ANALIZA | Pretul carburantului in continua crestere! Cum se va opri aceasta criza? Imprimare
Energie
Joi, 18 Martie 2021 14:58

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

 

Litrul de benzina si motorina in Romania a crescut exponential in acest an fata de aceeasi perioada, de izolare, din anul 2020, iar tendintele de crestere s-au putut observa treptat, de la sfarsitul anului trecut. In ultimele zile ale lunii Decembrie s-au constatat cresteri evidente ale litrului de benzina si motorina la benzinariile din tara noastra, iar prognoza pentru 2021 era destul de sumbra, in acest moment un litru de benzina ajungand chiar la 5,50 lei.

Dupa ce in Noiembrie 2020 pretul era de 4,40 lei la pompa pentru un litru de benzina, mijlocul lunii Februarie ne gasea cu un pret de 5,15- 5,20 lei pentru un litru benzina, acum pretul la benzinarii poate chiar trece de 5,50 lei, ceea ce inseamna o crestere majora nu numai la pompa, ci si la toate activitatile economice ca implica pretul benzinei, transport,etc.

Companiile petroliere pun creșterile pe seama majorării accizei și a evoluției cotaţiei barilului de petrol. Motorina se afla aproximativ in aceeasi zona de pret, inregistrand de asemenea o crestere majora de pret.

Cele mai mari prețuri la carburanți din Europa se înregistrează în state precum Olanda, Norvegia și Italia. Spre exemplu 1 litru de benzină în Olanda costa 8,14 lei, în cazul motorinei norvegienii plătesc cel mai mult, adică 7,22 lei. La polul opus, cele mai mici prețuri înregistrate la benzină au fost în Ucraina - 3,88 lei, iar la motorină în Moldova - 3,48 lei pe litru.

În mai 2020 a fost cea mai scăzută valoare din ultimii cinci ani ai benzinei, când un litru ajungea la pompă la 4,27 lei / litru, situaţie staţionară pentru aproape o lună de zile. Abia din iunie preţul a început să crească, uşor-uşor, la 4,28 - 4,30.

In conditiile date tot mai multi romani, isi vor pune semne de intrebare asupra transportului cu masini termice, vor circula cu transportul in comun, desi poate sa nu fie o masura la fel de eficienta ca timp, sau vor merge pe jos acolo unde este cazul. Practic, la 30 litri cu care un roman alimenteaza masina, plateste in acest moment mai mult cu minim 30 lei fata de Noiembrie anul trecut, o diferenta uriasa pentru o persoana mobila, care circula mult cu autoturismul.

Ramane de vazut ce se va intampla cu pretul petrolului ce ridica un semnal de alarma in randul soferilor, dar si al firmelor, fiind apropae de un maxim atins. Din pacate, nu se intrevede o schimbare majora sau o ieftinire a preturilor foarte curand.

Totodata, toate aceste majorari probabil vor incuraja romanii sa se gandeasca tot mai serios la masini electrice!

*

  Salarii  in  Europa :

"În ianuarie 2020, Bulgaria a avut cel mai mic salariu minim brut (312 euro) din întreaga UE. Nouă state membre, situate cu precădere în estul UE, au avut salarii minime cuprinse între 400 și aproximativ 600 euro lunar: Letonia (430 €), România (466 €), Ungaria (487 €), Croația (546 €) , Cehia (575 €), Slovacia (580 €), Estonia (584 €), Lituania (607 €) și Polonia (611 €).

In alte cinci state membre, situate în principal în sudul UE, salariile minime au fost cuprinse între 700 euro și puțin peste 1.000 euro pe lună: Portugalia (741 EUR), Grecia (758 €), Malta (777 €), Slovenia ( 941 €) și Spania (1 050 €).

În restul de șapte state membre, toate situate în vestul și nordul UE, salariile minime au fost peste 1 500 euro pe lună: Franța (1 539 €), Germania (1 584 €), Belgia (1 594 €), Olanda (1 636 €), Irlanda (1 656 €) și Luxemburg (2 142 €)."

**https://www.caleaeuropeana.ro/eurostat-la-1-ianuarie-2020-cel-mai-ridicat-salariu-minim-din-ue-era-de-trei-ori-mai-mare-comparativ-cu-cel-mai-scazut-raportat-la-puterea-de-cumparare/