Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule în luna Iunie și după șase luni din 2022 Imprimare
Vineri, 15 Iulie 2022 09:46

  

                            Piaţa maşinilor noi a scăzut puţin în primul semestru, dar cea second-hand  a crescut spectaculos. Top 5 cele mai căutate mărci

   Inmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la șase luni 2022 (+23,2%) faţă de 2021
• Autoturismele “electrificate” au o creștere de 122,7%, realizând o cotă de piață de 20,4%
• Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, în scădere cu 14,2%, iar cele grele + bus cresc  cu  5,5%.

    După evoluția importantă a primelor  luni, iunie 2022 vine cu o scădere de 7,8% a
înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul  precedent, scădere înregistrata după 5 luni
de creștere de la începutul acestui an

    Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna  iunie 2022 este în creștere cu 8,9% față de
perioada similară din anul 2020 şi cu 20,0%  in scădere faţă de iunie 2019.

 

 

 

Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA
In piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după șase luni din 2022,
este condus de către Dacia (16.434 unități), urmată de Ford (6.139 unități), Toyota (5.050 unități),
Hyundai (4.630 unități), Renault (4.550 unități), Volkswagen (4.220 unități), Skoda (3.962 unități),
Mercedes Benz (3.556 unități), Peugeot (2.090 unități) și Kia (1.379 unități).
„APIA constată cu bucurie o evoluție pozitivă a pieții de mașini noi din România în prima
jumătate a anului 2022, având o creștere seminificativă față de perioada similară a anului trecut.
Organizația noastră a susținut activitatea operatorilor din business-ul auto - importatori, dealeri, agenți
– în fața autorităților, pentru a oferi clienților de automobil din România condiții cât mai bune. În ciuda
multiplelor crize prin care trece industria auto la nivel global, APIA reușit să aibă un dialog constructiv
cu ministerele și agențiile guvernamentale, care să ofere mai multă predictibilitate pentru consumator.
Programele Rabla - la care APIA a fost un partener important al Ministerului Mediului si al AFM –
Administrația Fondului de Mediu, sunt un bun exemplu în acest sens.
APIA evoluează către o organizație a Mobiltății ce grupează actorii importanți din toate domeniile
implicate în acest fenomen național și global. Încă de la lansarea de către Comisia Europeană a
programului „Fit for 55”, Asociația noastră a militat pentru o analiză detaliată și o înțelegere profundă a
schimbărilor majore cerute de acest program. Între timp, prin votul din Parlamentul Europei și al
Consiliului European, programul CE a devenit lege și va fi aplicat pe întreg teritoriul UE. APIA își
propune un dialog serios cu guvernul României pentru a stabili de urgență cele mai bune măsuri și
etape necesare evoluțiilor implicate până în 2035, cand vom avea vânzarea de automobile noi cu
emisii zero. În acest sens, APIA a avansat deja o serie de inițiative care să contribuie serios la evoluția
spre electromobilitate a pieții românești. Noi credem ca realizarea unui program / calendar național
care să facă trecerea la electromobilitate într-un mod transparent, etapizat, tinând cont de nevoile și
posibilitățile consumatorului de automobil, este fundamental pentru tinta asumata pentru 2035.”

 

   Segmentarea  pe clase.

  Dupa  primele șase luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+218,8%), Clasa B
(+0,2%), Clasa C (+19,3%), Clasa D (+13,4%), Clasa E (-16,4%), Clasa F (-3,0%), SUV (+25,3%),
MPV (+168,2%) și Clasa Sport (+28,9%), raportat la perioada similară din anul anterior

 In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,2%,

în creștere cu 0,7% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,2%, în scădere cu 0,9% și Clasa
B cu o cotă de 16,1%, în scădere cu 3,7% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului    trecut.

 

   In   funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele șase luni din   acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 24,5% față de perioada similara  din   2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare   diesel, acestea înregistrează o scădere de 26,4% față de primele șase luni din 2021 și dețin o cotă de   14,5% din total.

 

   In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele șase luni din
acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 24,5% față de perioada similară din
2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare
diesel, acestea înregistrează o scădere de 26,4% față de primele șase luni din 2021 și dețin o cotă de
14,5% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-
in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă),
ajung să dețină, după șase luni din 2022, o cotă de piață de 20,4%, care depăşeşte cu 5,9% si 3.460
unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general,
cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie s-au dublat (+122,7%)
comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă
a autoturismelor 100% Electrice (+411,7%) şi a celor plug--in hybrid (+119,3%).

