Piața auto din România după 8 luni Imprimare
Marţi, 24 Septembrie 2019 14:38
           
   Piața auto din România: deși ritmul de creștere s-a temperat, după 8 luni din acest an, se înregistrează o creștere relativ solidă (+ 9,0%), în contrast cu evoluția din alte state europene In luna august, consemnăm în România o creștere a pieței totale de 4,5% comparativ cu luna similară a anului anterior. Astfel, după primele opt luni din 2019, se înregistrează o creștere generală de 9,0% comparativ cu aceeași perioadă din 2018. In acest context, este de reținut faptul că, spre deosebire de majoritatea Statelor Membre UE, România înregistrează o creștere continuă a pieței în ultimele 12 luni (o singură lună fiind în scădere – martie 2019, posibil datorită așteptarii începerii programului “Rabla”, cf. Fig1).
  Pe de altă parte, referitor la vânzările de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul că  grupul celor 5 țări (FR, D, IT, ES, si UK) care, impreună, totalizează cca.75% din piata auto a UE, înregistrează în primele opt luni din 2019, o scădere generală de 2,6% comparativ cu aceeași perioadă din 2018, astfel: Spania -9,2%, UK –3,3%, Franța -3,0%, Italia -3,0%. Singura piață care nu este în teritoriul negativ și care datorită mărimii sale, are un impact semnificativ asupra evoluției de ansamblu, Germania, înregistrează la 8 luni o creștere totală de +0,9%.
    In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice,care realizează 58% din totalul achizițiilor de autoturisme din primele opt luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime opt luni (47.167 unități) este cu 30,8% superior celui din perioada similară a anului trecut (când se înregistrau doar 36.066 unități). Ca urmare, și ponderea achizițiilor realizate de către persoanele  fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 36% în 2018 la 42% în 2019.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele opt luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 293.507 unități, cu 6,0% mai puține decât în 2018, având și o structură de vârstă îmbunătățită (cu scăderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem
aceste două componente ale analizei. Menționăm doar producția și exportul Ford România, care
înregistrează volume consistente după primele 8 luni din 2019, respectiv 89.479 unități (-2,4%) la
producție și 89.314 unitați (-2,9%) la export.
2/3
II. Vânzările de autovehicule noi. Luna august 2019 consemnează un volum al vânzărilor în
creștere (+4,5%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, în primele opt luni ale anului
2019, se înregistrează o creștere generală a pieței cu 9,0%, pe un volum total de 129.759 unități. Din
acestea, 110.998 sunt autoturisme care, pe ansamblului perioadei, înregistrează o creștere de
10,6% și 18.761 vehicule comerciale, acestea având o creștere de doar 0,1%.
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 34.419
unități, urmată de către Volkswagen, cu 11.435 unități și Renault 11.012 unități. Dacia, cu 32.621
unități, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (2.522 unități) pe cel de la vehicule
comerciale ușoare.
Top mărci autoturisme. După Dacia, cu cele 32.621 unități (29,4% cotă de piață, realizată pe
volum în creștere cu 6,1% față de 2018), urmează Volkswagen cu 10.022 unități (9,0% cotă de piață
și un volum în scădere cu 4,3% față de 2018); Renault 9.652 unităţi (8,7% din total piață și un volum
în creștere cu 29,2%), Skoda 9.190 unități (8,3% cotă de piață și un volum mai mare cu 2,7%) și Ford
7.650 unități (6,9% cotă de piață și un volum în creștere cu 23,4%).
Pe modele, cu cele 13.360 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în
primele opt luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 7.610 unități, Dacia Sandero 6.888 unități,
Renault Clio 4.242 unități și Skoda Octavia 3.342 unități.
Analizând segmentarea pe clase, după primele 8 luni ale anului, consemnăm o evoluție mixtă,
astfel: creșteri pe segmentele Sport (+40,1%), SUV(+19,9%), clasa B (+15,4%), clasa C (+5,2%), și
scăderi pe F (-42,4%), D (-17,2%), MPV (-14,4%), E (-5,7%) și A (-1,3%). Este însă de remarcat
faptul că, dacă Clasa SUV își continuă evoluția crescătoare (ceea ce este foarte posibil), aceasta va
ocupa, în scurt timp, primul loc în preferințele clienților, în detrimentul Clasei C, care mulți ani a
dominat acest top (Fig.2).
