Analiza privind piata auto la 11 luni din 2013 Imprimare
Auto
Luni, 16 Decembrie 2013 13:27
    În ultimele luni 5 luni ale lui 2013 (iulie-noiembrie) vânzările raportate au înregistrat   creșteri față de lunile similare din 2012, fapt ce face ca pentru această perioadă să  consemnăm o creștere medie de 4,1% față de aceeași perioadă din 2012, din care la
autoturisme, de 7,1%.
                             
      Cu toate acestea, pe totalul celor 11 luni din 2013, avem o scădere generală a
pieței de 8,1%, din care la autoturisme de 7.2%.
     Și pe plan european observăm o evoluție negativă a principalelor piețe europene pe
ansamblul celor 11 luni din 2013, astfel: Franța -6,9%, Italia -7,7%, Germania -4,9%).
    În continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate
de către persoanele juridice (74% din totalul volumelor la 11 luni).
    În ceea ce privește  situația pe luna noiembrie, raportul este și de această dată favorabil achizițiilor realizate de  către persoanele juridice care reprezintă 81% din total, în ciuda funcționării Programului “Rabla”, care în ultimele patru luni (iulie-octombrie), echilibrase într-o oarecare masură situația comparativ cu primele luni ale anului.
     Parctic, în noiembrie, s-a revenit la dezechilibrul înregistrat în primele luni ale anului, când acest raport era net în favoarea  persoanelor juridice (peste 80%).

Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
La un volum total de 368.039 unităţi fabricate în 11 luni, se înregistrează o creștere de
19,5% faţă de anul 2012, cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme care
înregistrează o creștere de 24% (volum total 368.011 unităţi). În cifre absolute, față de
aceeași periodă din 2012, au fost fabricate în 2013 cu 59.950 mai multe autovehicule.
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (111.039 unități), urmată de Dacia
Sandero (108.379 unități), Dacia Logan (71.955 unități) și Ford B-MAX (65.590 unități).
II. Exportul. La un volum de 335.289 unităţi exportate în aceste 11 luni, înregistrăm și la
acest capitol o creștere semnificativă în 2013 (+8,5%), comparativ cu aceeași perioadă din
anul trecut. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un
plus de 12,1%.
Cel mai exportat model în cele 11 luni de până acum a fost Dacia Duster (113.225 unităţi),
urmat de Sandero (105.245 unităţi) şi Ford B-MAX (65.435 unităţi).
Ar mai fi de remarcat faptul că aprox. 91% din producția națională a fost exportată, fapt ce
face ca industria auto să contribuie in continuare, în mod semnificativ, la reducerea
deficitului comercial al României.
III. Vânzările. Cu un volum total de 8.204 unități vândute în luna noiembrie, și unul total la
11 luni de 73.946 unități (din care 62.033 autoturisme), consemnăm față de 2012 o
scădere totală de 8,1%, scădere la care autoturismele “contribuie” cu -7,2%, ambele, în
revenire ușoară față de cifrele consemnate la 10 luni. Un alt aspect important de semnalat
este faptul că vânzările de autoturisme din producția națională au înregistrat în ultimele 5
luni creșteri importante față de 2012, fapt ce face ca la 11 luni, acestea să ajungă în
teritoriul pozitiv (+8,5%), comparativ cu vânzările mărcilor din import care rămân în zona
negativă (-12,7).
2 / 2
La autoturisme, top-ul pe mărci după 11 luni din 2013 este condus de către
Dacia, cu 20.599 unităţi vândute (33,2% din total), urmată de Volkswagen (6.927 unităţi
/11,2%), Skoda (4.956 unităţi / 8%), Renault (3.661 unităţi / 5,9%), Ford (3.367unităţi /
5,4%), şi Opel (2.546 unităţi / 4,1%).
Pe modele, Dacia Logan rămăne pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda
Octavia și Volkswagen Golf (ultimele două facând schimb de locuri față de situația
înregistrată la 10 luni).
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 11 luni din 2013,
dintre clasele cu vânzări importante, doar clasa B este pe plus (0,9%), toate celelalte
(exceptie facând clasa F) fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 1,1% şi 31%!. Astfel:
scăderile sub media pieței sunt înregistrate de clasele de volum (C –1,1% si monovolum –
7,2%), în timp ce clasa mică (A) la fel ca și clasele superioare - (D, E, SUV), înregistrează
scăderi peste media pieței (25%-31% clasele A, D si E si -17% SUV).
In funcţie de tipul de combustibil, se menține în 2013 creșterea ponderii livrărilor
de autoturisme cu motoare diesel, care ajung, dupa 11 luni, la 53,3% din piață, față de
50,8% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. Este explicabil dacă avem în
vedere faptul că volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scăzut cu doar
2,7%, în timp ce (autoturismele)(cele) pe benzină cu 12,4%. Un alt aspect pe care îl
menționăm în analizele noastre lunare la acest capitol, este gradul în care motorizarea
diesel este prezentă în vânzările unor mărci sau modele. La acest criteriu, opt din primele
zece mărci, înregistrează vânzări cu motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar
peste 80%), situație care se menține și la modele, unde 8 dintre modele înregistrează un
procent de peste 50% motorizare diesel din vânzările respectivei mărci.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o
scădere mai puternică a pieței (-15,6%) - datorată aproape în totalitate absenței de pe
piață a vehiculelor consacrate din producția internă -, dar și faptul că peste 45% din piață
este acoperit de primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault).
Concluzie.
Este de așteptat ca luna Decembrie să se încadreze în evoluția ultimelor luni, fapt
ce va face ca în final, pe întreg anul 2013, să se înregistreze o scădere de generală a
vânzărilor totale de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale ușoare și grele) situată
între 7% și 8%.
  Duta  Gini  Andrei