Piata auto ajunge la nivelul de acum 13 ani Imprimare
Marţi, 28 Ianuarie 2014 15:24
              După șase ani de scăderi consecutive, piața auto ajunge la nivelul de acum 13 ani
                   
      Semestrul II al lui 2013 a înregistrat o creștere destul de importantă a vânzărilor raportate, ceea ce a dus la creșteri – în anumite luni chiar importante - față de lunile similare din 2012. Ca urmare, pentru această perioadă (sem. II) consemnăm o creștere medie a pieței de 5,7% față de aceeași perioadă din 2012, din care la autoturisme de 9,7%. Cu toate acestea, la sfârșit de an se înregistrează o scădere generală a pieței de 6,3%, din care la autoturisme de 4,8%.
     Și pe plan european observăm o evoluție negativă în 2013 a principalelor piețe europene, care, pe segmentul autoturisme înregistrează scăderi semnificative, astfel: Franța -5,7%, Italia -7,1%, Germania -4,2%.
În continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (74% din totalul volumelor în 2013 față de 70% în 2012). În ceea ce privește situația pe luna decembrie (în care a funcționat Programul “Rabla”), raportul este la nivelul mediei anuale, adică 25% vs. 75%.

In plus, în 2013, vânzările de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat să crească până la un volum de peste 266.000 unități, din care 221.800 autoturisme (creștere de 27% față de 2012). Din aceste cifre, rezultă că, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România, au fost aduse alte 3,8 rulate !
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
La un volum total de 410.997 unităţi fabricate, anul 2013 înregistrează un record absolut în ceea ce privește volumul producției autohtone, dar și o creștere procentuală semnificativă de 21,7% faţă de anul 2012, cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme care înregistrează o creștere de 25,8% (volum total 410.959 unităţi). În cifre absolute, față de aceeași periodă din 2012, au fost fabricate în 2013 cu 73.232 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (123.213 unități), urmată de Dacia Sandero (119.228 unități), Dacia Logan ( 84.050 unități) și Ford B-MAX (68.339 unități).
II. Exportul. La un volum de 362.869 unităţi exportate, înregistrăm și la acest capitol o creștere semnificativă în 2013 (+9,6%), comparativ cu anul 2012. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 13,1%.
Cel mai exportat model în 2013 a fost Dacia Duster (118.901 unităţi), urmat de Sandero (114.102 unităţi), Ford B-MAX (68.353 unităţi) si Dacia Logan (43.373 unitati) .
Ar mai fi de remarcat faptul că aprox. 88% din producția națională a fost exportată, fapt ce face ca în comețul cu autovehicule să se înregistreze un sold pozitiv important al balanței comerciale, iar industria auto contribuie și în acest an, în mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al României.
2 / 2
III. Vânzările. Cu un volum total de 8.070 unități vândute în luna decembrie (cea mai bună lună decembrie din ultimii 3 ani), ajungem în 2013 la un total de 82.011 unități (din care 68.702 autoturisme), adică un volum cu 6,3% mai mic față de 2012. Scăderea este mai mică la autoturisme, respectiv - 4,8%.
Este de remarcat faptul că, pentru prima dată în ultimii trei ani, remarcăm o creștere a trei trimestre succesive ale aceluiași an dar si faptul ca toate cele 6 luni ale Semestrului II 2013 au inregistrat volume mai mari comparativ cu cele similare din 2012. In mod cert, acest dezechilibru între cele două semestre vine din lansarea târzie a Programului „Rabla”.
La autoturisme, top-ul pe mărci la sfârșitul anului 2013 este condus de către Dacia, cu 22.727 unităţi vândute (33,1% din total), urmată de Volkswagen (7.447 unităţi /10,8%), Skoda (5.516 unităţi / 8%), Renault (4.088 unităţi / 6%), Ford (3.727unităţi / 5,4%), şi Opel (2.786 unităţi / 4,1%).
Pe modele, Dacia Logan rămăne pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia și Volkswagen Golf, acestea 5, totalizând impreună peste 36% din piață.
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că în anul 2013, cele două clase cu vânzări importante (B și C acopera peste 2/3 din total piață) revin în teritoriul pozitiv, toate celelalte (exceptie facând clasa F) fiind pe minus, cu scăderi peste media generală (-4,8%), cuprinse între 12% şi 27%!.
In funcţie de tipul de combustibil, în 2013 continuă creșterea ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajung la 53,8% din piață, față de 51,3% cât se înregistra în anul 2012. Este explicabil dacă avem în vedere faptul că volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scăzut cu doar 0,2%, în timp ce scăderea înregistrată de autoturismele pe benzină a fost de 10,3%.
Un alt aspect pe care îl menționăm în analizele noastre lunare la acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este prezentă în vânzările unor mărci sau modele. La acest criteriu, opt din primele zece mărci, înregistrează vânzări cu motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 85%), situație care se menține și la modele, unde 8 dintre modele înregistrează un procent de peste 50% motorizare diesel din vânzările respectivei mărci (la trei dintre modele, acest procent trecând de 80%).
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o scădere mai puternică a pieței (-18,1%) - datorată aproape în totalitate absenței de pe piață a vehiculelor consacrate din producția internă -, dar și faptul că peste 47% din piață este acoperit de primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault).
Concluzie.
A fost un an mult mai dificil decât era estimat pentru sectorul auto, atât în România căt si restul Uniunii Europene. Piața autohtonă s-a contractat însă și mai mult comparativ cu cea din UE (-1,7%), în special datorită unui cumul de factori negativi, dintre care se detașează accesul dificil la sursele de finanțare și disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumparare mult reduse ale cetațenilor români în comparație cu cei din alte state europene.
 C.d.P.