Anul 2019 continuă promițător deși, după trei luni din 2019, creșterea s-a mai temperat, comparativ cu evoluția consemnată în primul trimestru al anului trecut. Avem, totuși, o creștere moderată (+5,6%), care, în condițiile reluării Programului Rabla cu o lună mai târziu comparativ cu anul trecut, este de natură să genereze un optimism moderat în piață. Pe plan european însă, consemnăm, după primele trei luni din 2019, volume mai mici ale vânzărilor de autoturisme noi în țările Europei vestice, care, pe ansamblul UE 15 înregistrează o scădere de cca. 3,5% comparativ cu 2018. Având în vedere ponderea pe care aceste țări o reprezintă în totalul pieței UE, apreciem că, și pe ansamblul UE 28, rezultatul pe primul trimestru din 2019 va fi unul negativ. Relevant pentru acest punct al analizei este faptul că martie 2019 este a șaptea lună consecutivă de scădere a pieței europene, comparativ cu luna similară a anului anterior (o explicație pentru scăderile de anul trecut fiind trecerea la cerințele de omologare WLTP). Principalele țări din UE, care, împreună, acoperă cca. 75% din piața, înregistrează, după 3 luni, următoarea evoluție: Franța -0,6%, Germania +0,2%, Italia -9,6%, Spania -6,9% și UK – 2,4%.
In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 72% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele trei luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime trei luni (8.606 unități) este cu 2,2% inferior celui din perioada similară a anului trecut (8.799 unități); ca urmare, și ponderea lor a scazut de la 30% în 2018 la 28% în 2019. Apreciem că această scădere este datorată, în principal, faptului că anul trecut, Programul Rabla a fost lansat cu o lună mai devreme (15 martie). Pe cale de consecință, așteptarea generată de începerea programului s-a reflectat în vânzările din luna martie a acestui an. In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele trei luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 110.308 unități, cu 8,6% mai puține decât în 2018, dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 14,9%). Analiza sectorială. I. Producţia naţională și exportul. Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste două capitole. Menționăm doar faptul că producția Ford România în martie 2019 (13.350 unități), a crescut cu 6,1% comparativ cu luna februarie a acestui an. In ceea ce privește exportul, cele 13.403 unități realizate în luna martie 2019, reprezintă o creștere de 6,5% față de volumul exportat în luna anterioară a acestui an. II. Vânzările de autovehicule noi. Luna martie 2019, consemnează un volum al vaânzărilor în scădere (-8,1%) comparativ cu luna similară a anului trecut, impactul decalării cu o lună a Programului Rabla fiind, probabil, una dintre explicații. Cu toate acestea, in primul trimestru al anului 2019 au fost vândute cu 6,3% mai multe autovehicule, pe un volum total de 38.253 unități, din care 31.174 autoturisme (în creștere cu 5,6%) și 7.079 vehicule comerciale (în creștere cu 9,5%). Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 9.008 unități, urmată de către Volkswagen, cu 3.718 unități și Ford 3.449 unități. 2/2 La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 8.218 unități (26,4% cotă de piață, pe un volum în scădere cu 4,3% față de 2018), urmată de Volkswagen cu 3.230 unități (10,4% cotă de piață, volume în scădere cu 4,7% față de 2018); Skoda 2.629 unităţi (8,4% din total piață, volume în scădere cu 4,1%), Ford 2.485 unități (8,0% cotă de piață, volume mai mari cu 19,7%) și Renault 2.428 unități (7,8% cotă de piață, volume mai mari cu 20,6%). Pe modele, cu cele 2.399 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primul trimestru din 2019, urmat de Dacia Duster cu 2.340 unități, Dacia Sandero 1.768 unități, Renault Clio 1.452 unități și Skoda Octavia 1.072 unități. Analizând segmentarea pe clase, remarcăm pentru primele trei luni ale anului 2019, o evoluție mixtă, astfel: creșteri pe segmentele Sport (+40,4%), MPV (+38,4%), SUV (+18,2%), B (+13,9%), E (+7,8%) și scăderi pe F (-39,6%), A (-21,5%), D (-11,9%) și C (-7,0%). In funcţie de tipul de combustibil, primele trei luni ale lui 2019 consemnează un raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care dețin un procent de 65,8% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele trei luni ale lui 2018 (54,8%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (65,8%). In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora continuă să crească, ajungând să dețină, în primele trei luni ale lui 2019, o cotă de piață relativ importantă, respectiv 3,1%. Pe categorii, consemnăm o creștere de 5,0% la autoturismele electrice 100% și o scădere de 54,8% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creștere de 77,4%. Acestă evoluție constant pozitivă din ultimii ani - în 2015 se vindeau doar 46 de autotursime electrice și plug-in, în timp ce anul trecut de 21 ori mai multe (!), respectiv 987 unități) demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele „verzi” beneficiază prin Programul Rabla Plus, ajută la o mai rapidă penetrare pe piață a acestora. Ca atare, în masura în care stimulentele se vor menține în aceiași parametri, iar bugetul acestui program va continua să crească, este de așteptat ca și interesul pentru România al constructorilor globali de astfel de autovehicule să fie unul pe măsură. In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând în primele trei luni ale lui 2019, 27,8% și respectiv, 25,3% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 16,5% și negru cu 11,1%. O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 22,3% din totalul livrărilor realizate în primele trei luni ale lui 2019, pe un volum total de 6.945 unități, în creștere cu 0,8% față de 2018 (mult sub creșterea medie a pieței, care a fost +5,6%). In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: România 25,8%, Germania 21,9%, Cehia 10,9%, Turcia 9,1% și Spania 7,5%. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut în aceaste prime trei luni din 2019 cu 3,6% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere de 9,1%.
========= // =========
*
** - APIA |