mai fi de remarcat faptul că peste 86% din producția națională a fost exportată, astfel că
industria auto ajunge să contribuie în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al
României, după cum a fost menționat și în statisticile oficiale (INS).
III. Vânzările. Cu un volum total de 6.339 unități vândute în luna august, și unul total la 8 luni
de 49.325 unități (din care 41.493 autoturisme), consemnăm față de 2012 o scădere totală
de 13,2%, scădere la care autoturismele “contribuie” cu -11,4%
La autoturisme, top-ul pe mărci la 8 luni din 2013 este practic același cu cel din
2012, doar volumele fiind diferite, astfel: pe primul loc Dacia, cu 13.297 unităţi vândute
(32,1% din total), urmată de Volkswagen (4.761 unităţi / 11,5%), Skoda (3.174 unităţi / 7,6%),
Renault (2.436 unităţi / 5,9%), Ford (2.295 unităţi / 5,5%), şi Hyundai (1.791 unităţi / 4,3%).
Pe modele, situația rămâne neschimbată față de luna trecută, Dacia Logan fiind pe
primul loc, urmat de Duster, Sandero, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia.
2 / 2
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 8 luni, doar clasa
monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 6,7% şi
37%!. Spre deosebire de anii precedenți, cele mai mari scăderi se înregistreaza la clasele
superioare - Executive, Lux (D, E, F) -, ca urmare a introducerii limitării deductibilității
amortizării (OG 8/2013 modificare Cod Fiscal, precum și datorită afluxului de autoturisme
similare rulate din import care, prin diverse metode de eludare a taxelor (TVA, Timbru de
mediu) au făcut o concurență incorectă vânzărilor de autoturisme noi, în general și celor din
aceste clase în mod special.
În funcţie de tipul de combustibil, se menține în 2013 creșterea ponderii livrărilor de
autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 8 luni la 53,4% din piață, față de 50% cât se
înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. Este explicabil dacă avem în vedere faptul că
volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scăzut cu doar 5,3%, in timp ce
cele pe benzină cu 18%. Un alt aspect pe care il menționăm în analizele noastre lunare la
acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este prezentă în vânzările unor anumite
mărci sau modele. La acest criteriu, șapte din primele zece mărci, înregistrează vânzări cu
motorizare diesel peste 50% (unele chiar peste 80%), situație care se menține și la modele,
unde 8 dintre modele înregistrează un procent de peste 50% motorizare diesel din vânzările
respectivei mărci.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o
scădere mai puternică a pieței (-23%) - datorată aproape în totalitate absenței de pe piața a
vehiculelor din producția internă consacrate -, dar și faptul că 50% din piață este acoperit de
primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault).
Concluzie.
Analizând evoluția de până acum, dar și factorii care acționează în piață (un program
“Rabla”, sub așteptări ca și impact, accesul limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de
către bănci, limitarea deductibilității amortizării) perspectiva pentru finalul anului 2013 nu
poate fi decât una negativă, cu slabe șanse de redresare în ultimul trimestru al anului.
========= // =========

 

 

 

 

APIA