Analiza privind piata auto din Romania in luna Martie 2018 Imprimare
Auto
Marţi, 24 Aprilie 2018 10:55

 

                      

      Cererea de autovehicule la inceput de an rămâne la un nivel ridicat  In continuarre, anul 2018 consemnează cel mai mare volum de vânzări înregistrat  în primul trimestru din ultimii 10 ani. Această creștere este de 20,3% față de aceeași  perioadă a anului trecut. Există ca atare, un anumit optimism în rândul jucătorilor din  piața auto, care se așteaptă ca anul 2018 să fie al cincilea an consecutiv de creștere de  la declanșarea crizei economice (2009).
     Pe plan european însă, după o evoluție negativă în luna martie 2018 (-5,3%),
consemnăm în primul trimestru al acestui an o creștere extrem de mică (doar +0,7%)
compartiv cu evoluțiile de până acum, chiar dacă unele țări din UE, printre care și
România (+28,6%), au înregistrat creșteri consistente.

 

 

Această situație se datorează
avansului mult mai mic, sau chiar al scăderii pieței înregistrat în cele mai importante țări,
care, împreună, reprezintă 75% din totalul pieței UE. Acestea sunt: Franța +2,9%,
Germania +4,0%, Italia -1,5%, Spania +10,5% și UK - 12,4%.
In continuare, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice,
care acoperă 70% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele 3 luni ale
anului. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către
persoanele fizice în aceste prime 3 luni din 2018 (8.799 unități) este cu 76% mai mare
decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (4.996 unități); ca urmare, și ponderea
lor a crescut în 2018 la 30% de la 21% în 2017. Este însă de remercat că această
creștere importantă (la fel ca și cea de anul precedent) a avut loc înaintea demarării
Programului Rabla, ceea ce arată în mod foarte clar faptul că, în actuala conjunctură
economică favorabilă, acest program nu mai este la fel de important în ceea ce privește
decizia persoanelor fizice de achiziție unui autovehicul nou.
Referitor la autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în
primele trei luni din 2018 au fost înmatriculate 120.655 unități (cu 5,8% mai puține decât
în aceeași perioadă din 2017). Este însa de remarcat faptul că în luna martie 2018,
importurile de autoturisme rulate sunt cu cca. 20% mai mici decât în luna similară a
anului trecut. Cu toate acestea, este previzibil ca și în acest an numărul de autoturisme
rulate ce vor fi importate în parcul național să se situeze în jurul cifrei de 500.000 de
unități, relativ similar cu volumul înregistrat anul trecut. De remarcat ar fi însă pentru
începutul acestui an o oarecare îmbunătățire a vârstei acestor autoturisme rulate,
creșterile de volume fiind datorate, în mare parte celor mai noi de 7 ani.
                Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, nu detaliem aceste
două capitole. Menționăm doar datele referitoare la producția Ford România, care în
primele trei luni ale anului a realizat 36.313 unități, în creștere cu 135,8% (aproape 2,5
ori) comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut. In aceste condiții, și exportul Ford a
crescut cu 140,5% față de aceeași perioadă a anului precedent.


II. Vânzările de autovehicule noi. In primele 3 luni ale anului au fost vândute 35.993
unități (+ 20,3%), din care 29.531 autoturisme (+26,1%) și 6.462 autovehicule
comerciale (-0,6%).
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu
9.309 unități, urmată de către Volkswagen, cu 3.680 unități și Ford 3.055 unități.

La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 8.586 unități (29,1%
cotă de piață, pe un volum în creștere cu 41,9% față de primele trei luni din 2017),
urmată de Volkswagen cu 3.388 unități (11,5% cotă de piață, volume în creștere cu
19,0% față de 2017); Skoda 2.740 unităţi (9,3% din total piață, volume în creștere cu
25,8%); Ford 2.076 unităţi (7,0% din total piață, volume în creștere cu 19,0%) și Renault
2.013 unități (6,8% cotă de piață, volume mai mari cu 20,3%).
Pe modele, cu cele 3.270 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut
model în aceste prime trei luni din 2018, urmat de Dacia Sandero cu 2.112 unități, Dacia
Duster 2.103 unități, Skoda Octavia 1.086 unități și Renault Clio 963 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că majoritatea segmentelor
înregistrează creșteri, unele importante (A +68,8%, SUV +53,9%, Sport +34,3%,
F +23,3%, C +21,1%, B +10,5 și D +6,3%). Sunt însă altele care înregistează scăderi,
unele chiar semnificative (MPV -44,4% și E -14,7%).
In funcţie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor cu motoare pe
benzină continuă să crească, ajungând să dețină după primele 3 luni din 2018 un procent
de 54,9% din total, semnificativ mai mare față de ponderea pe care o avea în aceeași
perioadă a lui 2017 (45,7%).
Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 6 mărci și respectiv 6 modele au o
pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (54,9%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), interesul pentru
acestea continuă să crească, fapt ce face ca după primele 3 luni din 2018, acestea
să ajungă la o pondere de 2,2% din total piață. Chiar dacă volumele sunt încă foarte
mici, evoluția este una extrem de încurajatoare, înregistrându-se creșteri de +390,2%
(de 5 ori) la cele electrice și, respectiv +25,7% la cele hibride, fapt ce demonstrează că
există un interes important din partea clienților pentru această categorie de autoturisme.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând o pondere de 28,3% și respectiv, 23,7% din totalul preferințelor. Urmează
albastru cu o cotă 17,0% și negru cu 10,4%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală
(4x4). Acestea reprezintă 23,3% din totalul livrărilor realizate în aceste prime trei luni din
2018, pe un volum total de 6.884 unități, în creștere cu 23,6% față de 2017 (sub
creșterea medie a pieței, +26,1%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel:
28,2% provin din România, 23,2% din Germania, 11,9% sunt din Cehia; 6,5% din Turcia
și 6,3% din Spania.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut
în anul 2018 cu 51,4% comparativ cu anul 2017, în timp ce vânzările de autoturisme din
import au înregistrat o creștere de 18,3%.
=========

 

*** -  APIA