Colocviul international „Media of fiction or Fiction in the media?” |
Marţi, 10 Iulie 2012 18:52 |
Facultatea de Sociologie și Asistență Socială și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București organizează, în perioada 12-14 iulie 2012, colocviul internațional „Media of fiction or Fiction in the media?”.
Dacă „fiecare relatare jurnalistică ar trebui să se bazeze pe atributele ficţiunii sau dramei fără însă ca în acest fel să sacrifice probitatea şi responsabilitatea” (Johnson-Cartre, 2005), întrepătrunderea dintre real şi ficţional în media actuale pare să fie caracteristica modului în care atât jurnaliştii cât şi publicul media acceptă prezentarea „realităţii”. Ideea de la care a plecat workshopul de faţă este de a oferi răspunsuri la întrebarea: „Avem de-a face cu mass media total dominate de ficţiune sau doar cu unele elemente de ficţiune în produsele media?”.
În opinia noastră, interogaţiile derivate din analiza interdependenţelor structurale dintre tendinţelor actuale ale media de a uni „valorile jurnalismului de informaţie” şi „valorile ficţiunii” solicită răspunsuri bazate îndeosebi pe pluralitatea abordărilor interdisciplinare şi interculturale. Fenomenul hibridizării genurilor (Bjondeberg, 2002), des invocat în dezbaterile teoretice actuale, vizează ştergerea graniţelor dintre programele factuale, ficţiune şi divertisment, cuprinzând p extrem de mare diversitate de texte media interconectate (variind de la sub-programe de tipul Big Brother până la website-uri). Nivelurile la care aceasta întrepatrundere între real şi ficţional funcţionează în media actuale sunt şi ele variate. Avem astfel de-a face, pe de o parte, în mediile de informare cu maturizarea „sindromului realităţii” care a condus în timp la apariţia unor noi genuri jurnalistice. Un prim exemplu este infotainmentul prezent in media actuale, prin care se unesc două domenii anterior disjunse (jurnalismul de informaţie şi ficţiunea). Cu o istorie mai îndelungată, newspaper fiction (M. Schudson, 1998) rămâne un gen practicat actual în presa scrisă, exemplul paradigmatic în acest sens fiind operele lui E. Hemingway (Schudson, 1998). Dacă jurnalismul de informaţie devine din ce în ce mai mult unul de ficţiune, o problemă actuală (Ang, 1985; Hobson, 1992; Feuer, 2002, Turner, 2005; Bignell, 2005) este în ce măsură filmele şi serialele – produse în esenţă ficţionale – ajung sa fie considerate realitate de către membrii audienţei lor. Astfel, de exemplu, numeroase studii (Seale, 2002) atestă transformarea filmelor care au subiecte medicale în modele pentru acordarea primului ajutor pentru membrii audienţei loc. Gen nou-apărut în media ultimelor decenii, reality-show-ul este deseori desemnat drept exemplul de succes al genurilor media „confesionale”, „terapeutice”, alături de discursul jurnalistic bazat pe stimularea emoţiilor (Mestrovic, 1997). Genurile hibride, tip docudramele TV sau sub-genurile talk-show-urilor denotă preocuparea media de a promova emoţiile şi autenticitatea sine-lui (Furedi, 2004; Giddens, 1991). „Industria autenticităţii” (Mestrovic, 1997) promovată de media actuale, permite nu numai celebrităţilor ci şi oamenilor simpli să-şi manifeste în public sentimentele intime. Nu în ultimul rând, nivelul oferit de noile tehnologii de informare şi genurile pe care ele le fac posibile, de tip Second Life, au devenit acum o parte componentă a vieţii cotidiene. Hatsune Miku, diva-vocaloid, este doar ultima dintr-o lungă listă de vedete virtuale, deschisă în urmă cu 15 ani, tot în Japonia, de Kyoko Date, care la acel moment a fost un adevărat fenomen, fiind prima divă dintr-o epocă digitală, care pe atunci se afla abia la început. Progresele din anii următori au fost numeroase, aşa-numitele „idoru“ au fost tot mai mediatizate de posturile de televiziune, pe internet, în cinematografie, ajungând chiar să fie prezentatoare de televiziune. Pe de altă parte, deseori viaţa virtuală nu reprezintă decât o proiecţie în alt plan a domeniului realităţii cotidiene, după cum arată studiile de etnografie virtuală realizate de Ch Hine (2005). Cyerspaţiul devine astfel un alt „teren etnografic” capabil să ofere indicii referitoare la publicurile active din noile media, redefinind conceptele clasice. Pentru a oferi un exemplu „în oglindă” fata de Hatsune Miku este suficient să o invocăm pe Kota Koti, idol al multor adolescenţi actuali. Workshop-ul propus îşi propune să ofere astfel de răspunsuri pe baza unor cercetări complementare realizate în spaţii socio-culturale distincte (Asia, Europa de Vest şi fostele ţări comuniste, actuala Europă de Est). În cadrul workshop-ului ne-am propus sa aducem la București specialişti cu experienta in cercetari comparative in domeniul comunicării. Workshop-ul favorizează abordările interdisciplinare: Sociologie, Ştiinţele comunicării, Artele vizuale, Lingvistica şi Teoria literară. Axele de cercetare care vor fi dezbătute în cadrul workshop-ului sunt: 1. Ficţiunea în media de informaţie; 2. Ficţiunea în media de divertisment; 3. Semi-ficţiunea în media actuale; 4. Lumile virtuale şi ficţiunea.
