ASOCIATIA SOCIETATILOR DE SERVICE AUTO INDEPENDENTE
Str. Traian nr. 2 Ansamblul Unirii – Tr. 4 Bl. F1 tronson 4 et. 8 ap. 22
sector 3 Bucuresti Banca: Transilvania – Agentia Delfinului
Cont IBAN nr. RO75 BTRL 0470 1205 L021 80XX
CUI: 24316397 Telefon/Fax: 0314 108 356
E-mail:
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
www.assai.ro
- Scrisoare deschisa -
Catre:
Primul Ministru al Romaniei,
Ministrul Transporturilor,
Secretarul de Stat din Min. Transporturilor
Stimate Domnule Prim-Ministru,
Stimata Doamna Ministru al Transporturilor,
Stimate Domnule Secretar de Stat
ASSAI, Asociatia Societatior de Service Auto Independente, doreste sa va aduca
la cunostiinta prin intermediul acestei adrese, ca deschiderea unui dialog cu institutia Dvs.
poate fi ultima cale pe care o intrevedem pentru rezolvarea problemei cu care industria
de service auto din Romania se confrunta, situatie care s-a acutizat prin cele mai recente
masuri luate de catre - Registrul Auto Roman.
Membrii ASSAI au fost stupefiati de decizia Registrului Auto Roman ca, in plina criza
economica, sa majoreze taxele de autorizare ale unitatilor reparatoare,
aceste taxe fiind mai mari acum de 10 – 20 de ori .
La sfarsitul lunii August 2011, C.A. al Registrului Auto Roman a decis prin Hotararea
nr.8/25.08.2011 ca incepand cu data de 01.10.2011, modul de calcul al taxei de
autorizare sa se schimbe, urmand ca unitatile reparatoare sa achite in final, costuri
de autorizare majorate in medie, cu 1100%.
Astfel, daca pana in luna Octombrie 2011 un service auto achita aprox. 1000 lei/an
pentru autorizare, acum este obligat de catre Registrul Auto Roman sa achite pentru
aceeasi autorizare taxe ce variaza intre 11 000 lei si de peste 20 000 lei, in functie
de numarul de marci auto pentru care solicita autorizarea.
In contextul in care intreaga industrie de reparatii auto din Romania se confrunta cu
dificultati economice majore: intarzieri din partea asiguratorilor la achitarea reparatiilor
pentru beneficiarii politelor de asigurare, cresterea cursului de schimb cu efecte
devastatoare asupra costurilor pieselor si subansamblelor, etc se suprapune acum
si un BIR majorat cu peste 1100% de catre Registrul Auto Roman.
In conditiile in care Guvernul Romaniei a transmis instructiuni clare institutiilor aflate in subordine, pentru stimularea dezvoltarii unei industrii greu incercate de criza, Registrul Auto Roman a decis aceasta majorare exorbitanta a tarifelor pentru autorizare, fara a consulta industria de profil si pe reprezentantii sai. Registrul Auto Roman este singura institutie din Romania care poate autoriza din punct de vedere tehnic unitatile reparatoare din tara, o pozitie de monopol de care conducerea RAR abuzeaza.
In Romania exista peste 4000 de unitati service auto clandestine care isi desfasoara si in prezent, nestingherit activitatea, neachitand niciun fel de taxe si impozite catre bugetul de stat, prin “grija” Registrului Auto Roman si a altor institutii cu atributii de control, iar o majorare exorbitanta a taxelor de autorizare aplicata tot asupra operatorilor economici care respecta legislatia care platesc corect taxe si impozite, reprezinta inca o aplicare proasta a principiului : "dai in calul care trage".
Va rugam sa aveti in vedere faptul ca majoritatea atelierelor reparatoare mici si
independente, cu 5 - 7 angajati, reprezinta aproximativ 35% din totalul service-urilor
auto din Romania.
In loc ca Registrul Auto Roman sa isi trimita inspectorii pe teren pentru a obliga
service-rile clandestine sa intre in legalitate, sa plateasca taxe si impozite, sa plateasca
CAS-ul si sa nu mai angajeze oameni la negru, sa nu mai faca evaziune fiscala, iar clientul
sa beneficieze de garantia legala a lucrarii de reparatie, RAR alege sa adopte o masura
care, pe fundalul crizei economice, ar putea duce la disparita a jumatate din cele
5000 de service-uri autorizate in Romania.
