Noua eticheta UE este deja aici, dar, potrivit expertilor din industrie, nu va spune tot Imprimare
Auto
Sâmbătă, 03 Noiembrie 2012 14:42

          O nouă etichetă care are ca scop evidenţierea prerogativelor de eficienţă şi siguranţă ale anvelopelor noi devine lege astăzi în Uniunea Europeană. Cu această ocazie, experţii subliniază faptul că eticheta pune în lumină doar câteva criterii care influenţează performanţa unei anvelope.

                                 

       Noua etichetă UE pentru anvelope este proiectată ca un sistem de notare care să direcţioneze consumatorii să cumpere anvelope care sunt mai prietenoase cu mediul şi mai sigure prin afişarea în mod clar a trei criterii de performanţă pentru anvelope – rezistenţa la rulare, aderenţa pe carosabil umed şi nivelul zgomotului exterior. Începând de astăzi, toate anvelopele pentru maşini de pasageri, camioane şi camionete trebuie să fie puse în vânzare cu aceste informaţii furnizate prin intermediul acestei etichete în punctele de distribuţie.


 

Producătorul de anvelope Goodyear salută această iniţiativă, dar subliniază faptul că noua etichetă UE pentru anvelope reflectă doar câțiva din factorii importanţi care au impact asupra performanţei.

Jean-Pierre Jeusette, director general al Centrului pentru Inovare din Luxemburg, spune: “Eticheta are un uriaş potenţial de impact din punct de vedere financiar, al mediului şi al siguranţei de-a lungul întregii Europe. Analiştii noştri arată că dacă toate maşinile europene ar rula cu anvelope cu grad A, ar putea fi economisite 27 de miliarde de dolari din carburant[1] în fiecare an. Aceasta ar putea însemna o reducere de a emisiilor de CO2 cu până la 20 milioane de tone[2].”

“Alegerea unei anvelope pentru maşini de pasageri cu grad A la aderenţa pe carosabil umed în locul unei anvelope cu grad G, ar putea însemna o reducere cu 30% a distanţei de frânare pe suprafeţele de drum umede – adică oprirea cu până la 18 metri mai devreme[3]. Aceasta însemnă trei sau chiar


Acest efect poate varia în funcţie de vehicule şi de condiţiile de condus, dar diferenţa dintre gradul G şi gradul A pentru un set complet de anvelope ar putea reduce consumul de carburant al unei maşini cu până la 7,5%, dacă măsurăm conform setului de metode de etestare prevăzut în actul gislativ EC 1222/2009. (Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860 / http://www.etrma.org/uploads/documents/2011-05-16%20Presentation%20label_EN.pdf). De exemplu: alegând anavelope cu un grad B la rezistenţa la rulare în locul unor anvelope cu grad G, un conducător auto poate face o economie de 315 euro pe toată durata de viaţă a anvelopelor. Calculul este bazat pe următoatea asumpţie: un consum mediu de carburant de 8l/100 km (80l/1000 km), 7,5% = 6l mai puţin carburant; 1,50 EUR/litru = 9 euro/1000km media kilometrajului 35.000 km = €315. Cu aproximativ 217.750.000 de maşini aflate în circulaţie pe drumurile europene (Sursa: http://www.acea.be/news/news_detail/vehicles_in_use/) şi o medie a kilometrilor parcurşi anual în Europa de 14.000km, aceasta înseamnă un potenţial anual de economisire de până la 27 de miliarde de dolari dacă toate maşinile europene ar rula echipate cu anvelope cu grad A.

[2] Sursă: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860.

Acest efect poate varia în funcţie de vehicule şi de condiţiile de condus, dar diferenţa dintre gradul G şi gradul A pentru un set complet de anvelope ar putea exprimat în distanţe de frânare cu până la 30% mai scurte (e.g. pentru o maşină de pasageri obişnuită ce rulează cu 80 km/h aceasta se traduce într-o distanţă de frânare cu 18 metri mai scurtă, dacă măsurăm conform setului de metode de etestare prevăzut în actul gislativ EC 1222/2009. (Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860 / http://www.etrma.org/uploads/documents/2011-05-16%20Presentation%20label_EN.pdf).

 

 

patru lungimi de maşină.”

“Cu toate acestea, eticheta poate servi doar ca punct de plecare pentru consumatori şi managerii de flote, care ar trebui să caute dincolo de etichetă alte criterii care afectează performanţa per ansamblu a unei anvelope. Pentru o perspectivă mai largă, Goodyear testează peste 50 de factori diferiţi în timpul procesului de dezvoltare al unei anvelope, printre aceştia numărându-se manevrabilitatea anvelopei în condiţii de drum uscat şi umed, stabilitatea laterală şi stabilitatea la viteză mare. Un element crucial pentru siguranţă, performanţa nivelului rezistenţei la acvaplanare în curbe nu este reflectat pe noua etichetă UE pentru anvelope.”