Cu atât mai mult, în primele șase luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful
clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu
2.385 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 37 ori față de aceeaşi perioadă a anului
precedent, Tesla Model 3, 279 unități, cu o creștere de 19 ori față de 2021, Hyundai Kona cu 233
unități, în creștere cu 356,9%, Volkswagen e-UP! cu 209 unități, în creștere cu 39,3% și Renault Zoe
cu 135 unități, în creștere cu 84,9%.
  In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 208
unități, +252,5%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 143 unități, +138,3%, Hyundai Tucson cu 121
unități și o creștere de 611,8%, Renault Captur cu 119 unități, în creștere cu 11,2% și Mercedes
Benz GLC cu 115 unități, în creștere cu 51,3%.

   Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota
Corolla cu 1.203 unități, în creștere cu 30,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 987 unități și
14,2% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 763 unități, în creștere cu 23,7%.
„În primul semestru al anului curent continua cresterea livrarilor in ceea ce priveste
autovehiculele “ electrificate “ total sau parțial, în raport cu celelalte tipuri de mașini care folosesc încă
motoarele termice. Este un fenomen la care ne așteptam, ținând cont de facilitățile oferite de către
autoritățile române - cu care APIA a purtat și poarta, în continuare, un dialog permanent - alături de
tendințele manifestate la nivel global. Pentru anul în curs, ca și pentru următorii ani, rămâne o
provocare pentru industria de profil satisfacerea cerererii in creștere pentru autovehicule non poluante
împreună cu realizarea, de către factorii responsabili, a unei infrastructuri eficiente de încărcare a
bateriilor, atât din punctul de vedere al timpilor de încarcare cât și al localizării acestora.”
Mihai Ivanescu, Vicepreședinte APIA

   Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), observăm că, după șase luni
din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 20,6%, corespunzătoare unui volum total de 11.953
unități, în creştere cu 1,7% față de anul 2021, când se înregistrau 11.749 unități.
In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în iunie 2022 au
fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 56,0% din totalul achizițiilor de autoturisme.
Dacă ne raportăm la cele șase luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 60,0%,
iar diferenta de 40,0% le revine persoanelor fizice.

II. Autovehicule comerciale ușoare
Această categorie de autovehicule înregistrează, în iunie 2022, o scădere de 9,9% față de luna
iunie 2021. Pe ansamblul celor șase luni din acest an, se remarcă o scădere de 14,2%, care
consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+23,3%).
„Piața totală de vehicule comerciale din România a înregistrat o ușoară creștere în comparație cu
primul semestru al anului trecut (2021). Luate pe segmente, categoria 3,5- 6 tone este cea cu cele mai
puține unități înregistrate, dar cu cea mai mare creștere procentuală. Segmentul de vehicule
comerciale între 6 și 16 tone, cat si cel de vehicule comerciale grele, peste 16 tone, cel care are cea
mai mare pondere in cota de piață a vehiculelor comerciale, au înregistrat creștere. Vehiculele
comerciale ușoare, cele sub 3,5 tone au înregistrat o scădere de peste 16%, fiind singurul segment
care înregistreaza o scădere a înmatriculărilor.
Segmentul bus de peste 22 de locuri a înregistrat o creștere de 30,6%. Potențialul pe segmentul
de autobuze în România este mare, având în vedere nevoia de înnoire a parcurilor auto de transport
urban și interurban.
Cererea de vehicule comerciale se menține la un nivel înalt, trend început înca din semestrul 2 al
anului 2021, însă producătorii nu reușesc sa fabrice pe măsura cererii. Războiul început de Rusia
împotriva Ucrainei a accentuat și mai mult lipsa componentelor necesare în fabricarea camioanelor.
Dacă în timpul pandemiei componentele electronice au fost cele care lipseau, războiul a generat lipsa
cablajelor, majoritatea producându-se în Ucraina.
În acest context, majoritatea mărcilor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a
anului trecut.”
Claudia Iordache, membru Consiliu Director APIA.
     Propuneri de inițiative APIA  :
  1. Propunerea de construire a unei scheme de stat, cu scopul de a impulsiona achiziția de
autoturisme electrice pentru taxiuri;
  2. Program național pentru rețea de stații de încarcare electrice de tip fast charge, stații special
dedicate pentru transportul în comun (taxi, car sharing, etc);
  3. Aplicație / mapare la nivel de România pentru sincronizarea celor 3 fluxuri principale
analizate în amplasarea rețelei de stații de încarcare -> Flux de turism, Flux rutier și Flux
energetic;
  4. Propunere pentru înființarea unui comitet interministerial cu rol de implementare a policitilor
UE în domeniul transporturilor.
  5. Stabilirea unui sistem de bonusare suplimentara pentru achizitia autoturismelor produse din:
• Materiale reciclabile
• Autoturisme cu grad de reciclare mare
• Fabrici cu nivel scazut de emisii CO2
*
*__  APIA

 

 

 

 

a