Analiza piata auto luna Aprilie 2016 Imprimare
Auto
Miercuri, 18 Mai 2016 10:05

          

 

    Aprilie 2016  este  prima lună din acest an în care vânzările scad comparativ cu luna anterioară.
    Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele patru luni din 2016, o creștere generală de 14,4% comparativ cu aceeași perioadă din 2015, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 9,4%. Din analiza datelor istorice referitoare la vânzări, consemnăm faptul că luna aprilie din 2016 este cea mai bună lună aprilie din ultimii 6 ani (2011 - 2016).
   Si pe plan european remarcăm o creștere generală consistentă (+8,5%) a vânzărilor de autoturisme după 4 luni din 2016. Practic, majoritatea statelor membre UE au înregistrat creșteri în aceste prime patru luni din 2016, relevante fiind pentru analiza noastră rezultatele înregistrate în cele mai mari piețe (împreună acoperă cca. 3/4 din total UE): Franța +7,9%, Germania +5,6%, Italia +18,6%, Spania +10,3% și UK +4,4%.

 

 


In România, vânzările realizate în luna aprilie 2016 dar și cele din primele 4 luni ale acestui an, au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din totalul pe primele 4 luni fiind de 89% (vs. 11% pers. fizice), iar în cazul autoturismelor, de 87% (vs. 13% pers. fizice). Procentele sunt relativ similare cu cele înregistrate în aceeași perioadă din 2015 (88% vs. 12% în cazul autoturismelor), efectul de așteptare generat în piață de către Programul “Rabla” – care în acest an a întârziat extrem de mult - fiind unul evident.
Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă faptul că, în primele patru luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut și ele comparativ cu 2015, cu un consistent 25,1%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate și cele noi să fie unul în creștere, respectiv de aprox. 4 autoturisme rulate la unul nou.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In primele patru luni din 2016 s-au fabricat 134.344 autovehicule, cu 6,4% mai puțin decât în perioada similară din 2015 și cu 16,7% mai puțin decât în luna precedentă (martie). Dintre acestea, 116.374 au fost produse de către Dacia și 17.970 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 66.941 unități (cu 17% mai mult decât în primele patru luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (19.821 unități, cu 7,2% mai puțin decât în 2015), Ford B-MAX (17.970 unități, cu 4,5% mai puțin decât în 2015), Dacia Logan MCV (15.137 unități, +2,7%), și Dacia Logan (14.464 unități, mai puțin cu 53,9% față de 2015).
II. Exportul. Cu cele 121.597 unităţi exportate în primele patru luni din acest an, consemnăm o scădere de 4,9% comparativ cu perioada similară din anul 2015, dar și o creștere de 4,3% în luna aprilie 2016 față de luna precedentă (martie) a acestui an.
Cel mai exportat model în primele patru luni din 2016 a fost Dacia Duster (64.617 unități), în creștere față de 2015 cu 17,9%, urmat de Ford B-MAX (17.973 unități, -3,8%), Dacia Sandero (17.095 unităţi, -3,8%), Logan MCV (13.708 unități, -3,4%) și Dacia Logan (8.204 unităţi, -63,4%).
Ar mai fi de remarcat faptul că 90,5% din producția națională realizată în aceste prime patru luni din 2016 a fost exportată, comparativ cu 89,1% cât s-a înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.
2/2
III. Vânzările. Cu un volum total de 10.291 unități vândute în luna aprilie, înregistrăm, după primele 4 luni din 2016, un volum total de 36.053 unități, respectiv cu 14,4% mai mult decât în primele patru luni din 2015, dar cu 4,7% mai puțin decât luna precedentă a acestui an.
Autoturismele, care reprezintă 77,6% din vânzările consemnate în prime patru luni din 2016 (27.993 unități), înregistrează o creștere de 9,4%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), una de 35,9%.
La autoturisme, top-ul pe mărci după primele patru luni din 2016 este condus de către Dacia, cu 7.752 unități (27,7% cotă de piață, pe un volum în scădere cu 17% față de 2015), urmată de Volkswagen cu 3.059 unități (10,9% cotă de piață, volume în creștere cu 32,3% față de 2015); Skoda 2.941 unităţi (10,5% din total piață, volume în creștere cu 16,6%); Ford 1.873 unităţi (6,7% din total piață, volume în creștere cu 0,3%); Renault 1.787 unități (6,4% cotă de piață, volume mai mari cu 17,6%); și Opel, 1.087 unităţi (3,9% din total piață, volume mai mari cu 28,3%).
Pe modele, cu cele 2.869 unități livrate pe piața autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primul trimestru din 2016, urmat de Dacia Sandero, cu 1.826 unități, Dacia Duster, cu 1.538 unități, Skoda Octavia, 1.264 unitați, și Dacia Logan MCV cu 862 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, respectiv scăderi ale claselor A (-10,4%), C (-2,7%), E (-27,2%), F (-7,6%) și creșteri ale claselor B (+16,4%), MPV (+41,6%) și SUV (+20,4%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere de 55,7%, care este însă mai mică comparativ cu cea din acceași perioadă a anului trecut (60,2%). Situația vânzărilor ne arată faptul că, din primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 5 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (55,7%).
In ceea ce privește autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcăm o creștere importantă după patru luni din 2016, respectiv +112% (dar pe volume mici, respectiv 195 de unități în 2016 față de 92 în 2015).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 25,5% sunt de proveniență autohtonă, 22,6% sunt fabricate în Germania, 12,5% sunt din Cehia; 8,9% din Spania și 7,3% din Franța. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut în primele patru luni din 2016 cu 19,8% față de aceeași perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere importantă, respectiv de 25%.
========= // =========

 

***  APIA