Declaraţiile Secr. de Stat Oana Badea : structura anului şcolar 2012-2013,studierea literaturii Imprimare
Invatamant
Miercuri, 25 Aprilie 2012 12:23

Bună ziua şi bine aţi venit la conferinţa de presă de astăzi. Propunem trei subiecte în atenţia dumneavoastră şi a opiniei publice.

                       
Primul subiect este legat de structura anului şcolar 2012-2013, ordinul ministrului care va reglementa structura anului şcolar 2012-2013 va pleca spre Monitorul Oficial şi statuează următorul format: în principal respectarea structurii anului şcolar 2011-2012.  Astfel, vorbim despre două vacanţe consolidate: vacanţa de iarnă de trei săptămâni şi vacanţa de primăvară-două săptămâni. 


 

Acea vacanţă dedicată învăţământului preşcolar şi primar rămâne în intervalul 29 octombrie - 4 noiembrie. În structura anului şcolar, de asemenea, rămâne săptămâna „Școala altfel" în această structură a anului şcolar, o vom păstra în perioada 1 - 5 aprilie. Toate celelalte elemente care au fost specifice anului şcolar 2011-2012 rămân în vigoare.Câteva elemente importante însă, despre opţiunea  pe care ministerul o are cu privire la structura anului şcolar. Am evaluat opţiunile anului şcolar din aproximativ 35 de state europene, şi nu numai, şi am considerat relevant faptul că opţiunea noastră se aşează într-un lot masiv de state. Astfel, debutul anului şcolar este specific atât României, cât şi altor 23 de state, rămânând un număr de nouă state care încep anul şcolar mai devreme de 1 septembrie şi un alt număr de trei state care încep anul şcolar în intervalul 15 septembrie- 30 septembrie. Repet, suntem în grupul de 23 de state care încep anul şcolar în intervalul 1-15 septembrie. De asemenea, media zilelor de şcoală este important de luat în calcul în toată construcţia pe care abordarea structurii anului şcolar o va avea în România. Există o medie de peste 185 de zile de şcoală în statele pe care le-am luat în analiză şi, raportat la faptul că opţiunea structurii anului şcolar duce la 178 de zile de şcoală pentru elevii din România credem, că este oportun să şi spunem unde se află explicaţia. Aşa cum ştiţi, modernizarea curriculară, adică raportul dintre numărul de zile de efort şi conţinuturile pe care le ai de parcurs în acest interval de timp, va fi într-o evoluţie constantă, spunem noi, câţiva ani de aici încolo. Atâta timp cât primii paşi în construcţia şi modernizarea curriculară s-au făcut doar pentru ciclul achiziţiilor fundamentale, şi vorbim de clasă pregătitoare, clasele I-II şi vom termina şi cu clasele III-IV, este evident că ţinem cont de acest aspect. Respectiv că există conţinuturi încă destul de stufoase şi că o extindere a numărului de zile de şcoală nu ar fi benefic în acest moment. Reaşezarea în paralel cu creşterea numărului de zile de şcoală ar putea fi o opţiune în timp pentru Ministerul Educaţiei. Și numărul zilelor de vacanţă este undeva la o medie de 72 de zile, România are 80 de zile, din cifrele pe care le-am realizat.Direct legat de opţiunea gândirii structurii anului şcolar este un al doilea proiect, spunem noi absolut nou pentru sistemul de învăţământ din România, sistemul de învăţământ preuniversitar. Am înaintat ministrului Educaţiei, în urmă cu două săptămâni, o propunere, am analizat-o şi am ajuns la concluzia că anul şcolar 2012-2013 trebuie să fie dedicat sportului de masă în şcoli. De aceea, programul iniţiat de Ministerul Educaţiei începând cu septembrie 2012 se va numi „Sport pentru toţi, toţi pentru sport" şi va cuprinde o ofertă, un calendar de activităţi sportive la care pot să adere voluntar şcolile fără a exista o obligativitate, dar care va presupune angrenarea a cel puţin 50% din elevii şcolii şi a unui număr considerabil de cadre didactice, indiferent de disciplina care o predau, în activităţile specifice sportului de masă. Sportul de masă nu trebuie înţeles, aşa cum citeam de altfel şi o declaraţie mai veche a domnului Octavian Belu „nu trebuie înţeles ca o anticameră a sportului de performanţă", sportul de masă este în principal în beneficiul celui care alege să desfăşoare aceste activităţi şi acesta este şi conceptul pe care îl vom construi. Programul instituie şi întăreşte un concept care nu funcţionează în România şi de care cred că avem foarte mare nevoie, şi anume „voluntarul pentru sport de masă". Vom institui un sistem de încurajare a oricărui cadru didactic şi nu numai, de a beneficia de acest certificat de „voluntar pentru sportul de masă" şi de a obţine recompense în urma unei activităţi pe care o desfăşoară în acest sens. Ne gândim chiar la voluntariatul pentru sportul de masă pe care îl pot realiza studenţii de la facultăţile de profil din ţară. De asemenea, un alt concept pe care vrem să îl încurajăm, prin dezvoltarea împreună cu parteneriatul cu autorităţile publice locale, este program „School after school" dedicat sportului de masă. Un astfel de concept construit cu atenţie, începând de acum şi până în septembrie 2012 va permite autorităţilor publice locale, în parteneriat cu unităţile de învăţământ, să evalueze care sunt activităţile sportive ce pot fi desfăşurate pe arealul unităţii administrativ-teritoriale şi chiar să fie bugetate atâta timp cât ştim exact dinamica, de câte ori pe lună, în ce zi şi cu cine desfăşori activitatea. Să fie bugetată, deci plătită activitatea de la „school after school" pentru sport de masă. Conceptul este acesta în mare, este în construcţie pentru că noi, vineri, săptămâna trecută ne-am întâlnit cu douăsprezece ONG-uri şi, iată, o a treia dimensiune importantă în desfăşurarea acestui program „Sport pentru toţi, toţi pentru sport", implicarea ONG-urilor care, de ani buni desfăşoară activităţi în acest sens în România. Precizez că decizia de aduce acest program în unităţile de învăţământ preuniversitar nu va afecta numărul de ore de educaţie fizică. Este un alt program, este activitate în beneficiul celor care aleg şi subliniez încă o dimensiune, se adresează comunităţii şcolare. În accepţiunea Ministerului Educaţiei, comunitatea şcolară nu se rezumă doar la elevi şi la profesori. Activităţile pentru sport de masă se pot realiza şi cu familiile elevilor noştri, cu atât mai bine pentru că presupune o stare de spirit, să vrei să faci sport, presupune să-ţi placă mai mult decât să stai în fotoliu şi să urmăreşti un meci de handbal, presupune să vrei să faci şi tu, în beneficiul tău, acest tip de mişcare. Ne punem foarte mare speranţă în acest program şi tocmai caracterul voluntar de înscriere a unităţilor de învăţământ credem că va face să fie agreat acest program.Al treilea subiect important pe care vreau să îl aduc în atenţia dumneavoastră este cel legat de studierea literaturii universale în şcoli.

