Scadere generala a pietei auto de 9,8% pe primele 10 luni din 2013 Imprimare
Auto
Joi, 21 Noiembrie 2013 12:42
               Deși pe plus în ultimele 4 luni, piața auto rămâne la 10 luni în teritoriul negativ
                              
    In ultimele luni (iulie-octombrie) vânzările raportate au înregistrat creșteri față de lunile similare din 2012, fapt ce face ca pentru aceste 4 luni 2013 să consemnăm o creștere medie de 2,9% față de aceeași perioadă din 2012, din care la autoturisme, de 7,9%.
     Cu toate acestea, pe totalul celor 10 luni din 2013, avem o scădere generală a pieței de 9,8%, din care
la autoturisme de 8,3%.
    Si pe plan european observăm o evoluție negativă a principalelor piețe europene pe
ansamblul celor 10 luni din 2013, astfel: Franța -7,4%, Italia -8%, Germania -5,2%).
In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de
către persoanele juridice (73% din totalul la 10 luni). In ceea ce privește situația pe luna
octombrie, raportul este și de această dată favorabil achizițiilor realizate de către persoanele
juridice care reprezintă 71% din total. Oricum, pe fondul demarării Programului “Rabla”, in
ultimele patru luni (iulie-octombrie), situația s-a mai echilibrat față de primele luni ale anului,
când acest raport era net în favoarea persoanelor juridice (peste 80%).

Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
La un volum total de 339.166 unităţi fabricate în 10 luni, se înregistrează o creștere de
21,9% faţă de anul 2012, cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme care
înregistrează o creștere de 27,1% (volum total 339.150 unităţi). In cifre absolute, fata de
aceeași periodă din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 61.035 mai multe autovehicule.
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (99.299 unități), urmată de Dacia
Sandero (95.420 unități), Dacia Logan (70.693 unități) și Ford B-MAX (62.690 unități).
II. Exportul. La un volum de 302.184 unităţi exportate în aceste 10 luni, înregistrăm și la
acest capitol o creștere semnificativă în 2013(+12,2%), comparativ cu aceeași perioadă din
anul trecut. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus
de 16,6%.
Cel mai exportat model în cele 10 luni de până acum a fost Dacia Duster (98.878 unităţi),
urmat de Sandero (94.750 unităţi) şi Ford B-MAX (62.696 unităţi).
Ar mai fi de remarcat faptul că aprox. 89% din producția națională a fost exportată, fapt ce
face ca industria auto să contribuie în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al
României.).
III. Vânzările. Cu un volum total de 8.295 unități vândute în luna octombrie, și unul total la 10
luni de 65.747 unități (din care 55.400 autoturisme), consemnăm față de 2012 o scădere
totală de 9,8%, scădere la care autoturismele “contribuie” cu -8,3%, ambele, în revenire
ușoară față de cifrele consemnate după 9 luni. Un alt aspect important de semnalat este
faptul că vânzările de autoturisme din producția națională au înregistrat în ultimele 4 luni
creșteri importante față de 2012, fapt ce face ca la 10 luni, acestea să ajungă în teritoriul
pozitiv (+8,5%), comparativ cu vânzările mărcilor din import care rămân în zona negativă.
La autoturisme, top-ul pe mărci după 10 luni din 2013 este condus de către Dacia,
cu 18.518 unităţi vândute (33,4% din total), urmată de Volkswagen (6.204 unităţi /11,2%),
Skoda (4.393 unităţi / 7,9%), Renault (3.232 unităţi / 5,8%), Ford (2.951unităţi / 5,3%), şi
Opel (2.292 unităţi / 4,1%).
2 / 2
Pe modele, situația rămâne neschimbată față de luna trecută, Dacia Logan fiind pe
primul loc, urmat de Sandero, Duster, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia.
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 10 luni din 2013, dintre
clasele cu vânzări importante, doar clasa monovolum este pe plus (13,3%), toate celelalte
fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 1,1% şi 26%!. iar evoluția este diferită: astfel,
săderile mai mici decât media pieței sunt înregistrate de clasele de volum (B –1,1% si C –
2,8%), în timp ce clasa mică (A) la fel ca și clasele superioare - (D, E, SUV), înregistrează
scăderi peste media pieței (26%-31% clasele A, D si E si -18% SUV).
In funcţie de tipul de combustibil, se menține în 2013 creșterea ponderii livrărilor de
autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 10 luni la 52,7% din piață, față de 50% cât
se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. Este explicabil dacă avem în vedere faptul
că volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scăzut cu doar 3,9%, în timp ce,
cele pe benzină cu 13,4%. Un alt aspect pe care îl menționăm în analizele noastre lunare la
acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este prezentă în vânzările unor mărci
sau modele. La acest criteriu, opt din primele zece mărci, înregistrează vânzări cu motorizare
diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 80%), situație care se menține și la modele, unde
8 dintre modele înregistrează un procent de peste 50% motorizare diesel din vânzările
respectivei mărci.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o
scădere mai puternică a pieței (-20%) - datorată aproape în totalitate absenței de pe piață a
vehiculelor consacrate din producția internă -, dar și faptul că peste 45% din piață este
acoperit de primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault).
Concluzie.
Este de așteptat ca în ultimele 2 luni ale lui 2013, suplimentarea programului Rabla să
mențină volumele la cote superioare față de cele din lunile similare ale lui 2012, fapt ce nu va
reuși însă să ducă la recuperarea scăderilor din prima jumatate a anului, 2013 urmând să se
încheie, astfel, în teritoriul negativ.