Expozitia : Frozen Memories Imprimare
Expozitii
Sâmbătă, 18 Noiembrie 2017 19:52


             

 

  Expoziția de față prezintă la o primă analiză un caracter retrospectiv, pe simeze fiind prezente lucrări din prima perioadă a creației artistului Petre Emanuel Ghergu şi până în prezent. Sentimente, stări, amintiri – sunt repere ale interferenţelor conceptual stilistice   gândite în mod voit a fi Frozen Memories pe care artistul le desemnează ca perioade şi / sau trepte ale creației personale.

    Prin Frozen Memories se dezvăluie publicului complexitatea ființei artistului, modul unic în care acesta din urmă își creează opera ce poate naște anumite stări atât pentru sine cât și pentru cel ce privește compozițiile vizual plastice. Tristețea, bucuria, nerăbdarea, melancolia și toate celelate sentimente deschid calea unor experienţe vizuale asumate ca atare şi parte  din existenţa artistului.



Unele compoziții pot fi asemuite cu stări sau sentimente trecătoare, căpătând un caracter singular, altele, dimpotrivă, derulându-se pe parcursul unei perioade îndelungate, așa cum sunt de exemplu ''fragmentele'' din expoziția Arhaic versus modern, fragmente ce se regăsec și în acest eveniment, dar investite cu o altă conotație simbolică.

Având ca tematică centrală existenţa umană, Frozen Memories este împărțită în patru fragmente ce ilustrează căutările și trăirile lăuntrice, întrebările și modul unic de abordare a fiecărui aspect al vieții personale.

Fragmentul I – cel ce se regăsește pe simezele primei săli a galeriei de artă – prezintă sentimente și trăiri, ascensiuni sau dimpotrivă coborâri, calm sau agitație cotidiană, în care negrul este dominant. Fără a fi – aşa cum recunoaşte artistul  – un status al renunțării, al tristeții sau al doliului, negrul capătă eleganță, devenind, așa cum spunea creatorul de modă Yves Saint -Laurent un refugiu, un mod de ilustrare a spațiului din interiorul fiecăruia, un spațiu ce rămâne ascuns de cele mai multe ori celor din jur. Acest spațiu este animat de ''momente'' colorate, pete, linii ce sugerează momentele de exteriorizare a sentimentelor, a trăirilor. Acest ultim aspect este subliniat de artist prin absența ramelor sau a unui sistem de încadrare în repere fixe a unei compoziții.

Atât în acest prim fragment cât și în următoarele, conotaţiile simbolice, uneori teologice, decantate de personalitatea proprie, își fac simțită prezența. Caracteristica acestui fragment de traseu este dată de  utilizarea pânzelor ce au dimensiunea de 30 x 30 cm., prezenţa pătratului ca spaţiu de exprimare, ilustrând echilibrul pe care fiecare dintre noi caută să îl regăsească în sine. 30 fiind numărul maturității, al schimbării, al trecerii spre o altă etapă din viață.

Cifre precum 1, 2, 3 sau 9 sunt și ele încriptate în lucrări,  ducând cu gândul la simboluri şi semnificaţii prezente în iconografie.

Al II-lea ''fragment'' al expoziției este dedicat trecerii prin viață a fiinţei umane, o trecere vegheată de astrul diurn – Soarele – ilustrat în trei compoziții ce fac trimitere la Marele Creator. Pe de altă parte ''Ambientul'' și ''Starea contemporană'' sunt puncte ce ancorează în actualitate pe fiecare dintre noi, prin multitudinea de semnificaţii şi chei mai mult sau mai puţin vizibile.

Lucrările ''Hrisov'' și ''Testament'' sunt cele ce anunță trecerea spre veșnicie a fiecăruia dintre noi. Această trecere era, odinioară, reprezentată de apele râului Styx. Finalul acestui râu este reprezentat în viziunea proprie a artistului printr-o ''Cascadă'' realizată în tonuri deschise și delicate de albastru, pe care autorul o interpretează ca trecere spre lumină, spre liniștea și veșnicia spiritului.

Prezența ''Aripii bizantine'' sugerează rugăciunea îndreptată de intercesorul ceresc către Atotputernicul Creator.

Acest simbolism este punctat de prezența unor fragmente din ornamentica populară, fragmente ce ne duc cu gândul la spațiul satului românesc și la tradițiile autohtone.

Cel de-al III-lea ''fragment'' este dedicat prezenței umane. Fără a căuta să o reprezinte într-o formulă a corectitudinii proporţiilor sau a reperelor morfologice - anatomice clasice, creaţiile plastice  aduc în prim plan chipuri impersonale ce exprimă o căutare a sensurilor vieții, un drum spre posibile stări sau sentimente ce se lasă a fi descoperite.

Chipuri sau personaje întregi, fiinţe în care ne putem regăsi ca artist și privitor deopotrivă.

Ultimul ''fragment'', cel de-al patrulea, este dedicat proiectelor de mici dimensiuni pe care artistul le investeşte cu titulatura miniaturilor, în acest context cu o referire strictă la dimensiunea redusă a lucrărilor și nu la culoarea care era prezentă în ilustrarea manuscriselor vechi: miniul de plumb. Aceste compoziții sunt asemuite unor celule / clustere, care deși au dimensiuni mici au un rol definitoriu în constituirea unicităţii fiinţei umane. Cumva aceste clustere ne trimit cu gândul la arta şi unele din semnificaţiile acesteia din Evul Mediu, în mod special artistul operând corespondenţe cu marile compoziţii ale vitraliilor.

Aceste părți / fragmente unite prin firele de plumb, ilustrează sentimentele ce stau la baza creației artistice, alcătuind un tot unitar, o personalitate,  un traiect al unui destin ce lasă pe cerul acestei lumi o pată de culoare.