Analiza piata auto după cinci luni din 2019 Imprimare
Miercuri, 26 Iunie 2019 09:22

                

                ușoară trafic stradă mașină noapte fotografie seară roșu vehicul mașină sport vehicul cu motor supercar Imagine rece instantaneu misto poza masina de oras masina sport exterior auto mașină compactă monitorului de calculator design auto vehicul de lux masina de performanță iluminat auto

 
    Piața auto din România: evoluția pozitivă după cinci luni din 2019 consolidează perspectivele pentru un al șaselea an consecutiv de creștere importantă
    Luna mai a anului 2019 continuă promițător evoluția de până acum. Astfel, dacă după primele patru luni din 2019, se consemna o creștere de 10,9%, în urma rezultatului bun din luna mai (+9,2% față de volumul din aprilie), evoluția pieței auto ajunge la +11,6%.
     
   Pe plan european însă, consemnăm, după primele cinci luni din 2019, volume mai mici ale vânzărilor de autoturisme noi din Uniunea Europeană, respectiv -2,1% comparativ cu 2018. Această scădere este determintă, în special, de țările EU15, care au și cea mai mare pondere în totalul pieței UE (- 2,5%). Este însă de reținut faptul că mai 2019 este prima lună de stagnare (+0,1%) după 8 luni de scădere consecutivă a pieței europene, (evoluție explicabilă pentru ultima parte a anului trecut de trecerea la cerințele de omologare WLTP).
Principalele țări din UE care, împreună, acoperă cca. 75% din piața, înregistrează după 5 luni, următoarea evoluție: Franța 0,1%, Germania +1,7%, Italia -3,8%, Spania -5,1% și UK –3,1%.
Sursa: ACEA https://www.acea.be/press-releases/article/passenger-car-registrations-2.1-five-months-into-2019-0.1-in-may
In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice care acoperă 58% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele cinci luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime cinci luni (28.223 unități) este cu 24,8% superior celui din perioada similară a anului trecut (22.620 unități), chiar dacă, în 2019, Programul Rabla a demarat cu 1 lună mai târziu decăt anul trecut (deci, o perioadă mai scurtă de funcționare efectivă în aceste prime 5 luni); ca urmare, și ponderea persoanelor fizice a crescut, pe ansamblul perioadei analizate, de la 38% în 2018 la 42% în 2019.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele cinci luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 184.091 unități, cu 6,6% mai puține decât în 2018, dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 11,9%).
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste două capitole. Menționăm doar faptul că producția Ford România după primele 5 luni din 2019 (59.450 unități), este cu 3,2% mai mare față de luna precedentă si cu 1,2% mai mare față de aceeasi perioadă din anul anterior.
In ceea ce privește exportul de autoturisme Ford a realizat în primele 5 luni din 2019, respectiv 59.142 unități, și acesta înregistrează volume superioare anului anterior (+ 1,7%).
2/3
II.Vânzările de autovehicule noi. Luna mai 2019 consemnează un volum al vânzărilor în creștere(+13,5%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, în primele cinci luni ale anului 2019, se înregistrează o creștere generală a pieței cu 11,6%, pe un volum total de 78.486 unități. Din acestea, 67.042 sunt autoturisme (care înregistrează, astfel, o creștere de 13,1%) și 11.444 vehicule comerciale (în creștere cu 3.2%).
Un alt aspect relevant este creșterea continuă a pieței în ultimele 12 luni (o singură lună fiind în scădere – martie 2019 -, probabil, datorită așteptării demarării programului Rabla din acest an).
Sursa: date APIA
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 22.014 unități, urmată de către Renault, cu 6.867 unități și Volkswagen 6.849 unități, Dacia conducând top-ul la categoria autoturisme, iar Ford la cea de vehicule comerciale ușoare.
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 20.888 unități (31,2% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 8,7% față de 2018), urmată de Renault cu 6.259 unități (9,3% cotă de piață, volume în creștere cu 43,3% față de 2018); Volkswagen 6.031 unităţi (9,0% din total piață, volume în creștere cu 2,1%), Skoda 5. 390 unități (8,0% cotă de piață, volume mai mici cu 2,5%) și Ford 4.285 unități (6,4% cotă de piață, volume mai mari cu 13,7%).
