Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule în luna Septembrie și după nouă luni din 2022 Imprimare
Auto
Miercuri, 26 Octombrie 2022 10:36
                      Maşini SH vs. maşini noi. Cum a evoluat piaţa în 2021 şi ce mărci şi  combustibili preferă românii | adevarul.ro
   Inmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la nouă luni 2022 (+8,1%) faţă de 2021
• Autoturismele “electrificate” au o creștere de 89,0%, realizând o cotă de piață de 20,9%
• Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, în scădere cu 16,1%, iar cele grele + bus cresc cu 11,8%
    După evoluția importantă a primelor 5   luni, septembrie 2022 vine cu o creștere de
28,3% a înmatriculărilor de autovehicule   faţă de anul precedent, creștere înregistrata
după scăderea înregistrată în ultimele 3  luni.
    Dacă ne raportăm la anii anteriori,   luna septembrie 2022 este în creștere cu
10,8% față de perioada similară din anul  2020 şi cu 91,4% faţă de septembrie 2019.

Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA

In piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după nouă luni din 2022,
este condus de către Dacia (27.992 unități), urmată de Ford (9.332 unități), Toyota (8.223 unități),
Renault (7.677 unități), Hyundai (7.473 unități), Volkswagen (6.818 unități), Skoda (6.405 unități),
Mercedes Benz (5.367 unități), Peugeot (3.232 unități) și BMW (2.209 unități).
I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna
septembrie 2022, un volum de 11.813 unități, cu 33,8% mai mult decât în luna similară din 2021
   Segmentarea pe clase.
  După primele nouă luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+213,0%), Clasa B
(-5,4%), Clasa C (-0,9%), Clasa D (+20,0%), Clasa E (-5,3%), Clasa F (+12,4%), SUV (+8,7%), MPV
(+66,4%) și Clasa Sport (+14,7%), raportat la perioada similară din anul anterior.
In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,8%,
în creștere cu 0,2% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,8%, în scădere cu 2,3% și Clasa
B cu o cotă de 18,2%, în scădere cu 2,6% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele nouă luni din
acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 2,1% față de perioada similară din 2021,
ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare
diesel, acestea înregistrează o scădere de 6,8% față de primele nouă luni din 2021 și dețin o cotă de
14,0% din total.  înregistrează o scădere de 6,8% față de primele nouă luni din 2021 și dețin o cotă de

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-
in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă),
ajung să dețină, după nouă luni din 2022, o cotă de piață de 20,9%, care depăşeşte cu 6,9% si
6.534 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,2% din piață în primele 9 luni ale anului 2022 față
de anul 2021 când reprezentau doar 2,2
Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general,
cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie aproape s-au dublat (+89,0%)
comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă
a autoturismelor 100% Electrice (+304,9%) şi a celor plug-in hybrid (+53,7%).
Cu atât mai mult, în primele nouă luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful
clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu
4.168 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 64 ori față de aceeaşi perioadă a anului
precedent, Tesla Model 3, 584 unități, cu o creștere de 26 ori față de 2021, Volkswagen e-UP! cu 367
unități, în creștere cu 31,1%, Hyundai Kona cu 310 unități, în creștere cu 42,9% și Tesla Model Y cu
192 unități, fără înmatriculări în primele 9 luni ale anului trecut.
In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 288
unități, +88,2%, urmată de Renault Captur cu 204 unități, +4,6%, Mercedes Benz GLE cu 193 unități
și o creștere de 55,6%, Mercedes Benz GLC cu 170 unități, în creștere cu 7,6% și Hyundai Tucson
cu 169 unități, în creștere cu 56,5%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota
Corolla cu 1.873 unități, în creștere cu 12,0% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.558 unități și
5,3% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 1.276 unități, în creștere cu 12,0%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), observăm că, după nouă luni
din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 20,9%, corespunzătoare unui volum total de 19.671
unități, în creștere cu 1,6% față de anul 2021, când se înregistrau 19.352 unități.
In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în septembrie
2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 61,0% din totalul achizițiilor de
autoturisme. Dacă ne raportăm la cele nouă luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent
de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.

II. Autovehicule comerciale ușoare
Această categorie de autovehicule înregistrează, în septembrie 2022, o scădere de 9,8% față de
luna septembrie 2021. Pe ansamblul celor nouă luni din acest an, se remarcă o scădere de 16,1%,
care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+8,1%).
In acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada
similară a anului trecut
*
**__  APIA