Analiza Piata auto--Mai 2016 – scădere semnificativă a vânzărilor de autoturisme Imprimare
Auto
Marţi, 21 Iunie 2016 15:02

     Luna  Mai 2016 – scădere semnificativă a vânzărilor de autoturisme (-20,8%) comparativ cu  luna Mai 2015

                   

            
  

     Chiar dacă luna mai 2016 a înregistrat pe segmentul autotursime o scădere
puternică în comparație cu aceeași lună de anul trecut (-20,8%), datorită avansului
înregistrat în primele 4 luni, avem pe ansamblul pieței auto (autoturisme + vehicule
comerciale) în primele cinci luni din 2016, o creștere generală de 6,9%, comparativ cu
aceeași perioadă din 2015. In interiorul acestei creșteri, autoturismele au un avans de
doar 0,9%. Din analiza datelor disponibile pentru primele 5 luni ale anului, observăm la
autoturisme o scădere în ultimele 2 luni față de vârful din luna martie, aceasta situație fiind
explicabilă în condițiile mult așteptatei demarări a Programului “Rabla”.
    Si pe plan european remarcăm după 5 luni din 2016 o creștere generală consistentă
a vânzărilor de autoturisme (+9,9%). Practic, cu o singură excepție (Olanda) toate celelalte
state membre UE au înregistrat creșteri în aceste prime cinci luni din 2016, relevante fiind
pentru analiza noastră rezultatele înregistrate în cele mai mari piețe (care împreună
acoperă cca. 3/4 din total UE): Franța +10,5%, Germania +6,8%, Italia +20,5%, Spania
+12,5% și UK +4,1%.

 


    In România, vânzările realizate în luna mai 2016 dar și cele din primele 5 luni ale
acestui an, au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către
persoanele juridice, ponderea acestora din totalul pe primele 5 luni fiind de 89% (vs. 11%
pers. fizice), iar în cazul autoturismelor, de 87% (vs. 13% pers. fizice). Procentele ne arată
o situație diferită de cea de anul trecut când, după 5 luni raportul PJ vs. PF in cazul
autoturismelor era 81% vs. 19%, după o luna mai 2015 în care acest raport a fost 62% vs.
38%, sub influența demarării Programului Rabla (27 aprilie). Este deci evident, efectul de
așteptare generat în piață de către Programul “Rabla”, care, în acest an, a întârziat extrem
de mult.
   Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă
faptul că, în primele 5 luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut și ele
comparativ cu 2015, cu un consistent 25,1%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate și
cele noi să fie unul în creștere, respectiv de aprox. 4 autoturisme rulate la unul nou.
   

   Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In primele cinci luni din 2016 s-au fabricat 165.370 autovehicule, cu 6,9% mai puțin decât
în perioada similară din 2015 și cu 4,5% mai puțin decât în luna precedentă (aprilie). Dintre
acestea, 144.336 au fost produse de către Dacia și 21.034 de către Ford. Volumele cele
mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 83.320 unități (cu
15.6% mai mult decât în primele cinci luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (25.234
unități, cu 5,6% mai puțin decât în 2015), Ford B-MAX (21.034 unități, cu 3,2% mai puțin
decât în 2015), Dacia Logan MCV (18.634 unități, +1,0%), și Dacia Logan (17.148 unități,
mai puțin cu 55,6% față de 2015).
II. Exportul. Cu cele 152.083 unităţi exportate în primele cinci luni din acest an,
consemnăm o scădere de 4,5% comparativ cu perioada similară din anul 2015, dar și o
scădere de 5,5% în luna mai 2016 față de luna precedentă (aprilie) a acestui an.
2/2
Cel mai exportat model în primele cinci luni din 2016 a fost Dacia Duster
(81.729 unități), în creștere față de 2015 cu 19,5%, urmat de Dacia Sandero (22.537
unităţi, -1,8%), Ford B-MAX (20.895 unități, - 3,6%), Logan MCV (17.142 unități, -1,9%) și
Dacia Logan (9.780 unităţi, -66%).
Ar mai fi de remarcat faptul că 92% din producția națională realizată în aceste cinci
luni din 2016 a fost exportată, în timp ce anul trecut acest procent era ceva mai mic,
respectiv 89,7%.
III. Vânzările. Cu un volum total de 10.169 unități vândute în luna mai, înregistrăm, după
primele 5 luni din 2016, un volum total de 46.222 unități, respectiv cu 6,9% mai mult decât
în primele cinci luni din 2015 și cu 1,2% mai puțin decât luna precedentă a acestui an.
Autoturismele, care reprezintă 77,6% din vânzările consemnate în prime cinci luni
din 2016 (35.889 unități), înregistrează o creștere de 0,9%, iar vehiculele comerciale
(marfă și persoane), una de 34,3%.
La autoturisme, top-ul pe mărci după primele cinci luni din 2016 este condus de
către Dacia, cu 9.593 unități (26,7% cotă de piață, pe un volum în scădere cu 27,8% față
de 2015), urmată de Volkswagen cu 3.863 unități (10,8% cotă de piață, volume în creștere
cu 14,4% față de 2015); Skoda 3.788 unităţi (10,6% din total piață, volume în creștere cu
15,8%); Renault 2.581 unități (7,2% cotă de piață, volume mai mari cu 17,3%); Ford 2.368
unităţi (6,6% din total piață, volume în creștere cu 4,6%) și Opel, 1.522 unităţi (4,2% din
total piață, volume mai mari cu 31,4%).
Pe modele, cu cele 3.497 unități livrate pe piața autohtonă, Dacia Logan este cel
mai bine vândut model în primele cinci luni din 2016, urmat de Dacia Sandero cu 2.206
unități, Dacia Duster 1.976 unități, Skoda Octavia 1.678 unitați, și Renault Clio 1.143
unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, respectiv scăderi ale
claselor A (-7,4%), C (-14,1%), E (-13%), F (-15,6%) și creșteri ale claselor B (+4,4%),
MPV (+32,7%) și SUV (+19,6%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața
cu o pondere de 56,1%, relativ similar cu procentul avut și anul trecut după cinci luni
(56,4%). Situația vânzărilor ne arată faptul că, din primele 10 mărci / modele cele mai
vândute, 7 mărci și respectiv 5 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste
această medie (56,1%).
In ceea ce privește autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcăm o creștere
importantă după cinci luni din 2016, respectiv + 63,6% (dar pe volume mici, respectiv 247
de unități în 2016 față de 151 în 2015).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 24,3%
sunt de proveniență autohtonă, 23,3% sunt fabricate în Germania, 12,7% sunt din Cehia;
8,8% din Spania și 8,1% din Franța.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut
puternic în primele cinci luni din 2016, respectiv cu 30,8% față de aceeași perioadă din
2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere
consistentă, de 18,4%.

 


========= // =========

 

**  APIA