Studiu : Un drum greoi pentru sectorul auto, între volume slabe, reglementări stricte, inovații .... Imprimare
Auto
Joi, 18 Iulie 2019 10:58


           


    Euler Hermes, liderul global în asigurarea de credit comercial şi recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor, prezintă un studiul privind evoluția sectorului auto, care are o valoare la nivel mondial de 5.800 miliarde de dolari și are un risc mediu.

 

    În 2018, la nivel mondial vânzările de autoturisme și producția de automobile au înregistrat primele scăderi din ultimii nouă ani, iar 2019 se așteaptă să rămână provocator pentru industria automobilelor.


     Vânzările de vehicule noi ușoare ar trebui să scadă în SUA (-2% până la 16,8 milioane de unități), din cauza finanțării mai puțin susținute și a unei concurențe sporite cu piața second-hand în creștere. În China, cea mai mare piață de autoturisme (reprezentând mai mult de 29% din vânzările globale anul trecut), vânzările au început în 2019 într-un ritm lent și ar trebui să beneficieze treptat doar de o redresare a încrederii consumatorilor în ceea ce privește stimulentele fiscale și mandatele de emisie - două aspecte care au condus la prima scădere a vânzărilor după aproape trei decenii, în 2018. Piața UE se va strădui să evite stagnarea pe tot parcursul anului și va avea performanțe lunare volatile în vânzări, comparativ cu turbulențele de anul trecut cauzate de introducerea Procedurii de testare a vehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial (WLTP).

 

 


    Înăsprirea reglementărilor, de la interzicerea traficului și restricțiile de acces în orașe la standarde stricte în ceea ce privește poluarea, continuă să intensifice tranziția pieței. Presiunea este ridicată în Europa, prin punerea în aplicare a certificării privind emisiile ecologice de transport rutier (RDE) în septembrie 2019, dar și țintele de CO2 stabilite pentru 2020, 2025 și 2030 cu amenințări de sancțiuni financiare. Experții Euler Hermes se așteaptă la o scădere mai rapidă a vânzărilor de motorină și la o mai rapidă lansare a noilor modele conforme cu noile reglementări, care vor menține înregistrările globale ale VE (vehicule electrice) la o creștere de două cifre. Cu toate acestea, costurile aferente de cercetare și dezvoltare, implementare industrială, marketing se bazează pe marjele de funcționare și pot determina anumiți actori să își adapteze portofoliile și capacitățile de producție prin investiții și inovare în mașini conectate și autovehicule autonome.


În același timp, sectorul rămâne în continuare vulnerabil la turbulențele majore provocate de politica comercială Brexit și SUA, amenințările cu privire la tarifele SUA la importurile de automobile din UE (până la 25%) și la potențialele schimbări din China. Ne așteptăm ca negocierile să se finalizeze până la sfârșitul primului semestru al anului 2019. Rezultatele sunt incerte, dar au potențialul de a tulbura comerțul internațional cu autovehicule și strategiile actuale de punere în aplicare și interconexiunile lanțului de aprovizionare ale actorilor globali.

Sectorul auto în România

Oarecum în contradicție cu evoluțiile din statele dezvoltate, în România sectorul auto trece printr-o perioadă favorabilă, cu creșteri consecutive în ultimii cinci ani ale achizițiilor de mașini noi la nivel local. Plusul de 20% înregistrat în 2018 fiind urmat de 6% creștere în primul trimestru al anului 2019 ar putea marca încă un an pozitiv. Principala pârghie de creștere rămâne exportul, numărul de mașini exportate depâșind semnificativ numărul de mașini importate an de an, asigurând un excedent comercial semnificativ în balanța de plăți.

Revenind la tendințele globale, propensitatea consumului către mașinile pe benzină în dauna celor diesel se confirmă și local, ponderea primelor crescând spre 2/3 din total față de circa 55% în 2018. De asemenea, mașinile electrice și hibrid cresc ca pondere, dar încă nu dețin un volum semnificativ.

Impactul cel mai puternic asupra industriei auto europene în următorii ani este foarte probabil să apară nu datorită Brexit și nici ca urmare a impunerii unor restricții tarifare în relația cu Statele Unite, ci din alinierea la propriile regulamente ale Uniunii Europene de limitare a emisiilor de carbon.

Astfel, celor 20% necesar a fi reduse până în 2021 li se adaugă încă 15% până în 2025, respectiv 37.5% până în 2030 – peste așteptările inițiale (-30%) ale producătorilor.

