Piata auto in luna august si 8 luni 2020 Imprimare
Auto
Miercuri, 09 Septembrie 2020 11:25

     

         Pe o piață auto care s-a comprimat semnificativ după 8  luni(-37,8%),automobilele    electrice(BEV, PHEV) își mențin  creșterea (+43,7% față de perioada similară din 2019)
    Deși în luna augusta acestui an s-au înmatriculat (conform datelor DRPCIV) semnificativ mai puține autovehicule comparativ cu luna similarăa anului trecut (-52,5%), dacă ne raportăm la evoluția din acest an, putem aprecia ca piața auto dă ușoare semne de revenire cu volume în creștere de la lună la lună după ce în aprilie s-a înregistrat minimul acestui an(5.268 unități).
   In luna august 2020 au fost înmatriculate12.940autovehicule(autoturisme, vehicule comerciale ușoare și grele, minibuze si autobuze), cifrăinferioară cu 52,5%celei din luna similară a anului2019, când au fost înmatriculate 27.269autovehicule, multe datorită unor termene limită impuse deregulamenteleeuropene de omologare. Astfel, după 8luni din 2020, observămo scădere generală a pieței de 37,8%în raport cu perioada similară din 2019).
Sursa date:DRPCIV, prelucrare APIA
In ceea ce priveșteachizițiilede autoturismenoi din UE, este relevantă situația din țările Europei de Vest (peste 90% din piața auto europeană) care,în luna august,a înregistrat o scădere de 15,5%comparativ cu luna similară a anului 2019.
Ca urmare, după primele 8 lunidin 2020, pe ansamblul acestui grupde țări, se înregistreazăo evoluție generală negativă (-33,1%) comparativ cu aceeasi perioadădin 2019(sursa:LMC Automotive www.lmc-auto.com),.
Analiza sectorială.Top-ul general pe mărci (autoturisme+ autovehicule comerciale) după 8 lunidin2020 este condus de către Dacia, cu 24.176unități, urmată de către Volkswagen, cu 6.811unități, Renault6.534unități, Skoda 5.742, Ford 5.727unități, șiHyundai cu 4.609unități.I.
Autoturisme(-51,8% în luna august2020 față de august2019, rezultă o evoluție generală în 2020 în scădere cu 37,5%). Top mărci.La finalul primelor 8 lunidin2020, Top10 (Fig. 2) este condus de către Dacia, cu 22.707 unități (-36,5%față de 2019, cotă de piață 31,2%), urmatădecătre Volkswagencu 5.760unități (-27,8% și o cotă 7,9%),Skoda5.742unităţi (-37,3% și o cotă 7,9%), Renault5.414unități (-47,1%și o cotă 7,4%)șiHyundai4.609unități(-15,6%, cotă de piață 6,3%).
    Pe modele,cu cele 10.258unitățiînmatriculatedupă 8 lunidin 2020, Dacia Logan   este  pe primul loc(dar, în scădere cu 47,3%comparativ cu anul trecut),urmat de Dacia Sanderocu5.575unități(-12,6%), Dacia Duster,5.440unități(-30,8%), Renault Clio,2.409unități(-44,7%) și Skoda Octavia, 1.970unități (-44,4%).In acest context general, este de remarcat creșterea înregistrată de Hyundai Kona (+39,2%).
Analizând segmentarea pe clase, după primele 8 lunidin anul2020,toatesegmentele sunt în teritoriul negativ.
Segmentul SUV  este, în continuare, peprima poziție, cu opondere în total piațăde38,5%,acesta înregistrând șio scădere sub media pieței (-29,8% față de -37,5%).
SegmentulC,cu 33,4%din total piațăeste pe locul secund, iar pe locul al treilea, în ușoară creștere în ultimele luni, segmentul B, care reprezintă 20,8%din total piață.
In funcţie de tipul de combustibilal achizițiilor de autoturisme, remarcăm faptul că, în luna august   2020,ponderea autoturismelor diesel rămâne la un nivel redus (25,2%), deși  pe ansamblul perioadei,acestea înregistrează o creștere a cotei de piată în 2020, respectiv 27,8% comparativ cu 26,0%,cât se înregistra în 2019.In ceea ce privește autoturismele pe benzină,acestea înregistrează o scădere de 4,2pp peansamblul primelor 8 luniale anului 2020comparativ cu anul 2019, dar continuă să dețină cea mai mare pondereîn piață,respectiv 65,9%din total.
Autoturismele“verzi“, respectiv cele electrice(100% și hibride plug-in), precum și cele hibride(care dispun de propulsie electricăfără încărcare din sursă externă).Deși,după primele 8 lunidin 2020, piața auto este în scădere puternică, această categorie de autoturismeînregistrează, pe ansamlul ei,un volum în creștere (+0,5%),comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Pe subcategorii, consemnăm o creștere importantă de27,4%la autoturismele100%electriceși una mult mai consistentă,de 116,0%,la celehibride plug-in.Pe de altă parte, autoturismelehibridecare dispun de propulsie electrică(nu sunt incluse aici cele mild hibrid),înregistrează,după primele 8 lunidin 2020, o evoluție negativă(-13,6%).Sursa date:DRPCIV, prelucrare APIAIn ceea ce priveste topul pe marci la 8 lunialautomobilelorelectrice (100%+celehibride plug-in),care sunt stimulateprin Programul Rabla Plus, cele mai marivolume înregistrează Renault (308unități), Skoda (285unități) Volkswagen(162unități), BMW (153 unități)șiHyundai (140 unități)In acest context, este de așteptat ca,în 2020,achizițiile de autoturisme “electrice“care sunt stimulate prin Programul Rabla Plussă înregistreze volume semnificativ mai mari decât anul anterior (la 8 luni au deja o creștere generală de 43,7%aînmatriculărilor), în condițiile în care sunt peste 1.750 rezervări de autoturisme electrice și hibride plug-in față de doar 1.050anul trecut(+65%).O altă analiză de interes este evoluția autoturismelor cu tracțiuneintegrală (4x4). După 8 lunidin 2020, acestea reprezintă 20,9%din totalul achizițiilor, pe un volum total de 15.223unități, inferior cu 32,2% celui consemnat în aceeași perioadă din 2019.In ceea ce privește tipul proprietarului,cele mai multe achiziții de autoturisme după 8 lunidin 2020 sunt realizate de către persoanele juridice, care acoperă 56%din totalul achizițiilor de autoturisme, celor fizicerevenindu-le restul de 44%.II. Autovehicule comerciale ușoare (inclusiv minibusesi pick-up)Si aceastăcategorie de autovehicule a înregistrat o scădere importantă în luna august(-60,6%), mult mai amplă comparativ cu autoturismele,fapt care contribuielaadâncireaevoluției generale negativedupăprimele8 lunidin 2020, care, astfel, ajunge la-35,5%.
*
*
*---APIA