Analiza evolutiei parcului de autoturisme din Romania – vechimea parcului auto, Imprimare
Joi, 20 Iunie 2019 10:34
           
                          Analiza evolutiei parcului de autoturisme din Romania
              – vechimea parcului auto, factor determinant de creștere a poluării-
           

                       Imagine similară

  
    Recentele date referitoare la evolutia parcului auto din Romania, publicate de catre autoritatile din Romania, arată o deteriorare constantă a vârstei medii a acestuia, dar mai important, creșterea numărului de autoturisme vechi si foarte vechi care continuă să-l alimenteze din plin, mai ales în ultimii doi ani (de când a fost eliminat Timbrul de mediu).
    (1) Parcul auto din Romania pe grupe de varsta. Remarcăm faptul că autoturismele a caror norma de poluare este una foarte ridicata, respectiv o vechime de peste 15 ani - varsta la care se « califica » cu succes pentru programul « Rabla » - aveau, la sfarsitul
anului 2018, o pondere de cca. 47% (fig.1).
     Avand în vedere evolutia în timp a nivelulului maxim admis al emisiilor poluante pentru  omologarea autovehiculelor (dar si nivelul acestora in trafic), aceasta situatie reflecta potentialul extrem de ridicat de deteriorare a
calității aerului din orașe (o vechime de peste 15 ani corespunde unor norme de poluare, în cel mai fericit caz, Euro3).
    Fig.1 : Evolutia pe grupe de varsta a parcului national de autoturisme (3,5 mil. unitati in 2007 si 6,4 mil. unitati in 2018)
(2) In acest context, este de remarcat creșterea ponderii autoturismelor cu motorizare diesel existente in parcul auto din Romania,
care, in perioada analizata, aproape și-a dublat ponderea (de la 24,8% la 44,6%). Este de remarcat cresterea mai mare înregistrata
in ultimii doi ani (2017 si 2018), dupa eliminarea « Timbrului de mediu ». Aceasta evolutie are, de asemenea, un impact nefavorabil
asupra mediului din perspectiva emisiei de CO2, gaz de sera, cu efect negativ asupra schimbarilor climatice.
Fig. 2 : Evolutia ponderii autoturismelor în functie de tipul de motorizare (diesel / benzina).
(3) In ceea ce priveste repartizarea parcului de autoturisme intre regiunile de dezvoltare ale Romaniei (fig. 3), aceasta releva o
distributie relativ echilibrata (10%-13%), exceptie facând Bucuresti-Ilfov (unde sunt inmatriculate si un numar superior de vehicule cu
varsta mai mica de 10 ani).
Fig.3. Distributia regionala a parcului auto din Romania (2018)
Motorină Benzină <10 ani="">10 ani
Bucuresti-Ilfov 44,3% 55,7% 39,0% 61,0%
Nord-Est 47,1% 52,9% 15,4% 84,6%
Sud-Est 41,6% 58,4% 18,5% 81,5%
Sud 38,6% 61,4% 17,2% 82,8%
Sud-Vest 40,5% 59,5% 13,6% 86,4%
Vest 44,0% 56,0% 15,4% 84,6%
Nord-Vest 53,8% 46,2% 16,0% 84,0%
Centru 45,4% 54,6% 16,6% 83,4%
TOTAL 44,6% 55,4% 20,6% 79,4%
Combustibil Vechime (pondere)
Regiune
2/2
(4) Vechimea medie a parcului de autoturisme si gradul de motorizare din Romania în context european.
Din informatiile publicate de catre autoritatea de înmatriculare (DRPCIV) rezulta faptul ca vechimea medie a autoturismelor din Romania a fost in 2018 de cca 15,4 ani, in timp ce, conform ACEA, pe ansamblul UE (date 2016), ea a fost de 11 ani.
Un alt indicator relevant pentru dimensiunea parcului auto national și potențialul său de creștere (sigur, în raport cu o serie de factori economici și sociali), este gradul de motorizare (autotursime / 1000 loc.). Din acest punct de vedere, România, cu cele 328 unități / 1.000 loc. este pe ultimul loc în UE (care, pe ansamblul țărilor care o compun a consemnat în anul 2016 o medie de 587 autoturisme / 1.000 loc.)
4.1. Analiza teritoriala a vechimii medii a parcului auto si gradul de motorizare din judetele Romaniei, reflectă două categorii de situații, niciuna de natură încurajatoare.
- Cele in care varsta medie ridicata a autoturismelor inmatriculate in parcul judetean este dublată de un grad de motorizare scazut, deci putine masini si in mare parte, vechi (ex : BT, VS, TR, IS) – Fig. 3;
- Cele in care varsta medie ridicata este dublata de un grad de motorizare ridicat (ex : AR, AB, CS, HD, SM) - > multe masini vechi
Fig. 4 : Vechimea medie a parcului de autoturisme din Romania (2018) : Medie RO : 15,4 ani
Fig. 5 : Gradul de motorizare la 31.12.2018 (autoturisme / 1000 locuitori). Medie RO : 328 autoturisme/1.000 locuitori (comparativ cu media UE din anul 2016, de 587 autoturisme / 1000 loc.)
===== // =====
TOP 10 Județe – cea mai mare vechime medie (în ani) a parcului auto
MEHEDINTI 17,3
CARAS SEVERIN 17,1
SUCEAVA 17,1
SALAJ 16,9
SATU MARE 16,9
BOTOSANI  16,9
ARAD 16,8
BISTRITA NASAUD 16,8
ALBA 16,7
BUZAU 16,7
TOP 10 Județe - cel mai scazut grad de motorizare
VASLUI 195
CALARASI   197
BOTOSANI   207
TELEORMAN  216
 IASI   225
IALOMITA  235
 GIURGIU  236
DAMBOVITA  259
OLT   259
VRANCEA  2