În lumina acestor constrângeri, a necesității prezervării marjelor într-o industrie ciclică aflată într-un stadiu târziu al ciclului economic, așteptările pentru piața europeană sunt de creștere cu 2.6% a prețului mediu în perioada 2019-2020, respectiv o scădere a înregistrărilor de mașini noi cu 3.1%, ceea ce ar echivala cu o scădere de aproape 3 miliarde EUR în vânzările de mașini.

Cu o pondere numai a Germaniei de peste 40% atât în exporturi, cât și în importurile de vehicule cu motor, România nu poate rămâne imună la schimbările mai sus estimate la nivel continental. Deși producătorii globali de automobile au acumulat rezerve-tampon importante începând cu 2010, iar în cazul celor activând în Europa începând cu anul 2014 – creștere anuală de 16% în vânzări, respectiv 22% în profituri operaționale între 2015-2018 – presiunile pe venituri și marje se vor intensifica.

Pentru menținerea indicatorilor financiari în limite rezonabile, este de așteptat ca producătorii să-și exercite în ultima instanță forța de negociere superioară în relația cu furnizorii captivi atât la nivelul marjelor de profit, cât și al gestionării capitalului circulant.

La ce trebuie să fim atenți?

• Scăderea vânzărilor de vehicule ușoare pe piețele de top din SUA, China, Europa și declinul rapid al vehiculelor diesel.

• Momentul de creștere a vehiculelor electrice în Europa și schimbările în mediul de reglementare, în special subvențiile publice pentru vehiculele electrice și interzicerea motoarelor cu combustie internă.

• Inovarea în conducerea autonomă și în noile servicii de mobilitate, care stimulează cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare, investițiile în active fixe, piața de fuziuni și achiziții și parteneriatele cu diverși furnizori.

• Strategiile producătorilor și ale lanțului de aprovizionare ca răspuns la incertitudinile Brexit și la amenințările SUA asupra tarifelor.

 

Subsectoare:

Producătorii de automobile: Producătorii se confruntă cu o presiune puternică din partea concurenței globale: diversificarea geografică, lansările de modele inovatoare și ajustările costurilor de operare rămân o strategie esențială pentru a proteja profitabilitatea și a finanța cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare, capex, M&A și parteneriate necesare pentru transformarea industriei.

 

Furnizori de autovehicule. Cel mai adesea furnizorii înregistrează o creștere mai mare a veniturilor și a rentabilității comparativ cu producătorii. Tranziția de pe piață este de a crește conținutul tehnic pe mașină și de oportunități, dar pentru a reduce drastic necesitatea unor componente (adică a motorinei).

 

Punctele forte ale sectorului auto

  • Intensificarea apetitului consumatorilor pentru vehiculele alimentate cu energie alternativă și noile servicii de mobilitate.
  • Diversitatea nevoilor locale (adică mașini de oraș în China, pickups în Thailanda).
  • Cererea dinamică pe piețele emergente (o creștere a clasei de mijloc, o rată scăzută a echipamentelor), susținând perspectivele pe termen mediu ale pieței.
  • Cererea de modelele premium și vehicule sportive (SUV) mai mari, care susțin profitabilitatea producătorilor de automobile.
  • Expertiza actorilor stabili pe probleme de diferențiere (de exemplu design), de producție și de lanț de aprovizionare.

 

Punctele slabe ale sectorului auto

  • Încetinirea nevoilor de reînnoire și a prevalenței de conducere mai mici în rândul tinerei generații în orașele mari ale piețelor mature.
  • Propunerea de valoare a vehiculelor electrice pe termen scurt, datorită costului bateriei, gamei de acționare și extinderii rețelei de încărcare.
  • Intensificarea cerințelor de mediu (poluare, emisii de CO2) care necesită investiții grele și care determină prețuri ridicate la mașini.
  • Dependența de vânzările de mașini noi pe baza măsurilor publice (subvenții, scutiri de taxe), a politicilor monetare (costul împrumutului), a prețurilor petrolului (costurile de funcționare) și a prețurilor pe piața de mâna a doua.
  • Creșterea competiției de către giganți și start-up-uri în domeniul tehnologiilor de conducere conectate și autonome.

 

Principalii jucători:

Țara

Rol

Risc sector

Statele Unite

#1 importator

#2 producător

#3 exportator

A

Risc scăzut

Germania

#1 exportator

#2 importator

#4 producător

C

Risc sensibil

China

#1 producător

#3 exportator

B

Risc mediu

Japonia

#2 exportator

#3 producător

A

Risc scăzut