(Fig.2)
In funcţie de tipul de combustibil al achizițiilor de autoturisme, o primă remarcă ar fi cea
că în luna august, atât autoturismele cu motoare pe benzină cât și cele diesel au cedat procente celor
cu combustibili alternativi. Cu toate acestea, după 8 luni, autoturismele pe benzină continuă să
dețină un procent de 71,1% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau
în aceeași perioadă din 2018 (59,4%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 6 mărci și
respectiv 9 modele au o pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.
(Fig.3)
Pe de altă parte, în august,
ponderea motorizărilor diesel a scăzut
cu 1,2pp față de cota avută în luna
iulie, dar trendul pe care îl remarcăm
în acest an este unul crescător, fiind
posibil ca el să se consolideze în
lunile următoare (Fig.3). In acest
context, ponderea la care ajung
autoturismele cu motoare diesel după
8 luni din 2019 este 25,1% din total, 8
mărci și respectiv, 8 modele având o
pondere a vânzărilor de autoturisme
peste acest procent.
In schimb, la categoria vehicule comerciale ușoare, ponderea motorizărilor diesel reprezintă 96,7%
din total.
3/3
La acest subiect (evoluție diesel), apreciem necesar să reiterăm mențiunea făcută și cu alte
ocazii: motoarele diesel de ultimă generație au emisii poluante comparabile cu cele pe benzină,
având, în plus, emisii de CO2 mai mici (deci, consum mai redus) decât acestea la modele cu echipări
similare (cca. -15%-20%). In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce
privește reducerea emisiilor de CO2 (atât de către constructorii de automobile, cât și de către Statele
semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel puțin pe termen mediu, în mare măsură,
de o mai mare penetrare pe piață a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generație. In
acest context, se observă faptul că, atât în România, dar și în unele state europene (ex: Germania),
ponderea motorizării diesel cunoaște o evoluție pozitivă în ultima perioadă, existând un optimism
relativ în piață în ceea ce privește continuarea acestei evoluții.
Autoturismele “verzi“ (electrice și hibride): în luna august, acestea au înregistrat o cotă de
5,4% din total, superioară celei din luna precedentă. Pe ansamblul celor 8 luni din 2019,această
categorie de autoturisme înregistrează o creștere semnficativă de volum (4.166 față de doar 2.603 în
2018), fapt ce face ca ponderea sa în ansamblul pieței să fie una să fie una semnificativ mai
mare celei din anul trecut (3,8% în 2019 față de doar 2,6% în 2018).
Pe subcategorii, consemnăm o creștere de 129,5% (2,3 ori) la autoturismele full electrice și o
scădere de 11,% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creștere de
54,6%. In acest context, trebuie remarcată și în acest an evoluția foarte bună a Programului Rabla
Plus, numărul persoanelor fizice care au achiziționat o mașină electrică (full sau plug-in) fiind de cca.
3 ori (!) mai mare decât cel consemnat la sfârșitul lunii august a anului trecut. Un alt aspect important
de semnalat este faptul ca în primele 8 luni ale acestui an au fost achiziționate mai multe autoturisme
cu încărcare electrică decât în întreg anul trecut (8M2019 = 1.064 unități vs. 12M2018 = 987)
(Fig 4)
Această evoluție constant pozitivă din
ultimii ani (x15 ori în 3 ani) impune, din rațiuni de
mediu, continuarea, și în anii viitori, a acestui
Program (ex: 2020-2025), dar cu un buget în
creștere, în concordanță cu cererea tot mai
ridicată de autovehicule „verzi”, dar și cu țintele
în domeniu stabilite pentru România în Directiva
UE nr. 1161/2019 (achizițiile publice de
autovehicule cu emisii zero sau scăzute trebuie
să ajungă la o pondere minimă de 18,7% în
perioada de referință august 2021 – dec.2025).
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea
reprezintă 18,8% din totalul achizițiilor realizate în primele opt luni ale lui 2019, pe un volum total de
20.910 unități, unul relativ similar cu cel consemnat și în 2018.
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația după 8 luni din 2019 se prezintă
astfel: România, o pondere de 29,5%, Germania 18,2%, Cehia 10,7%, Turcia 9,6% și Spania 8,7%.
In acest context, comparativ cu perioada similară din 2018, vânzările de autoturisme din
producția autohtonă au crescut cu 9,5%, iar cele din import cu 11,1%.
========= // =========
*
*  APIA