Analiza Piata Auto din Romania - Martie 2015 Imprimare
Joi, 16 Aprilie 2015 17:26

     Evolutia  Pietei  Auto  in Romania

 

               

 

     Pe ansamblul pieţei livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), au crescut în Trimestrul I din 2015 cu 15,8% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. In interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 16,8%.
  Si pe plan european observăm o evoluție pozitivă la acest început de an în care creșterea pe segmentul de autoturisme în principalele țări înregistrează creșteri importante (Franța +6,9%, Germania +6,4%, Italia +13,5%, UK +6,8%).
   In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind în primul Trimestru din 2015, de 87%, efectul de așteptare pe care il induce în piață întârzierea Programului „Rabla”, fiind evident.
   Pe de altă parte, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, remarcăm o tendință de creștere a importurilor de autovehicule rulate, care înregistrează în primele 3 luni din 2015 o creștere de 16,5%, comparativ cu aceeași perioadă din 2014, peste 76% (cca. 41.800 unități) dintre acestea având o vechime mai mare de 8 ani (vechime peste care vehiculele existente in parcul auto national pot fi casate prin Programul “Rabla”). Astfel, avem după trei luni din 2015 un raport de 3,8 la 1 între importurile de autoturisme rulate și vânzarile celor noi, mai mare decât cel care se înregistra după perioada similară din 2014.

 


Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In luna martie 2015 s-au produs 37.111 autovehicule, cu 0,9% mai puține decât în luna similară a lui 2014. Cu acest volum înregistrăm pe primul trimestru al lui 2015 o producție totală de 106.167 unități, cu 1,3% mai mică decât în perioada similară a anului trecut. Dintre acestea, 89.866 sunt produse de către Dacia și 16.301 de către Ford. Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster, din care au fost fabricate 40.999 unități (cu 16,6% mai mult decât în 2014), urmat de Dacia Logan (22.898 unități, cu 23,7% mai puțin decât în 2014), Ford B-MAX (16.301 unități, cu 10,5% mai puțin decât în 2014), Dacia Sandero (15.377 unități, cu 11% mai mult decat în 2014) și Dacia Logan MCV (10.592 unități, cu 2,5% mai mult decât în 2014).
II. Exportul. Cu cele 100.124 unităţi exportate în Trim. I din 2015, consemnăm o creștere totală de 2,1% față de perioada similară din 2014.
Cel mai exportat model în primul trimestru din 2015 a fost Dacia Duster (40.604 unități), urmat de Dacia Logan (18.896 unităţi) și de Ford B-MAX (16.293 unităţi).
Ar mai fi de remarcat faptul că aproape 94% din producția națională realizată în trimestrul I din 2015 a fost exportată, comparativ cu 91% cât se înregistra anul trecut.
III. Vânzările. Cu un volum total de 21.925 unități vândute în aceste prime trei luni din 2015, consemnăm față de perioada similară din 2014, o creștere totală importantă, de 15,8%, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu un +16,8%.
La autoturisme, top-ul pe mărci la finele primului trimestru din 2015 este condus de către Dacia, cu 6.249, adică 34,9% din total, urmată de Skoda 1.735 (9,7%); Volkswagen 1.616 unităţi (9%); Ford 1.338 unități (7,5%); Renault 1.118 unităţi (6,2%); și Opel, 699 unităţi (3,9%).
Pe modele, cu cele 2.639 unități (din care 1.300 in martie), Dacia Logan este cel mai bine vândut model în aceste prime trei luni din 2015, urmat de Dacia Duster, 1.635 unități, Dacia Sandero, 1.114 unități, Skoda Octavia, 820 unitați și Logan MCV, 589 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm că după primele trei luni din 2015, cu excepția clasei Sport care este pe minus, toate celelalte cosemnează creșteri, unele chiar semnificative (MPV +54,4%, SUV +31,4%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere care ajunge la 61,2%, relativ similară cu cea care se înregistra după trei luni din 2014 (60,9%), 8 mărci și respectiv 7 modele având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (61,2%). In ceea ce privește autoturismele cu combustibili alternativi (hibride sau electrice), în primul trimestru au fost vândute 59 de unitați, din care unul electric.
In ceea ce privește norma de poluare a autovehiculelor comercializate, putem observa faptul că, deși obligativitatea pentru Euro6 este de la 1 septembrie 2015, sunt deja mărci care oferă astfel de motorizări. Mai concret, din totalul modelelor vândute în primele trei luni din 2015, cca. 14% sunt autoturismele cu motoare Euro6 (2.425 unități), în timp ce, în perioada similară din 2014 acest procent era de numai 2,6%.
O altă analiză de interes specific, ar fi clasificarea în funcție de țara de proveniență. După acest criteriu, situația se prezintă astfel: 33,6% sunt de proveninență autohtonă, 17,9% sunt import Germania; 10,2% din Cehia; 8,5% din Spania și 7,3% din Franța.

 

 

 

 


========= // =========

 

*


 

*

*