Piata auto : Semestrul I 2016 – creștere totală relativ modestă Imprimare
Auto
Luni, 18 Iulie 2016 16:25

 

             

 

     Chiar dacă luna iunie 2016 a înregistrat o creștere puternică comparativ cu luna
anterioară (+46,8%), dar și cu cea similară de anul trecut (+21,8%), datorită scăderii de
luna trecută, creșterea pieței auto (autoturisme + vehicule comerciale) în primul semestru
din 2016 este de 10,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2015. In interiorul acestei
creșteri, autoturismele au un avans de 6,1%.
    Creșterea din luna iunie se datorează, în mod evident, mult așteptatei demarări a Programului “Rabla” (efectiv din 14 iunie).
   Si pe plan european remarcăm un prim semestru din 2016 cu o creștere generală
consistentă a vânzărilor de autoturisme (+9,4%). Practic, cu o singură excepție (Olanda)
toate celelalte state membre UE au înregistrat creșteri în primele 6 luni din 2016. Cele mai
mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul SM UE), au înregsistrat și ele
creșteri relativ importante: Franța +8,3%, Germania +7,1%, Italia +19,2%, Spania +12,2%
și UK +3,2%.
In ceea ce privește raportul pers. fizică / pers. juridică, vânzările de autoturisme
realizate în luna Iunie 2016 au fost intr-un relativ echilibru (46% PF vs. 54% PJ), în timp ce
pe ansamblul celor 6 luni din acest an, acest raport este net în favoarea persoanelor
juridice (79%). Aceste date arată în mod elocvent, efectul de așteptare generat în pia
ță de
către Programul “Rabla” care, în acest an, a întârziat extrem de mult (start efectiv la 14
iunie).
Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă
faptul că, în primele șase luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut și ele
comparativ cu 2015, dar cu un consistent 24%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate
și cele noi să fie unul în creștere, respectiv de aprox. 4 autoturisme rulate la unul nou.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In primul semestru din 2016 s-au fabricat 201.274 autovehicule, cu 5,3% mai puțin decât
în perioada similară din 2015, dar cu 15,7% mai mult decât în luna precedentă (mai).
Dintre acestea, 178.017 au fost produse de către Dacia și 23.257 de către Ford. Volumele
cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 103.473
unități (cu 19.9% mai mult decât în primele șase luni din 2015), urmat de Dacia Sandero
(31.122 unități, cu 6,7% mai puțin decât în 2015), Ford B-MAX (23.257 unități, cu 11,7%
mai puțin decât în 2015), Dacia Logan MCV (22.560 unități, +6,7%), și Dacia Logan
(20.862 unități, cu 53,3% mai puțin față de 2015).
II. Exportul. Cu cele 182.097 unităţi exportate în primul semestru din acest an,
consemnăm o scădere de 5,3% comparativ cu perioada similară din anul 2015, datorată
scăderilor înregistrate în fiecare din cele 6 luni ale acestui an comparativ cu lunile similare
din 2015.
Cel mai exportat model în primele cinci luni din 2016 a fost Dacia Duster
(100.182 unități), în creștere față de 2015 cu 19,8%, urmat de Dacia Sandero (27.078
unităţi, - 7%), Ford B-MAX (23.254 unități, - 11,7%), Logan MCV (20.382 unități, +0,9%) și
Dacia Logan (11.201 unităţi, - 66,1%).
Ar mai fi de remarcat faptul c
ă 90,5% din producția națională realizată în primul

semestru din 2016 a fost exportată, procent similar cu cel de anul trecutII. Vânzările. Cu un volum total de 14.929 unități vândute în luna iunie, înregistrăm, după

primele 6 luni din 2016, un volum total de 61.151 unități, respectiv cu 10,2% mai mult decât
în primul semestru din 2015.
Autoturismele, care reprezintă 79,2% din vânzările realizate în prime șase luni din
2016 (48.451 unități), înregistrează o creștere de 6,1% (cu o creștere de 59,1% în iunie
față de luna mai), iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), una de 29,1%.
La autoturisme, top-ul pe mărci la jumătatea anului 2016 este condus de către
Dacia, cu 14.176 unități (29,3% cotă de piață, dar pe un volum în scădere cu 16,7% față de
primul semestru din 2015), urmată de Volkswagen cu 4.890 unități (10,1% cotă de piață,
volume în creștere cu 12,3% față de 2015); Skoda 4.829 unităţi (10% din total piață,
volume în creștere cu 19,1%); Renault 3.871 unități (8% cotă de piață, volume mai mari cu
34,5%); Ford 2.913 unităţi (6% din total piață, volume în creștere cu 4,4%) și Opel, 1.985
unităţi (4,1% din total piață, volume mai mari cu 23,5%).
Pe modele, cu cele 5.933 unități (-26,4% comparativ cu 2015), livrate pe piața
autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primlul semestru din 2016,
urmat de Dacia Sandero cu 3.148 unități (+ 8,6%), Dacia Duster 2.474 unități (- 28,7%),
Skoda Octavia 2.156 unitați (+ 16,6%), și Renault Clio 1.708 unități (+ 58,4%).
Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, respectiv scăderi ale
claselor A (-3,2%), C (-5,9%), E (-16,8%), F (-16,2%) și creșteri ale claselor B (+12,7%), D
(31,1%), SUV (+18,6%) și MPV (+25,1%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel
continuă să domine piața
cu o pondere de 52%, în scădere față de aceeași perioadă din 2015, când, după primele 6
luni, ponderea acestora era de 54,9%. Situația vânzărilor ne arată faptul că, din primele 10
mărci / modele cele mai vândute, 8 mărci și respectiv 6 modele au o pondere a vânzărilor
cu motorizări diesel peste această medie (52%).
In ceea ce privește autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcăm o creștere
importantă la 6 luni din 2016, respectiv + 49,8% (dar pe volume mici, respectiv 307 de
unități în 2016 față de 205 în 2015).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 26,9%
sunt de proveniență autohtonă, 21,8% sunt fabricate în Germania, 12,3% sunt din Cehia;
8,5% din Spania și 8,3% din Franța.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut
puternic în primul semestru al anului 2016, respectiv cu 18,7% față de aceeași perioadă
din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere

consistentă, de 19,5%.

 

**  APIA