Pe modele, cu cele 8.750 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele cinci luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 4.674 unități, Dacia Sandero 4.615 unități, Renault Clio 3.210 unități și Skoda Octavia 2.012 unități.
Analizând segmentarea pe clase, după primele cinci luni ale anului, consemnăm o evoluție mixtă, astfel: creșteri pe segmentele Sport (+26,3%), SUV(+23,2%), clasa B (+21,2%), clasa C (+6,8%) și scăderi pe F (-46,1%), A (-21,4%), D (-14,8%), MPV (-8,0%) și E (-3,3%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele pe benzină dețin un procent de 71,2% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele cinci luni ale lui 2018 (58,8%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 8 modele au o pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.
3/3
Pe de altă parte, în luna mai, a crescut cu 2 puncte procentuale ponderea motorizărilor diesel, față de cota avută în luna aprilie (21,3% față de 19,4%). In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel după 5 luni din 2019 este 25,4%, 8 mărci și respectiv, 8 modele având opondere a vânzărilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comercialeușoare, ponderea motorizărilor diesel, reprezintă 95,8% din total. La acest subiect, apreciem necesar să facem următoarea mențiune: deși motoarele diesel de ultimă generație au limite de emisii poluante comparabile cu cele pe benzină, având în plus, emisii de CO2 mai mici decât acestea, constatăm că în spațiul public este promovată o percepția generală nefavorabilă inclusiv pentru noul diesel, datorită unor enunțuri publice insuficient documentate si care fac referire la nivelul emisiilor poluante ale autoturismelor diesel cu norme de poluare depășite astăzi dpdv tehnologic (Euro4 si inferior). In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2, depinde, în continuare, în mare măsură, de o mai mare penetrare pe piață a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generație.
Autoturismele “verzi“ (electrice și hibride): ponderea acestora continuă să crească, ajungând să dețină, în primele cinci luni ale lui 2019, o cotă de piață relativ importantă, respectiv 3,4% (anul trecut au avut o pondere de doar 2,3%), după ce, în luna mai, acestea au înregistrat o cotă de piață de 4,6% (cea mai mare pondere lunară de când acestă categorie de autoturisme este evidențiată în statisticile noastre !)
Pe categorii, consemnăm o creștere de 149,3% (2,5 ori) la autoturismele full electrice și o scădere de 34,3% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creștere de 71,0%. In acest context, trebuie remarcată evoluția foarte bună din primele două luni de derulare a Programului Rabla Plus din acest an, perioadă în care numărul persoanelor fizice care au achiziționat omașină electrică, a crescut de cca. 5 ori (!) comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Detalii pe http://www.apia.ro/publicatii/buletin-statistic/
Această evolutie constant pozitivă din ultimii ani ne încurajează să susținem continuarea și în anii viitori a acestui Program (ex: până în 2025), dar cu un buget superior, în concordanță cu cererea de autovehiculele „verzi”, care va continua să crească semnificativ, obiectivul fiind de a avea în parcul național un număr cât mai mare de autovehicule, deloc sau cât mai puțin poluante, în conformitate cu cerințele UE în domeniu.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 18,8% din totalul livrărilor realizate în primele cinci luni ale lui 2019, pe un volum total de 12.637 unități, în creștere cu doar 0,7% față de 2018 (mult sub creșterea medie a pieței, care a fost +13,1%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: România 31,1%, Germania 17,9%, Cehia 10,3%, Turcia 10,2% și Spania 8,1%.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în aceste prime cinci luni din 2019 cu 12,9% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp ce cele din import au înregistrat o creștere de 13,2%.
========= // =========
C
*
** APIA