Societatea Academică Română, prin vocea domnului Cristian Hatu, a adus acest subiect în discuţie şi, de altfel, a avut şi un studiu aprofundat pe această temă. Apoi, Centrul pentru Educaţia 2000+ şi Asociaţia profesorilor de limba română din România au venit cu o propunere efectivă către Ministerul Educaţiei. Am evaluat şi opţiunea sistemului cu privire la studierea literaturii universale în şcoli.

Şi există o ierarhizare a opţiunilor cadrelor didactice care, în oricare din cele trei variante care au fost supuse evaluării, spun da, trebuie să se studieze literatura universală pe verticală, începând de la învăţământul primar până la finalizarea liceului. Vorbim aici despre un concept, altul decât disciplina literatură universală doar la Filologie aşa cum o ştim în planurile cadru, ci vorbim de studierea elementelor de literatură universală  în aria curriculară Limbă şi Comunicare. În consecinţă, voi înainta în această săptămână, de la Cabinetul Secretarului de Stat pentru învăţământ preuniversitar, domnului ministru propunerea ca, începând din anul şcolar 2012- 2013 să se introducă studierea literaturii universale în aria curriculară Limbă şi Comunicare cel puţin 10% pentru fiecare an de studiu, chiar dacă acest lucru impune o schimbare de programă şcolară, acum, când încă nu este făcut procesul de modernizare pe tot parcursul vertical. Mi se pare, în acest moment, că beneficiul pe care îl aduce elevilor noştri studierea literaturii universale este mult mai mare decât aşteptarea unei reaşezări curriculare.

De altfel, şi rezultatele sondajului pe care l-am avut ne arată acest lucru.Cu privire la primul subiect, care cuprinde şi săptămâna „Şcoala altfel", aş avea de făcut o precizare. Săptămâna „Şcoala altfel" s-a situat peste aşteptările pe care Ministerul Educaţiei le-a avut şi ţin să mulţumesc în mod special cadrelor didactice. Efortul pe care l-au depus pentru a gândi şi a susţine activităţile din săptămâna „Şcoala altfel", a fost dublu sau triplu faţă de o săptămână obişnuită, de activitate obişnuită, lucru pe care îl ştim şi pentru care le mulţumim.

Pe de altă parte, dacă ar fi să acord un calificativ, calificativul ar fi Bine şi sunt sigură că la anul vom tinde către Foarte bine. De altfel, în ceea ce priveşte activităţile de tip nonformal, niciodată nu se dau note. Vorbim de nişte descriptori de performanţă foarte clari şi singurul mod de apreciere este calificativul. Pentru primul an de desfăşurare a săptămânii Şcoala altfel, calificativul pe care credem că-l merită este cel de Bine. Mulţumesc!

INFO BACKGROUNDAnul şcolar 2012-2013 va fi structurat astfel: 36 de săptămâni de cursuri, însumând 178 de zile lucrătoare. Anul şcolar 2012-2013 începe pe data de 1 septembrie 2012, se încheie pe data de 31 august 2013 şi se structurează după cum urmează:Semestrul I
- Cursuri - luni, 10 septembrie 2012 - vineri, 21 decembrie 2012
- În perioada 29 octombrie - 4 noiembrie 2012, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar sunt în vacanţă
- Vacanţa de iarnă - sâmbătă, 22 decembrie 2012 - duminică, 13 ianuarie 201Semestrul al II-lea
- Cursuri - luni, 14 ianuarie 2013 - vineri, 5 aprilie 2013
- Vacanţa de primăvară - sâmbătă, 6 aprilie 2013 - duminică, 21 aprilie 2013
- Cursuri - luni, 22 aprilie 2013 - vineri, 21 iunie 2013
- Vacanţa de vară - sâmbătă, 22 iunie 2013 - duminică, 8 septembrie 2013
- Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar are 37 de săptămâni din care durata cursurilor este de 33 de săptămâni, 4 săptămâni fiind dedicate desfăşurării examenului naţional de bacalaureat. Cursurile claselor terminale se încheie în data de 31 mai 2013
- Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are 36 de săptămâni din care durata cursurilor este de 35 de săptămâni, o săptămână fiind dedicată desfăşurării evaluării naţionale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie în data de 14 iunie 2013
- Pentru învăţământul special - clasele a IX-a - a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, durata cursurilor este de 37 de săptămâni, însumând 182 de zile.

 

 

 

 

 

B. de Pr.