Piata auto înregistrează la 5 luni din 2014 : + 30,2% faţă de aceeași perioadă a anului trecut |
Vineri, 20 Iunie 2014 12:04 |
Mai 2014 - la 1 lună de consemnarea unui an de creșteri lunare consecutive
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), înregistrează după 5 luni din 2014 o creștere de 30,2% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. În interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 29,8%.
Si pe plan european se remarcă o evoluție pozitivă, principalele țări europene înregistrând creșteri ce consolidează un trend ascendent (Franța 3%, Germania 3,4%, Italia 3,2%, Spania 16,3%, UK 11,6%).
In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de
către persoanele juridice (75% din volumulul total înregistrat pe primele 5 luni din 2014). De
remarcat este însă faptul că pentru luna mai raportul pers/ fizice / pers. juridice este mai
echilibrat (41% vs. 59%), influența Programului „Rabla„ fiind evidentă.
Un aspect ce merită semnalat, este faptul că înmatricularile de autoturisme rulate au
scăzut cu cca. 6% față de primele 5 luni ale anului 2013. Cu toate acestea, volumul lor
(81.000 unități în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3,3 ori
mai mare), deși în scădere față de situația din 2013 (când au fost 4,3 rulate la unul nou).
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In primele 5 luni s-au produs 176.124 de autovehicule, cu 6,7% mai puține decât în
perioada similară din 2013. Dintre acestea, 149.489 unități (85%) sunt produse de către
Dacia, 26.631 (15%) de către Ford și 4 unități de către Roman Brașov. Volumele cele mai
mari le-au înregistrat Dacia Duster (66.407 unități), urmată de Dacia Logan (44.779 unități),
Ford B-MAX (26.631 unități), Dacia Sandero (20.673 unități) și Dacia Logan MCV (17.630
unități). La acest capitol, este de remarcat faptul că, conform datelor preliminare primite de la
OICA, România ocupa după primele 3 luni din 2014, un onorant loc 8 în Uniunea Europeană
în ceea ce privește producția de autoturisme.
II. Exportul. Au fost exportate în luna mai 2014 un număr de 30.708 unități, ceea ce face ca
după cinci luni din 2014 să consemnăm un volum total de 161.255 unităţi exportate, adică o
creștere de 1,6% față de perioada similară din 2013.
Cel mai exportat model în luna mai 2014 a fost Dacia Duster (15.433 unităţi), urmat de
Ford B-MAX (4.380 unități) Dacia Logan MCV (4.018 unităţi). In ceea ce privește analiza pe
ansamblul primelor 5 luni top-ul este condus de Dacia Duster 62.234 unităţi, urmat de Logan
38.114 unități și Ford B-MAX 26.614 unităţi.
Ar mai fi de remarcat faptul că Dacia este, în continuare, performera pieței europene,
aceasta înregistrând pe ansamblul Statelor Membre ale UE, cea mai mare creștere la 5 luni,
respectiv 37% (+25% în luna mai)
III. Vânzările. Cu un volum total de 9.502 unități vândute în luna mai, consemnăm față de
luna aprilie o creștere de 18%, ceea ce face ca după cinci luni din 2014 să se înregistreze
o creștere față de aceeași perioadă din 2013 de 30,2%, situație datorată în special
autoturismelor, care au înregistrat +29,8% (+53,2% cele autohtone și +21,7% cele din
import).
2/2
La autoturisme, top-ul pe mărci după cinci luni din 2014 este condus de către
Dacia, cu 9.832 unităţi vândute (32,6% din total), urmată de Volkswagen (2.995 unități /
9.9%), Skoda (2.816 unităţi / 9,3%), Ford (2.066 unităţi / 6,8%), Renault (1.920 unităţi / 6,4%)
și Opel (1.221 unităţi / 4%).
Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna mai (dar și după cinci
luni din 2014), urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia și Volkswagen Golf.
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că după cinci luni din 2014,
majoritatea segmentelor înregistrează creșteri importante, în special pe segmentele de volum
(B +53%, C +41% și SUV +3,9%), scăderi consemnându-se pe segementele cu volume
reduse, precum Executive – 11%, Monovolum – 24% și Sport – 43%.
In funcţie de tipul de combustibil, creșterea vânzărilor de autoturisme cu motoare
diesel la 5 luni se reduce față de situația pe care o consemnam la 4 luni, ponderea acestora
ajungând după 5 luni din 2014 la 56,3% (fața de 59,3% cât era la 4 luni) fiind de asemenea,
inferioară și ponderii pe care acestea o aveau după perioada similară din 2013 (57,6%), 8
mărci și respectiv 8 modele din primele 10 având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel
peste ponderea medie înregistrată după 5 luni.
Concluzie
Cu datele înregistrate în luna Mai 2014, consemnăm un număr de 11 luni
consecutive de creștere față de lunile similare din anul precedent. Chiar dacă aceste
volume cuprind, din analiza majorității jucătorilor din piață și volume ce fac obiectul
comerțului intracomunitar, ele arată totuși o consolidare a evoluției pozitive din ultima
perioadă remarcată inclusiv la nivel european.
Deși datele sunt pozitive, în piață există însă un optimism moderat, creșterea
volumelor raportate fiind datorată și unor activități de comerț în special în spațiul UE. Pe de
altă parte, este de așteptat ca efectul pozitiv al Programului “Rabla” să scadă în intensitate
odată cu trecerea timpului, ceea ce poate duce și la scăderea volumelor, efectul de
substituție al programului fiind unul real pentru unele modele.
Ca urmare a evoluției de până acum, dar luând în considerare și factorii care
activează în piață pe termen scurt, apreciem că putem menține estimarea făcută pentru anul
2014, respectiv o creștere de cca. 4-5% pe ansamblul pieței auto, fiind de așteptat ca
aceasta să fie mai importantă pe segmentul vehiculelor comerciale (ușoare și grele).
Așa cum s-a mai afirmat cu multe alte ocazii, pentru a avea însă o evoluție constant
pozitivă, dar și predictibilă într-o oarecare măsură, piața are nevoie de măsuri privind
fiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc), sancționarea
modificării kilometrajului, ori a circulației autovehiculelor înmatriculate în alte state. Pe de altă
parte, este nevoie și de un cadru legal care să stimuleze achiziția de autovehicule care
încorporează tehnologie avansată și sunt mai puțin poluante (electrice, hibride sau folosesc
combustibili alternativi). |