Studiu : Un drum greoi pentru sectorul auto, între volume slabe, reglementări stricte, inovații .... |
Joi, 18 Iulie 2019 10:58 | |||||||||||||||
Euler Hermes, liderul global în asigurarea de credit comercial şi recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor, prezintă un studiul privind evoluția sectorului auto, care are o valoare la nivel mondial de 5.800 miliarde de dolari și are un risc mediu.
În 2018, la nivel mondial vânzările de autoturisme și producția de automobile au înregistrat primele scăderi din ultimii nouă ani, iar 2019 se așteaptă să rămână provocator pentru industria automobilelor.
Sectorul auto în România Oarecum în contradicție cu evoluțiile din statele dezvoltate, în România sectorul auto trece printr-o perioadă favorabilă, cu creșteri consecutive în ultimii cinci ani ale achizițiilor de mașini noi la nivel local. Plusul de 20% înregistrat în 2018 fiind urmat de 6% creștere în primul trimestru al anului 2019 ar putea marca încă un an pozitiv. Principala pârghie de creștere rămâne exportul, numărul de mașini exportate depâșind semnificativ numărul de mașini importate an de an, asigurând un excedent comercial semnificativ în balanța de plăți. Revenind la tendințele globale, propensitatea consumului către mașinile pe benzină în dauna celor diesel se confirmă și local, ponderea primelor crescând spre 2/3 din total față de circa 55% în 2018. De asemenea, mașinile electrice și hibrid cresc ca pondere, dar încă nu dețin un volum semnificativ. Impactul cel mai puternic asupra industriei auto europene în următorii ani este foarte probabil să apară nu datorită Brexit și nici ca urmare a impunerii unor restricții tarifare în relația cu Statele Unite, ci din alinierea la propriile regulamente ale Uniunii Europene de limitare a emisiilor de carbon. Astfel, celor 20% necesar a fi reduse până în 2021 li se adaugă încă 15% până în 2025, respectiv 37.5% până în 2030 – peste așteptările inițiale (-30%) ale producătorilor. În lumina acestor constrângeri, a necesității prezervării marjelor într-o industrie ciclică aflată într-un stadiu târziu al ciclului economic, așteptările pentru piața europeană sunt de creștere cu 2.6% a prețului mediu în perioada 2019-2020, respectiv o scădere a înregistrărilor de mașini noi cu 3.1%, ceea ce ar echivala cu o scădere de aproape 3 miliarde EUR în vânzările de mașini. Cu o pondere numai a Germaniei de peste 40% atât în exporturi, cât și în importurile de vehicule cu motor, România nu poate rămâne imună la schimbările mai sus estimate la nivel continental. Deși producătorii globali de automobile au acumulat rezerve-tampon importante începând cu 2010, iar în cazul celor activând în Europa începând cu anul 2014 – creștere anuală de 16% în vânzări, respectiv 22% în profituri operaționale între 2015-2018 – presiunile pe venituri și marje se vor intensifica. Pentru menținerea indicatorilor financiari în limite rezonabile, este de așteptat ca producătorii să-și exercite în ultima instanță forța de negociere superioară în relația cu furnizorii captivi atât la nivelul marjelor de profit, cât și al gestionării capitalului circulant. La ce trebuie să fim atenți? • Scăderea vânzărilor de vehicule ușoare pe piețele de top din SUA, China, Europa și declinul rapid al vehiculelor diesel. • Momentul de creștere a vehiculelor electrice în Europa și schimbările în mediul de reglementare, în special subvențiile publice pentru vehiculele electrice și interzicerea motoarelor cu combustie internă. • Inovarea în conducerea autonomă și în noile servicii de mobilitate, care stimulează cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare, investițiile în active fixe, piața de fuziuni și achiziții și parteneriatele cu diverși furnizori. • Strategiile producătorilor și ale lanțului de aprovizionare ca răspuns la incertitudinile Brexit și la amenințările SUA asupra tarifelor.
Subsectoare: Producătorii de automobile: Producătorii se confruntă cu o presiune puternică din partea concurenței globale: diversificarea geografică, lansările de modele inovatoare și ajustările costurilor de operare rămân o strategie esențială pentru a proteja profitabilitatea și a finanța cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare, capex, M&A și parteneriate necesare pentru transformarea industriei.
Furnizori de autovehicule. Cel mai adesea furnizorii înregistrează o creștere mai mare a veniturilor și a rentabilității comparativ cu producătorii. Tranziția de pe piață este de a crește conținutul tehnic pe mașină și de oportunități, dar pentru a reduce drastic necesitatea unor componente (adică a motorinei).
Punctele forte ale sectorului auto
Punctele slabe ale sectorului auto
Principalii jucători:
|