Departamentul de Control si Autorizari a RAR numara aproximativ 50 de angajati, iar
procesul de auditare pentru fiecare service auto are loc anual si dureaza o zi/an/unitate
service, asa ca nu intelegem pe ce se vor cheltui cele aproximativ 10 milioane
de euro pe care RAR le va colecta in plus de la service-uri doar pentru
autorizarea in acest an!
Intelegem insa care vor fi efectele directe ale acestei masuri aberante:
1. Majorarea tarifelor de reparatii care vor fi suportate de catre soferi;
2. Realizarea reparatiilor in service-uri clandestine, fara garantie;
3. Stimularea activitatilor clandestine in service-uri neautorizate, care
prin modul impropriu de realizare a lucrarilor de reparatii pun in
pericol calitatea lucrarii prestate si, prin consecinta, siguranta in trafic
a noastra, a tuturor;
4. Scumpirea semnificativa a politelor de asigurare auto
( RCA si CASCO );
5. Inchiderea unui numar semnificativ de ateliere auto
( peste 2000 de unitati service );
6. Disponibilizarea a 30 – 50% dintre cei care-si desfasoara activitatea in
service-urile autorizate si cresterea cu cel putin 15 000 de persoane a
numarului de someri;
7. Micsorarea contributiilor atelierelor reparatoare catre bugetul de
Stat.
In conditiile in care ASSAI a solicitat in repetate randuri interventia Registrului Auto Roman
in problemele intampinate cu societatile de asigurari ( achizitii de piese in mod direct
si ilegal de catre firma de asigurari, clientul asigurat fara a mai beneficia de
garantia pieselor montate; piese de proasta calitate, fara licenta producatorului,
indicate si despagubite de firme de asigurari in dauna clientului asigurat si
„beneficiar” de piesele care ii pot pune viata in pericol etc), aceste situatii intrand
in sfera de (in)competenta a RAR, dar asupra carora aceasta institutie refuza sa intervina,
va adresam Dvs. cateva intrebari:
1. Cum a fost posibil ca Registrul Auto Roman functioneze timp de multi ani
cu taxe cuprinse intre 500 – 1000 Ron/an pentru autorizarea unitatilor reparatoare,
iar acum aceste taxe au trebuit majorare de 10 – 20 de ori?
2. Care este destinatia acestor sume de bani pe care Registrul Auto Roman
intentioneaza sa le colecteze in mod fortat din partea agentilor economici
care doresc sa functioneze legal?
3. Daca Registrul Auto Roman urmareste cresterea calitatii lucrarilor de
reparatii, de ce nu descurajeaza in mod real, prin controale temeinice,
operatorii economici neautorizati care lucreaza fara autorizatie si care
nu pot oferi garantie pentru reparatiile prestate?
( Ex: 4000 de unitati clandestine x 5000 ron amenda => 20 000 000 Ron ≈ 4, 6 mil. Eur )
4. Daca Registrul Auto Roman are ca preocupari, asa cum pretinde, cresterea
sigurantei circulatiei, de ce refuza sa se implice in problemele sesizate de catre
ASSAI, privind practica unor societati de asigurari care despagubesc piesele
cele ieftine de pe piata, in vederea reducerii costurilor de despagubire, piese
ce pun in pericol siguranta in trafic?
Va rugam sa aveti in vedere faptul ca aceasta industrie de reparatii auto plateste
anual sume la bugetul de stat de peste 1 Miliard de Euro.
Suntem convinsi ca niciuna dintre Domniile Voastre nu ati fost informate corespunzator de
catre conducerea Registrului Auto Roman, cu privire la aceasta majorare a tarifelor de
autorizare aplicate service-urilor auto, pentru ca in mod cert ati fi avut in vedere impactul
negativ asupra industriei si asupra consumatorilor.
ASSAI are incredere in institutiile pe care Domniile Voastre le reprezentati si v-am adresat
aceasta Scrisoare Deschisa in speranta ca Dvs. aveti posibilitatea sa corectati derapajele
infaptuite de catre conducerea acestei Regii Autonome a Registrului Auto Roman.
Cristian Muntean
Director ,
Asociatia Societatilor de Service Auto Independente ( A.S.S.A.I )
,
|