Analiza piata auto din Romania pe primele 2 luni din 2019 Imprimare
Auto
Vineri, 15 Martie 2019 17:33

                 

     Cererea de autovehicule înregistrată în România în primele două luni ale anului 2019, la un nivel ridicat.
     Anul 2019 continuă promițător, cu un volum de vânzări în luna februarie
semnificativ superior celui din înregistrat în luna similaraă a anului trecut (+13,5%).
     Pe plan european însă, consemnăm după primele două luni din 2019, o scădere a
înmatriculărilor de autoturisme noi de 2,9% comparativ cu 2018. Relevant pentru acest
punct al analizei este faptul că Februarie 2019 este a șasea lună consecutivă de scădere
a pieței europene, comparativ cu luna similară a anului anterior.

   Principalele țări din UE,care, împreună, acoperă cca. 75% din piața, înregistrează, după 2 luni, următoarea evoluție: Franța +0.5%, Germania +0,6%, Italia -4,9%, Spania -8,4% și UK – 0,6%.
    In continuare, vîn România, vânzările sunt susținute, în principal, de către
persoanele juridice, care acoperă 69% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în
primele două luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme
achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime două luni (5.983 unități) este cu
49% superior celui din perioada similară a anului trecut (4.026 unități); ca urmare și
ponderea lor a crescut de la 24% în 2018 la 31% în 2019.

   Acesta este încă un semnal  pozitiv în ceea ce privește apetența persoanelor fizice de a achiziționa autoturisme noi în afara programului Rabla, evoluția fiind probabil susținută, atât de creșterea veniturilor, cât și de oferta constructorilor de autovehicule și reprezentantilor acestora din România.
   In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în
primele două luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 72.933 unități, cu 7,8% mai puține
decât în 2018, dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12
ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 15,3%).

 


Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu
detaliem aceste două capitole. Menționăm doar faptul că producția Ford România în
februarie 2019 (12.579 unități), a fost cu 48,1% mai mare decât în luna anterioară.
In ceea ce privește exportul, cele 12.581 unități realizate în luna februarie 2019,
reprezintă o creștere de 51,6% față de volumul exportat în prima lună a acestui an.
II. Vânzările de autovehicule noi. In primele două luni ale anului au fost vândute 24.065
unități (+ 17,1%), din care 19.531 autoturisme (+ 18,1%) și 4.534 vehicule comerciale
(+ 12,9%).
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu
5.769 unități, urmată de către Ford, cu 2.393 unități și Volkswagen 2.243 unități.
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 5.309 unități (27,2%
cotă de piață, pe un volum în creștere cu 16,6% față de 2018), urmată de Volkswagen cu
1.964 unități (10,1% cotă de piață, volume în creștere cu 10,1% față de 2018); Ford 1.772
unităţi (9,1% din total piață, volume în creștere cu 39,3%); Skoda 1.670 unităţi (8,6% din
total piață, volume în creștere cu 2,5%) și Renault 1.577 unități (8,1% cotă de piață,
volume mai mari cu 55,1%).
Pe modele, cu cele 1.596 unități vândute, Dacia Duster este cel mai bine vândut
model în primele două luni ale lui 2019, urmat de Dacia Logan cu 1.503 unități, Dacia
Sandero 1.163 unități, Renault Clio 981 unități și Skoda Octavia 718 unități.
2/2
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm pentru primele două luni ale anului
2019 o evoluție mixtă, astfel: creșteri pe segmentele MPV (+51,4%), B (+37,6%), SUV
(+30,4%), Sport (+14,3%), C (+5,8%) și scăderi pe F (-64,7%), D (-15,4%), A și E (-15,3%).
In funcţie de tipul de combustibil, primele două luni ale lui 2019 consemnează un
raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care dețin un procent de 64,6% din
total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele două luni
ale lui 2018 (52,4%).
Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 7 modele au o
pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (64,6%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora
continuă să crească, ajungând să dețină, în primele două luni ale lui 2019, o cotă de
piață realtiv importantă, respectiv 3,3%. Pe categorii, consemnăm o creștere de 2,8% la
autoturismele electrice 100% și o scădere de 71,6% la cele plug-in. Pe de altă parte,
autoturismele hibride înregistrează o creștere de 139,6%.
Acestă evoluție constant pozitivă din ultimii ani - în 2015 se vindeau doar 46 de
autotursime electrice și plug-in, în timp ce anul trecut de 21 ori mai multe (!), respectiv 987
unități) demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele „verzi” beneficiază prin
Programul Rabla Plus, ajută la o mai rapidă penetrare pe piață a acestora. Ca atare, în
masura în care stimulentele se vor menține în aceiași parametrii, iar bugetul acestui
program va continua să crească, este de așteptat ca și interesul pentru România al
constructorilor globali de astfel de autovehicule să fie unul pe măsură.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând în primele două luni ale lui 2019, 28,0% și respectiv, 25,6% din totalul
preferințelor. Urmează albastru cu 16,3% și negru cu 10,3%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4).
Acestea reprezintă 21,7% din totalul livrărilor realizate în primele două luni ale lui 2019, pe
un volum total de 4.247 unități, în creștere cu 3,5% față de 2018 (mult sub creșterea
medie a pieței, care a fost +18,1%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 27,1%
sunt fabricate în România, 22,3% sunt fabricate în Germania, 11,2% în Cehia; 9,9% în
Turcia și 6,7% în Spania.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în
aceaste prime două luni din 2019 cu 20,8% comparativ cu perioada similară din 2018, în
timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere mai redusă, de
17,1%.

========= // =========*
**  -  APIA