Analiza piata auto ianuarie 2019 Imprimare
Luni, 25 Februarie 2019 17:12
                          

    Cererea de autovehicule înregistrată în prima lună a anului 2019, la un nivel ridicat
   Anul 2019 a debutat promițător, cu un volum de vânzări în luna ianuarie
semnificativ superior celui din aceeași lună a anului trecut (+21,6%).
   Pe plan european însă, consemnăm, pentru prima lună din 2019, o scădere a
înmatriculărilor de autoturisme noi de 4,6% comparativ cu 2018, în condițiile în care cu
două excepții (România si Lituania) toate celelalte au înregistrat scăderi, unele
semnificative. Relevant pentru acest punct al analizei este scăderea înregistrată de cele
5 cele mai mari (dpdv al pieței auto) țări membre UE, situație care se prezintă astfel:
Franța -1,1%, Germania -1,4%, Italia -7,5%, Spania -8,0% și UK - 1,6%.
    In continuare, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice,
care acoperă 65% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în luna ianuarie. Este însă
de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în
această lună (3.057 unități) este cu 77% superior celui din luna ianuarie a anului trecut
(1.728 unități); ca urmare și ponderea lor a crescut de la 24% în 2018 la 35% în 2019.
    Acesta este încă un semnal pozitiv în ceea ce privește apetența persoanelor fizice de a
achiziționa autoturisme noi, fără a mai aștepta începerea programului Rabla, pe fondul
creșterii veniturilor, dar și a ofertei constructorilor de autovehicule și reprezentantilor
acestora din România.
    In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în
luna ianuarie 2019 au fost înmatriculate 36.126 unități, cu 8,0% mai puține decât în 2018,
dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând,
pe un volum important, o scădere de 18,5%).

    Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu
detaliem aceste două capitole. Menționăm doar datele referitoare la producția Ford
România, care în prima lună din 2019 a fost de 8.491 unități, în scădere cu 9,2%
comparativ cu luna precedentă.
II. Vânzările de autovehicule noi. In prima lună a anului au fost vândute 11.014 unități
(+21,6%), din care 8.832 autoturisme (+23,3%) și 2.182 vehicule comerciale (+15,3%).
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu
2.693 unități, urmată de către Ford, cu 1.198 unități și Volkswagen 992 unități.
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 2.440 unități (27,6%
cotă de piață, pe un volum în creștere cu 42,3% față de luna ianuarie 2018), urmată de
Ford cu 926 unități (10,5% cotă de piață, volume în creștere cu 66,3% față de 2018);
Volkswagen 880 unităţi (10,0% din total piață, volume în creștere cu 7,3%); Skoda 777
unităţi (8,8% din total piață, volume în creștere cu 2,0%) și Renault 559 unități (6,3% cotă
de piață, volume mai mari cu 33,1%).
Pe modele, cu cele 904 unități vândute, Dacia Duster este cel mai bine vândut
model în prima lună a lui 2019, urmat de Dacia Logan cu 715 unități, Skoda Octavia 342
unități, Renault Clio 329 unități și Ford Focus 319 unități.
Analizind segmentarea pe clase, remarcăm pentru prima lună a anului 2019 o
evoluție mixtă, astfel: creșteri pe segmentele B (+54,3%), Sport (+50,0%), SUV (+49,1%),
MPV (+14,9%), C (+5,0%) și scăderi pe A (-60,9%), F (-48,2%), E (-38,5%) și D (-3,5%).
In funcţie de tipul de combustibil, prima lună a anului 2019 consemnează un
raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care dețin un procent de 63,1% din
total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în prima lună a lui
2018 (50,9%).
Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 8 modele au o
pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (63,1%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora
continuă să fie una importantă, înregistrând în această primă lună a lui 2019 o cotă
de 3,6% din total piață. Pe segmente, consemnăm o creștere de 12,9% la autoturismele
electrice 100% și o scădere de 75,5% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele
hibride înregistrează o creștere de 143,4%.
Acestă evoluție constant pozitivă din ultimii ani, demonstrează faptul că stimulentele
de care autoturismele „verzi” beneficiază prin Programul Rabla Plus, ajută la o mai rapidă
penetrare pe piață a acestora, iar în masura în care stimulentele se vor menține în aceiași
parametrii, acest fapt poate genera un mai mare interes al constructorilor globali pentru
România.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând în luna ianuarie 2019, 26,8% și respectiv, 26,7% din totalul preferințelor.
Urmează albastru cu 16,3% și negru cu 10,0%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4).
Acestea reprezintă 23,0% din totalul livrărilor realizate în prima lună din 2019, pe un volum
total de 2.031 unități, în creștere cu 12,6% față de 2018 (sub creșterea medie a pieței,
+23,3%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 27,2%
sunt fabricate în România, 23,6% sunt fabricate în Germania, 10,8% în Cehia; 8,6% în
Turcia și 7,1% în Spania.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în
această primă lună din 2019 cu 49,5% comparativ cu ianuarie 2018, în timp ce vânzările
de autoturisme din import au înregistrat o creștere de doar 15,7%.
========= // =========
*
** APIA