Livrarile de autoturisme si vehicule comerciale la 7 luni din 2013 cu 14% mai putin decit in 2012 Imprimare
Auto
Vineri, 23 August 2013 15:20
         Din decembrie 2011 și pana în Iulie 2013, doar luna mai 2012 a înregistrat un volum   mai mare de autovehicule vândute de catre operatorii din piața auto.
                                       
    Totuși, pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale)
înregistrează după 7 luni din 2013 o scădere de 14% comparativ cu aceeași perioadă din
anul trecut. In interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al
vânzărilor de 13,2%, scăderea fiind totuși atenuată față de procentul înregistrat luna
trecută, când acesta era de peste -19%. Si pe plan european se constată o evoluție
negativă, principalele țări înregistrând scăderi importante pe ansamblul celor 7 luni de până
acum (Franța -9,7%, Italia -9,1%, Germania -6,7%), chiar dacă și aici, în 2013 luna Iulie a
fost una semnificativ mai bună decât cea de anul trecut.

    In continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele
juridice (76% din totalul la 7 luni). Astfel, pe fondul demarării târzii a Programului “Rabla”, dar
și a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 7 luni doar 24%
din total (în creștere totuși față de primele 6 luni când acest procent era de 19%). Este însă
de remarcat faptul ca în luna Iulie, acest raport a fost mult mai echilibrat (47% p. fizice vs.
53% p. juridice), această situație fiind datorată faptului că Programul “Rabla” a început să
funcționeze efectiv.
      In plus, continuă să se manifeste în piață impactul negativ al importului masiv de
vehicule rulate care, la un volum de 128.504 unităţi la autoturisme şi 25.700 la vehicule
comerciale, au o creştere de 44%, respectiv 7% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă
că, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România, au
fost aduse alte 3,6 rulate !
     Analiza sectorială.
     I. Producţia naţională.
    Aceasta a înregistrat în luna Iulie o creștere de 25% faţă de luna precedentă (+61% față de
luna Iulie 2012), ceea ce face ca, după 7 luni din 2013, să avem o creştere totală faţă de
2012 de 40,2% (la volum total 270.064 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producției de
autoturisme care înregistrează o creștere de 48,8% (volum total 270.050 unităţi). In cifre
absolute, fata de aceeași periodă din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 77.406 mai multe
autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Sandero (76.153 unități, volum
dublu față de 2012), urmată de Dacia Duster (75.624 unități), Dacia Logan (65.285 unități) și
Ford B-MAX (50.434 unități).
      II. Exportul. Si la acest capitol înregistrăm la 7 luni o creștere semnificativă în acest an,
aceasta fiind, la un volum total de 225.388 unităţi, de 17,4% comparativ cu aceeași perioadă
din anul trecut. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează
+23,9%.
     Cel mai exportat model în luna iulie, a fost Dacia Sandero (11.652 unităţi), urmat de Duster
(9.932 unităţi) şi B-MAX (7.132 unităţi). Pe ansamblul celor 7 luni de până acum, pe primul
loc este Duster (74.168), urmat de Sandero (72.098) si Ford B-MAX (50.444).
Ar mai fi de remarcat faptul că peste 83% din producția națională a fost exportată, industria
auto contribuind astfel în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al României.
2 / 2
     III. Vânzările.
    Deși luna iulie înregistrează cele mai bune volume din ultimul timp, la 7 luni
vânzările de autovehicule înregistrează o scădere de 14% (volum total 42.996 unități) faţă de
aceeași perioadă din 2012. Inregistrând, în total, doar 36.069 unități, autoturismele
“contribuie” la această situație cu -13,2%.
La autoturisme, top-ul pe mărci la 7 luni din 2013 este format din Dacia, cu 11.346
unităţi vândute (31,5% din total, cu 2,2% mai mult decât la 6 luni), urmată de Volkswagen
(4.149 unităţi / 11,5%), Skoda (2.769 unităţi / 7,7%), Renault (2.091 unităţi / 5,8%), Ford
(2.042 unităţi / 5,6%), şi Hyundai (1.631 unităţi / 4,5%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero,
Volkswagen Golf şi Skoda Octavia.
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 7 luni, doar clasa
monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 8,5% şi
44%!. Aici ar fi de remarcat faptul că modificarea Codului Fiscal - prin care a fost limitată
deductibilitatea amortizării - se dovedește a fi un factor suplimentar de scădere pentru
autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media
pieței(31% - 32%).
În funcţie de tipul de combustibil, se menține în 2013 creșterea ponderii livrărilor de
autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 7 luni la 53,7% din piață, față de 50,3% cât
se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. Este explicabil dacă avem în vedere faptul
că volumele autoturismelor diesel au scăzut cu doar 7,3%, in timp ce cele pe benzină cu
19,7% (care însă și-a diminuat în iulie pierderea pe care o înregistrau la 6 luni, ca urmare a
demarării Programului “Rabla”). Un alt aspect pe care il menționîm în analizele noastre
lunare la acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este mai prezentă în vânzările
unor anumite mărci sau modele. La acest criteriu, pentru patru din primele zece mărci,
motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări, situațe care se menține și la modele,
unde cinci dintre modele înregistrează un procent de peste 70% motorizare diesel din
vânzările respectivei mărci.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o
scădere mai puternică a pieței (-18,1%), dar și faptul că primele trei mărci (Dacia, Ford,
Renault), reprezintă împreună aproape 50% din piață.
               Evoluţia pieţei 2013.
              După cum menționam și în informarea de luna trecută, având în vedere faptul că
impactul Programului “Rabla” asupra pieței a început să se resimtă abia la sfârșitul lunii Iunie
(când primele tichetele valorice au ajuns la dealeri pentru achizitia unei mașini noi), cu un
impact destul de puternic (cca 4.000 de unitati) in luna Iulie, o eventuală actualizare a
estimării făcute la începutul anului poate fi avută în vedere doar după analiza rezultatelor
înregistrate în August.
C.d.P.