Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule în luna Ianuarie 2023 Imprimare
Auto
Joi, 16 Februarie 2023 13:05
                   Două platforme vă spun pe loc cât valorează o mașină rulată. O puteți vinde și folosi banii ca avans pentru un autoturism nou
    Inmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere în Ianuarie 2023 (+31,2%) faţă de Ianuarie 2022
• Autoturismele “electrificate” au o creștere de 61,2%, realizând o cotă de piață de 22,0%
• Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, în creștere cu 24,3%, iar cele grele + bus cu 31,6%
După evoluția importantă a lunilor  anterioare, ianuarie 2023 vine cu o creștere
de 30,6% a înmatriculărilor de autovehicule   faţă de luna similara a anului precedent.
Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna    ianuarie 2023 este în creștere cu 86,4% față
de perioada similară din anul 2021 şi cu 0,5%    în scădere faţă de ianuarie 2020
In piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după prima lună din 2023,
este condus de către Dacia (4.591 unități), urmată de Renault (1.485 unități), Mercedes Benz (786
unități), Toyota (772 unități), Hyundai (765 unități), Ford (764 unități), Volkswagen (675 unități),
Skoda (578 unități), BMW (441 unități) și Suzuki (387 unități).
I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna ianuarie
2023, un volum de 12.134 unități, cu 31,2% mai mult decât în luna similară din 2022.
Segmentarea pe clase. După prima lună a anului 2023, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+147,5%), Clasa B
(+40,6%), Clasa C (+60,0%), Clasa D (-28,2%), Clasa E (+45,5%), Clasa F (+5,4%), SUV (+21,4%),
MPV (-96,3%) și Clasa Sport (-8,7%), raportat la perioada similară din anul anterior

 
     Segmentarea pe clase.
    După prima lună a anului 2023, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:
Clasa A (+147,5%),
Clasa B (+40,6%),
Clasa C (+60,0%),
Clasa D (-28,2%),
Clasa E (+45,5%),
Clasa F (+5,4%),
SUV (+21,4%),
MPV (-96,3%) și
Clasa Sport (-8,7%),
raportat la perioada similară din anul anterior.
   
   In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 38,9%,
în scădere cu 3,1% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 31,0%, în creştere cu 5,6% și Clasa
B cu o cotă de 20,7%, în creştere cu 1,4% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în prima lună din acest an,
motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 2,2% față de cota deținută în perioada similară din
2022, ajungând, astfel, la o pondere de 66,0%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare
diesel, acestea înregistrează o scădere de 1,9% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de
12,0% din total.
    Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-
in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă),
ajung să dețină, după prima lună din 2023, o cotă de piață de 22,0%, care depăşeşte cu 10,0% cota
deţinută de motoarele diesel.
   Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,8% din piață în prima lună a anului 2023 față de
anul 2022 când reprezentau doar 6,2%.

   Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general,
cele “verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil
(+61,2%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea
importantă a autoturismelor 100% Electrice (+87,5%) şi a celor plug-in hybrid (+20,3%).
Cu atât mai mult, în prima lună din anul 2023, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului
unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 497 unități, cu o
creștere de 235,8% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Volkswagen e-UP!, 109 unități, cu o
creștere de 263,3% față de 2022, Renault Megane cu 57 unități, fără înmatriculări în ianuarie 2022,
Tesla Model 3 cu 46 unități, în scădere cu 38,7% și Tesla Model Y cu 39 unități, fără înmatriculări în
ianuarie 2022.

   In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Mazda CX 60, cu 43
unități, fără înmatriculări în ianuarie 2022, urmată de Volkswagen Tiguan cu 41 unități și o creștere de
127,8% fătă de perioada similară a anului anterior, Ford Kuga cu 36 unități și o scădere de 5,3%,
Hyundai Tucson cu 32 unități, la același nivel ca în ianuarie 2022 și BMW X5 cu 31 unități, în creștere
cu 138,5%.
    Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota
Corolla cu 202 unități, în creștere cu 46,4% față de 2022, urmată de Renault Clio cu 190 unități și
726,1% creștere, apoi Toyota Yaris cu 133 unități, în creștere cu 133,3%.
    Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), observăm că, după prima lună
din 2023, acestea dețin o cotă de piață de 22,4%, corespunzătoare unui volum total de 2.715 unități,
în creștere cu 44,6% față de anul 2022, când se înregistrau 1.878 unități.
    In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna ianuarie
2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 52,0% din totalul achizițiilor de
autoturisme, iar diferenta de 48,0% le revine persoanelor fizice.

   II. Autovehicule comerciale ușoare
   Această categorie de autovehicule înregistrează, în ianuarie 2023, o creștere de 24,3% față de
luna ianuarie 2022.
In acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada
similară a anului trecut.

*
*__ APIA