Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule în luna Decembrie si pe tot anul 2022 Imprimare
Auto
Marţi, 17 Ianuarie 2023 12:29
   

   Inmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la 12 luni 2022 (+6,8%) faţă de 2021
 Autoturismele “electrificate” au o creștere de 49,0%, realizând o cotă de piață de 21,7%
 Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, în scădere cu 14,9%, iar cele grele + bus cresc cu 17,3%.

 

   După evoluția importantă a lunilor  anterioare, decembrie 2022 vine cu o  creștere de 2,9% a înmatriculărilor de   autovehicule faţă de luna similara a   anului precedent.
   Dacă ne raportăm la anii anteriori,  luna decembrie 2022 este în scădere cu
20,7% față de perioada similară din anul  2020 şi cu 6,0% faţă de decembrie  2019.
    Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA

   In piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după 12 luni din 2022, este
condus de către
    Dacia (40.253 unități), urmată de
    Ford (11.992 unități),
    Renault (11.611 unități),
    Toyota (10.717 unități),
    Hyundai (9.551 unități),
    Volkswagen (9.059 unități),
    Skoda (8.669 unități),
    Mercedes Benz (7.317 unități),
   Peugeot (4.103 unități) și
   BMW (2.985 unități).
   
I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna decembrie
2022, un volum de 12.287 unități, cu 4,7% mai mult decât în luna similară din 2021.
   Segmentarea pe clase.
    După cele 12 luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+58,0%), Clasa B
(-2,5%), Clasa C (+1,8%), Clasa D (+9,2%), Clasa E (+2,0%), Clasa F (+13,8%), SUV (+8,9%), MPV
(-5,4%) și Clasa Sport (+10,7%), raportat la perioada similară din anul anterior.

    Segmentarea pe clase.
    După cele 12 luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+58,0%), Clasa B
(-2,5%), Clasa C (+1,8%), Clasa D (+9,2%), Clasa E (+2,0%), Clasa F (+13,8%), SUV (+8,9%), MPV
(-5,4%) și Clasa Sport (+10,7%), raportat la perioada similară din anul anterior.
In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 42,7%,
în creștere cu 0,8% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,1%, în scădere cu 1,3% și Clasa
B cu o cotă de 18,8%, în scădere cu 1,8% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
    In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în cele 12 luni din acest
an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,2% față de perioada similară din 2021,
ajungând, astfel, la o pondere de 64,5%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare
diesel, acestea înregistrează o scădere de 5,0% față de cele 12 luni din 2021 și dețin o cotă de 13,8%
din total.

    Segmentarea pe clase.
    După cele 12 luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+58,0%), Clasa B
(-2,5%), Clasa C (+1,8%), Clasa D (+9,2%), Clasa E (+2,0%), Clasa F (+13,8%), SUV (+8,9%), MPV
(-5,4%) și Clasa Sport (+10,7%), raportat la perioada similară din anul anterior.
In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 42,7%,
în creștere cu 0,8% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,1%, în scădere cu 1,3% și Clasa
B cu o cotă de 18,8%, în scădere cu 1,8% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în cele 12 luni din acest
an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,2% față de perioada similară din 2021,
ajungând, astfel, la o pondere de 64,5%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare
diesel, acestea înregistrează o scădere de 5,0% față de cele 12 luni din 2021 și dețin o cotă de 13,8%
din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-
in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă),
ajung să dețină, după 12 luni din 2022, o cotă de piață de 21,7%, care depăşeşte cu 7,9% si 10.041
unităţicota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,1% din piață în cele 12 luni ale anului 2022 față de
anul 2021 când reprezentau doar 5,3%.

   Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general,
cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie au crescut considerabil
(+49,0%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea
importantă a autoturismelor 100% Electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%).
   Cu atât mai mult, în primele 12 luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful
clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu
6.830 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 122,6% față de aceeaşi perioadă a anului
precedent, Tesla Model 3, 759 unități, cu o creștere de 248,2% față de 2021, Volkswagen e-UP! cu
514 unități, în creștere cu 18,2%, Hyundai Kona cu 365 unități, în scădere cu 4,9% și Renault Zoe cu
269 unități, cu o scădere de 22,5% față de cele 12 luni ale anului trecut.
 
    In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 324
unități, +24,1%, urmată de Hyundai Tucson cu 271 unități, +18,3%, Renault Captur cu 247 unități și
o scădere de 8,2%, Mercedes Benz GLE cu 246 unități, în creștere cu 36,7% și Mercedes Benz GLC
cu 206 unități, în scădere cu 8,0%.
    Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota
Corolla cu 2.397 unități, în creștere cu 12,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.978 unități și
5,5% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 1.697 unități, în creștere cu 5,4%.
    Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), observăm că, după 12 luni din
2022, acestea dețin o cotă de piață de 21,4%, corespunzătoare unui volum total de 27.321 unități, în
creștere cu 11,2% față de anul 2021, când se înregistrau 24.565 unități.
   In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna
decembrie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 57,0% din totalul
achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele 12 luni din acest an, persoanele juridice acoperă
un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.

    II. Autovehicule comerciale ușoare
    Această categorie de autovehicule înregistrează, în decembrie 2022, o scădere de 8,6% față de
luna decembrie 2021. Pe ansamblul celor 12 luni din acest an, se remarcă o scădere de 14,9%, care
consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+6,8%).
In acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada
similară a anului trecut.
*
*__  APIA