Participanți: John Cunningham – Sheffield Hallam University, UK Andre Krauss - Center for Evolutionary Psychology University of California-Santa Barbara, California, USA Janka Kaščáková , Catholic University in Ruzomberok, Slovakia Valentina Georguieva – „St.Kliment Ohridski” University, Sofia, Bulgaria Dobrinka Staicheva Peicheva – South-West University „Neofit Rilski”, Blagoevgrad, Bulgaria. Jderu Gabriel – Universitatea din București Cristina Popescu – École des hautes études en sciences sociales, Paris, France Daniela Frumuşani – Universitatea din București Silvia Branea – Universitatea din București Madalina Balaşescu – Universitatea din București Adriana Stefanel – Universitatea din București Marian Petcu – Universitatea din București Bianca Mitu – Universitatea din București Elena Ghineţ – Universitatea din București Ana Elefterescu – Universitatea din București Poliana Ştefănescu – Universitatea din București Ruxandra Boicu – Universitatea din București Monica Mitarca – Universitatea din București Valentina Marinescu – Universitatea din București
Lucrări (selecție): John Cunningham (Marea Britanie): The “Enemy Within” and the ‘Real Iron Ladies’: History and Myth in Screen Representations of Margaret Thatcher Andre Krauss (SUA): Blurring the distinction between reality and fiction in the entertainment media Jderu Gabriel (România): “Asphalt Tango”: Roads, Motorcycle, Body and Power. Motor-phenomenologies Valentina Georguieva (Bulgaria): Fictional femininities -Images of girls’ independence and success in the Bulgarian TV series “Home of glass” Dobrinka Staicheva Peicheva (Bulgaria): Mediatized reality – a fiction or a real fact? Janka Kaščáková (Slovacia): The Uncomfortable Hero: J.R.R.Tolkien’s and Peter Jackson’s Aragorn in Dialogue with Éowyn and Arwen Daniela Frumuşani, Adriana Ştefănel (România): Identity and narrativity. Circe and Prote Cristina Popescu (Franța): News and narrativity. Paralympics and Paralympians in French Newspapers Silvia Branea (România): The making-up of the star’s public life Madalina Balaşescu (România): Invented and/ or reconstructed facts in Romanian media? Bianca Mitu (România): Romanian Amateur Fiction in the age of New Media Marian Petcu (România): The fictionalisation of journalistic production in Romania – An historical view. Adriana Ştefănel (România): Storytelling the (new) Romanian Revolution. Case Study of OTV Reporting/Reshaping of the January 2012 Events Elena Ghineţ, Ana Elefterescu (România): Romanian Narrative Journalism. Ethics, authenticity and unreliability in creative nonfiction; a study case Poliana Ştefănescu (România): Virtual environments and online social networks Ruxandra Boicu (România): Fictional or Real Blog Readers’ Identities? Monica Mitarca (România): From hero to zero: web 2.0’s circulating symbols. Chuck Norris vs. Fuego Colocviul internațional „Media of fiction or Fiction in the media?” se va desfășura la Sala de consiliu a Facultății de Sociologie și Asistență Socială din cadrul Universității din Bucureşti (str. Schitu Magureanu, nr. 9). Pentru mai multe informații, accesați programul evenimentului. |