Analiza : Piata auto Septembrie 2015 Imprimare
Vineri, 16 Octombrie 2015 07:57

                                       

          După un septembrie pozitiv (+12% comparativ cu septembrie 2014),
piața auto poate înregistra în 2015 o creștere procentuală de două cifre .
    Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule
comerciale) au înregistrat, în primele 9 luni ale anului 2015, o creștere de 16,2% faţă de
aceeași perioadă a anului trecut. In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o
creștere de 13,5%.

    Această consolidare a creșterii de până acum este dată și de vânzările
mai mari cu 10,7% înregistrate în luna septembrie 2015 față de luna august.
    Si pe plan european observăm creșteri consistente în luna septembrie 2015 față de
septembrie 2014, fapt ce susține trendul crescător de până acum, majoritatea Statelor
Membre UE înregistrând la 9 luni creșteri importante pe segmentul de autoturisme, astfel:
Germania +5,5%, UK cu +7,1%, Franța +6,3% și Italia +15,2%.

 


In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate
de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 9 luni din 2015,
de 73%, în continuă scădere față de situația din urmă cu 4 luni (cea la luna mai), când
ponderea era de 81%. Este evident că, incepand cu luna octombrie impactul Programului
“Rabla” asupra vânzărilor începe să scadă, volumele înregistrate pe segmentul
persoanelor fizice fiind lună de lună mai mici (38% în luna mai, 33% în septembrie), deși
tichetele disponibile prin Programul Rabla sunt încă suficiente (19.500 rezervări la 8
octombrie, din cele 25.000 disponibile).
Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (după cum
menționam în analizele anterioare), se observă faptul că, în acest an s-a manifestat o
tendință de creștere a importurilor de autoturisme rulate care ajung să înregistreze, în
primele 9 luni ale anului 2015, un avans de 12,5%, comparativ cu perioada similară din
2014 (cca. 180 mii unități în 2015 față de cca. 160 mii în 2014). Astfel, avem, la 9 luni din
2015, un raport de 3,2 la 1 (cu unul de 3,9 la 1 în septembrie) între importurile de
autoturisme rulate și vânzarile celor noi, ușor mai ridicat comparativ cu cel care se
înregistra după aceeași perioadă din anul 2014 (3,1 la 1).
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In luna septembrie 2015 s-au produs 41.784 de autovehicule, cu 18,4% mai mult decât
luna similară din 2014. Cu aceasta cifră, care reprezintă un maxim pentru acest an,
înregistrăm în primele 9 luni ale anului 2015, o producție totală de 298.355 unități, în
creștere cu 3,8% comparativ cu perioada similară din anul trecut. Dintre acestea, 259.570
au fost produse de către Dacia și 38.785 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a
înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 125.457 unități (cu 5,1% mai
mult decât în aceeași perioadă a anului 2014), urmat de Dacia Logan (58.594 unități, in
scădere cu 4,0% față de aceeași perioadă a anului 2014), Dacia Sandero (44.746 unități,
cu 35,8% mai mult decât in 2014), Ford B-MAX (38.785 unități, cu 10,5% mai puțin decât
în 2014), și Dacia Logan MCV (30.773 unități, cu 0,3% mai mult decât în 2014).
II. Exportul. Cu cele 269.964 unităţi exportate în primele trei trimestre ale anului 2015,
consemnăm o creștere totală a acestui indicator cu 1,4% comparatriv cu perioada
similară din 2014.
Cel mai exportat model în primele 9 luni din 2015 a fost Dacia Duster (119.444 unități),
urmat de Dacia Logan (43.051 unităţi), Dacia Sandero (40.135 unităţi), Ford B-MAX
(38.786 unități) și Logan MCV (28.548 unități).
Ar mai fi de remarcat faptul că cca. 90% din producția națională realizată în aceste 9 luni
din 2015 a fost exportată, în timp ce pe piața internă au ajuns doar cca. 7,7% din aceasta.
III. Vânzările. Cu un volum total de 85.511 unități vândute în primele 9 luni ale anului
2015, consemnăm față de perioada similară din 2014, o creștere totală importantă, de
16,2%. Autoturismele, care reprezintă 82% din acest volum (69.659 unități), înregistrează o
creștere de 13,5% față de aceeași perioadă din 2014, iar vehiculele comerciale, una de
cca. 30%.
La autoturisme, după 9 luni din 2015 top-ul pe mărci este condus de către Dacia,
cu 24.542 de unități (35,2% din total), urmată de Volkswagen cu 6.939 unități (10%);
Skoda 6.264 unităţi (9%); Ford 4.354 unităţi (6,3%); Renault 4.196 unități (6%); și Opel,
2.639 unităţi (3,8%).
Pe modele, cu cele 11.532 unități, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în
primele 9 luni ale anului 2015, urmat de Dacia Duster, cu 4.715 unități, Dacia Sandero, cu
4.473 unități, Skoda Octavia, 2.841 unitați și Dacia Logan MCV, cu 2.289 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că singurul segment care
înregistrează un recul este Clasa A, scăderea fiind de 0,5%. Toate celelalte consemnează
creșteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +51,6%; SUV +25,9%; Clasa F +16%; Clasa
C, care reprezintă aproape jumătate din piață, +13,6%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața
cu o pondere care, la 9 luni, ajunge la 54%, în continuă scădere, însă, de la începutul
anului 2015 (în ianuarie, motorizările diesel reprezentau 67,4% din piață) și mai mică decât
cea din perioada ianuarie-septembrie 2014 (55,3%). Situația din piață ne arată faptul că 8
mărci și respectiv 8 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această
medie (54%).
In ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice, în primele 9 luni ale acestui
an au fost vândute 332 de autoturisme noi (din care 22 electrice 100%), comparativ cu
aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 157 unități (din care doar 3 electrice
100%).
In funcție de culoarea preferată, în aceste prime 9 luni, cele mai multe autoturisme
noi vândute au fost de culoare albă (35,4%), urmate de cele gri (22,2%) și cele albastre
(17,1%).
După clasificarea în funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se
prezintă astfel: 33,2% sunt de proveniență autohtonă, 17,9% sunt import Germania; 9,9%
din Cehia; 7,5% din Spania și 7,2% din Franța. In acest context, vânzările de autoturisme
din producția autohtonă au crescut, în aceste 9 luni din 2015, cu 22,9% față de aceeași
periodă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere
mult mai mică, respectiv de 9,3%.
IV. Estimare 2015. Având în vedere evoluția din primele 9 luni, cu creștere consistentă în
luna septembrie (+12%), este foarte posibil ca volumul total al vânzărilor de autovehicule
pentru întreg anul 2015 să atingă cifra de 112.000 unități, din care cca. 91.000 autoturisme
și cca. 21.000 vehicule comerciale (microbuze, comerciale ușoare și grele)

 

 

 

 

**  APIA