Piata auto - un prim semestru din 2014 mai bun decât era previzionat Imprimare
Miercuri, 16 Iulie 2014 12:59
        12 luni de creșteri lunare consecutive   si un prim semestru din 2014 mai bun decât era previzionat 
                  
                         
    Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule 
comerciale), înregistrează, după 6 luni din 2014, o creștere de 32,4% faţă de aceeași 
perioadă a anului trecut. În interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 35,7%. 
    Si pe plan european se remarcă o evoluție pozitivă, principalele țări europene 
înregistrând creșteri ce consolidează un trend ascendent (Franța 3,1%, Germania 2,4%, 
Italia 2,9%, Spania 17,8%, UK 10,6%). 
   In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de 
către persoanele juridice (72% din volumulul total înregistrat pe primele 6 luni din 2014).          De remarcat este însă faptul că pentru luna iunie raportul pers/ fizice / pers. juridice este mai echilibrat (36% vs. 64%, în scădere totuși față de luna trecută), influența Programului „Rabla„  fiind evidentă. 
Un aspect ce merită semnalat, este faptul că înmatricularile de autoturisme rulate au 
scăzut cu cca. 3% față de primele 6 luni ale anului 2013. Cu toate acestea, volumul lor 
(98.600 unități în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3,2 ori 
mai mare), deși în scădere față de situația din 2013 (când au fost 4,1 rulate la unul nou). 
Analiza sectorială. 
I. Producţia naţională. 
In primul semestru din 2014 s-au produs 210.523 de autovehicule, cu 6,3% mai puține 
decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 179.128 unități (85%) sunt produse de 
către Dacia, 31.391 (14,8%) de către Ford și 4 unități de către Roman Brașov. Volumele 
cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (82.701 unități în 6 luni, din care 16.294 în luna 
iunie), urmată de Dacia Logan (48.632 unități în 6 luni, din care 3.853 în iunie), Ford B-MAX 
(31.391 unități în 6 luni, din care 4.760 în iunie), Dacia Sandero (25.478 unități) și Dacia 
Logan MCV (22.317 unități). 
II. Exportul. Au fost exportate în luna iunie 2014 un număr de 32.285 unități, ceea ce face ca
după șase luni din 2014 să consemnăm un volum total de 193.540 unităţi exportate, adică o 
creștere de 2,5% față de perioada similară din 2013. 
Cel mai exportat model în luna iunie 2014 a fost Dacia Duster (16.243 unităţi), urmat 
de Ford B-MAX (4.691 unități) și Dacia Logan MCV (4.378 unităţi). In ceea ce privește 
analiza pe totalul primelor 6 luni, top-ul este condus de Dacia Duster cu 78.477 unităţi, urmat 
de Logan cu 40.784 unități și Ford B-MAX cu 31.305 unităţi. 
III. Vânzările. Cu un volum total de 10.532 unități vândute în luna iunie, consemnăm față de
luna mai o creștere de 10,8%, ceea ce face ca după șase luni din 2014 la un volum total 
de 47.037 unități să se înregistreze o creștere față de aceeași perioadă din 2013 de 
32,4%, situație datorată în special autoturismelor, care au înregistrat +35,7% (+63% cele 
autohtone și +26% cele din import). 
La autoturisme, top-ul pe mărci la jumătatea anului 2014 este condus de către 
Dacia, cu 13.313 unităţi vândute (34% din total), urmată de Volkswagen (3.927 unități / 10%), 
Skoda (3.626 unităţi / 9,2%), Ford (2.685 unităţi / 6,8%), Renault (2.619 unităţi / 6,7%) și 
Opel (1.629 unităţi / 4,2%). 2/2 
Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna iunie (dar și după 
sase luni din 2014), urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia și Volkswagen 
Golf. 
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că la jumătatea anului, 
majoritatea segmentelor înregistrează creșteri importante, în special pe segmentele de volum 
(B +57,5%, C +44,4% și SUV +15,2%), scăderi consemnându-se pe segementele cu volume 
reduse, precum Executive – 10,1%, Monovolum – 20,6% și Sport – 40%. 
In funcţie de tipul de combustibil, după șase luni din 2014, consemnăm o pondere 
de 55,6% pentru motoarele diesel, în ușoară scădere față de 2013, când aceasta era de 
56,2%. Se menține numărul de 8 mărci și respectiv 7 modele din primele 10 care au o 
pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste ponderea medie înregistrată de către acestea 
la 6 luni (55,6%). 
O nouă analiză pe care o facem pentru situația la șase luni, este evoluția vânzărilor în 
funcție de capacitatea cilindrică a motorului. Constatăm astfel, că, pe fondul progresului 
tehnologic, motoarele mici și medii câștigă tot mai mult teren. Astfel, consemnăm pentru 
această primă jumătate a anului o creștere cu 63% a motoarelor sub 1.200cc și respectiv de 
32,7% a celor între 1.200cc și 1.600cc, în timp ce cele peste 3.000cc înregistrează o scădere 
de cca. 22%. 
Concluzie 
Cu datele înregistrate în luna iunie 2014, consemnăm un număr de 12 luni 
consecutive de creștere față de lunile similare din anul precedent. Chiar dacă aceste 
volume cuprind, din analiza majorității jucătorilor din piață și volume ce fac obiectul 
comerțului intracomunitar, ele arată totuși o consolidare a evoluției pozitive din ultima 
perioadă remarcată inclusiv la nivel european. 
Deși datele sunt pozitive, în piață există însă un optimism moderat, creșterea 
volumelor raportate fiind datorate și unor activități de comerț în special în spațiul UE. 
Pentru a avea însă o evoluție constant pozitivă, consistentă și predictibilă, într-o 
oarecare măsură, piața are nevoie de măsuri privind fiscalizarea comerțului cu autovehicule 
rulate din import (TVA, impozite etc), sancționarea modificării kilometrajului, ori a circulației 
pe teritoriul național a autovehiculelor înmatriculate în alte state, utilizate pe o perioadă mai 
lungă de către rezidenți români. Pe de altă parte, este nevoie și de un cadru legal care să 
stimuleze achiziția de autovehicule care încorporează tehnologie avansată (electrice, hibride 
sau folosesc combustibili alternativi), deoarece acestea poluează mai puțin sau deloc, 
contribuind, totodată și la creșterea gradului de siguranță rutieră.