informare privind piata auto din Romania in luna iulie 2014 Imprimare
Luni, 18 August 2014 14:39

          2014 – revenirea pieței auto sau doar o situație conjucturală ?


                     

 


   Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule
comerciale), înregistrează, după 7 luni din 2014, o creștere de 30,9% faţă de aceeași
perioadă a anului trecut. În interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 32,7%.
  Si pe plan european se remarcă o evoluție pozitivă, principalele țări europene
înregistrând creșteri ce consolidează un trend ascendent pentru 2014 (datele după 7 luni
fiind: Franța +1,9%, Germania +3%, Italia +3,6%, Spania +16,6%, UK +10,1%).
  In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de
către persoanele juridice (71% din volumulul total înregistrat pe primele 7 luni din 2014). De
remarcat este însă faptul că pentru luna iulie raportul pers/ fizice / pers. juridice este mai
echilibrat (36% vs. 64%, similar cu de luna trecută).
  Un aspect ce merită semnalat, este faptul că în aceste șapte luni din 2014,
înmatricularile de autoturisme rulate au scăzut cu cca. 7% (9.300 unități) comparativ cu
aceeași perioadă din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (119.200 unități în 2014) rămâne
ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3 ori mai mare), deși în scădere față de
situația din 2013 (când au fost 4,3 rulate la unul nou).


  Analiza sectorială. :..............


I. Producţia naţională.
După 7 luni din 2014 consemnăm o producție de 246.227 de autovehicule, cu 8,8% mai
puțin decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 209.701 unități (85%) sunt
produse de către Dacia, 36.521 (14,8%) de către Ford și 5 unități de către Roman Brașov.
Volumele cele mai mari după 7 luni le-au înregistrat Dacia Duster (99.485 unități, din care
16.784 în luna iulie), urmată de Dacia Logan (54.795 unități, din care 6.163 în iulie), Ford
B-MAX (36.521 unități, din care 5.130 în iulie), Dacia Sandero (29.681 unități) și Dacia Logan
MCV (25.740 unități).
II. Exportul. Au fost exportate în luna iulie 2014 un număr de 34.327 unități, ceea ce face ca
după șapte luni din 2014 să consemnăm un export total de 227.867 unităţi, adică o creștere
de 1,1% față de perioada similară din 2013.
Cel mai exportat model în luna iulie 2014 a fost Dacia Duster (17.087 unităţi), urmat
de Ford B-MAX (5.216 unități) și Dacia Logan (4.798 unităţi). In ceea ce privește analiza pe
totalul primelor 7 luni, top-ul este condus de Dacia Duster cu 95.564 unităţi, urmat de Logan
cu 45.582 unități și Ford B-MAX cu 36.521 unităţi.
III. Vânzările. Cu un volum total de 9.982 unități în luna iulie, consemnăm față de luna iunie o
scădere de cca. 5% a vânzărilor, ceea ce face ca, după șapte luni din 2014, la un volum
total de 57.019 unități, să se înregistreze o creștere față de aceeași perioadă din 2013 de
30,9%, situație datorată în special autoturismelor, care au înregistrat +32,7% (+47% cele
autohtone și +27% cele din import).
La autoturisme, top-ul pe mărci după 7 luni din 2014 este condus de către Dacia, cu
16.302 unităţi vândute (34,1% din total), urmată de Volkswagen (4.723 unități / 9,9%), Skoda
(4.374 unităţi / 9,1%), Ford (3.313 unităţi / 6,9%), Renault (3.175 unităţi / 6,6%) și Opel
(2.161 unităţi / 4,5%).
2/2
Pe modele, situația rămâne neschimbată, Dacia Logan este cel mai bine vândut
model în luna iulie (dar și după sapte luni din 2014), urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster,
Skoda Octavia și Volkswagen Golf.
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că la jumătatea anului,
majoritatea segmentelor înregistrează creșteri importante, în special pe segmentele de volum
(B +54,3%, C +35% și SUV +18,9%), scăderi consemnându-se pe segementele cu volume
reduse, precum Executive – 13,5%, Monovolum – 13,1% și Sport – 36%.
In funcţie de tipul de combustibil, după șapte luni din 2014, consemnăm o pondere
de 54,6% pentru motoarele diesel, în ușoară creștere față de 2013, când aceasta era de
53,6%. Se menține numărul de 8 mărci și respectiv 7 modele din primele 10 care au o
pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste ponderea medie înregistrată de către acestea
la 7 luni (54,6%).
Concluzie
Cu datele înregistrate în luna iulie 2014, consemnăm un număr de 13 luni
consecutive de creștere față de lunile similare din anul precedent, ceea ce arată, la prima
vedere, o consolidare a evoluției pozitive din ultima perioadă, remarcată inclusiv la nivel
european.
Totuși, trebuie avut în vedere faptul că aceste volume cuprind, din analiza majorității
jucătorilor din piață, și unitati ce fac obiectul comerțului intracomunitar. In acest context,
datele comunicate de catre INS și cele privind înmatriculările efective în România, arată o
situație a pieței mai puțin optimistă, deoarece cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule
înregistează la 6 luni o creștere de doar 4,7%, în timp ce numărul de autoturisme noi
înmatriculate în România (în șapte luni) este cu cca. 17% mai mic decât vânzările realizate.
Deși datele sunt pozitive, în piață există însă un optimism moderat față de continuarea
acestei evoluții, în condițiile în care creșterea volumelor nu se datorează, în principal,
derulării în această perioadă a programului “Rabla”, pe fondul unei evoluții în scădere a
interesului pentru acest program, atât din partea majorității operatorilor din piața, cât și din
partea cetățenilor (media zilnică a înscrierilor a scăzut constant de la 162 unități în luna
aprilie la 135 în luna mai, 103 în luna iunie și 87 în luna iulie). Aceasta confirmă poziția
adoptată de către APIA de a solicita sistarea programului după acest an. Un factor favorabil
însă care merită remarcat, este creșterea disponibilității unor instituții bancare de a acorda
credite pentru achiziția de autovehicule, situație care nu are totuși la bază un cadru de
reglementare mai favorabil decât cel de anul trecut.
In acest context, continuă să acționeze în piață măsuri cu caracter negativ precum
limitarea deductibilității TVA și cea a amortizării pentru achiziția de autoturisme de către
persoane juridice, dar și nefiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate din import (TVA,
impozite etc), acestea fiind de natură să favorizeze importul de autovehicule rulate în
detrimentul celor noi.
Ca ultimă concluzie, ar fi de subliniat faptul că, luînd în considerare toate cele de mai
sus, apreciem că este nevoie de un cadru legal care să stimuleze achiziția de
autovehicule care încorporează tehnologii avansate (electrice, hibride sau care folosesc
combustibili alternativi), orientate către eficiență și protecția mediului deoarece acestea
poluează mai puțin sau deloc, contribuind, totodată și la creșterea gradului de siguranță
rutieră precum si de măsuri eficiente de limitare a evaziunii fiscale din domeniul
comerțului cu autovehicule rulate.

 

 

  **  ar  fi  " interesant  "  de  vazut  cine sunt  clientii  acestor  masini noi !!

       ele  nu  prea  se regasesc  pe  sosele  ...................

 

 

C.d.P.