Organizaţia independentă de testare TÜV a pus de asemenea în lumină limita informaţiilor afişate pe noua etichetă UE pentru anvelope.

Michael Staude, directorul unei linii de produs – anvelope şi roţi la TÜV SÜD Automotive, a precizat: “Noua etichetă UE pentru anvelope este ca un fel de lumânare; aruncă un strop de lumină pe factorii care afectează performanţa unei anvelope, dar nu se compară cu o torţă. Multe aspecte specifice ale performanţei pur şi simplu nu sunt reflectate prin informaţiile expuse pe noua etichetă. Anvelopele de iarnă sunt un exemplu foarte bun. Este o limită de care cumpărătorii trebuie să fie conştienţi. Trebuie să puneţi mai multe întrebări distribuitorului de anvelope la care apelaţi şi nu trebuie să vă aşteptaţi ca noua etichetă să vă spună tot ceea ce aveţi nevoie să ştiţi.”

“Succesul acestei scheme va fi de asemenea influenţat de punerea ei în aplicare, fiecare din cele 27 de state membre ale UE fiind direct responsabile de aplicarea noii legislaţii în ţara lor. Trebuie de asemenea să fie implementat un sistem de penalităţi eficient pentru a putea impune noua lege, ca sprijin în creşterea credibilităţii noii etichete pentru anvelope. Executarea efectivă va face o concurenţă echitabilă pentru toate companiile din piaţă şi se va asigura că publicul, distribuitorii de anvelope şi toţi cei implicaţi în această industrie nu sunt îndreptaţi în mod greşit către achiziţionarea unor anvelope inferioare care au fost incorect etichetate fie accidental fie în mod deliberat,” a explicat Staude.

Cele mai mari economii vor fi realizate de flotele comerciale, a explicat Emmanuel Robinet, director pentru evaluarea anvelopelor la Goodyear: “Rezistenţa la rulare contribuie cu aproximativ 30% la consumul de carburant al unui camion, astfel alegerea corectă a anvelopelor poate reduce considerabil consumul de carburant al unui vehicul.

“Impactul potenţial asupra mediului poate fi enorm şi poate fi estimat în termeni de costuri financiare la echivalentul a 7000 de euro pe toată durata de viaţa a anvelopelor – suficient pentru un manager de flote care cumpăra un set nou de anvelope.”[1]

Despre Goodyear

Goodyear este una din cele mai mari companii producătoare de anvelope din lume. Are aproximativ 71.000 de angajaţi şi îşi fabrică produsele în 53 de unităţi de producţie din 22 de ţări peste tot în lume. Cele două centre ale sale pentru inovare din Akron, Ohio şi Colmar-Berg, Luxemburg dezvoltă produse şi servicii de ultimă generaţie care stabilesc standardul pentru tehnologie şi performanţă în această industrie.

Goodyear are o experiență de 111 ani în dezvoltarea unei părți vitale a oricărui vehicul - anvelopa. Noi credem că avem o responsabilitate fiind implicați în dezbaterea privind siguranța anvelopelor, și vrem să contribuim la o mobilitate mai sigură. În Europa, Goodyear este semnatar al Cartei Europene pentru Siguranța Rutieră (ERSC). Goodyear a susținut ideea unei etichete europene pentru anvelope care să ajute consumatorii să aleagă anvelopele din perspectiva siguranței și a protecției mediului. Goodyear a sprijinit introducerea obligatorie a Sistemului de Monitorizare a Presiunii în Anvelope – în toate autoturismele, construite începând cu 2012, și în toate automobilele începând cu 2014. Goodyear a susținut de asemenea ideea ca statele membre să adopte legi care să susțină utilizarea anvelopelor de iarnă pentru a crește siguranța rutieră în condiții de iarnă. Goodyear este implicat alături de partenerii săi și în demonstrarea siguranței rutiere.



[1] Acest calcul este rezultatul testelor făcute de Centrul pentru Inovare al Goodyear din Luxemburg în 2012 şi are la bază următarea asumpţie: la un consum mediu de carburant de 32,3l/100km → 323l/1000km → 14,7% un potenţial al economiilor realizate = 47,5l mai puţin carburant per 1000 km → la un preţ al carburantului de 1,50 EUR/litru = 71,25 EUR/1000km → 100.000 km /an = 7125 EUR economii/an).

 

 

 

Multumim  :

              PR Managing Partner

              QLT Group Division SRL

              Izabella Ghiţă